Genel Bilgi
Kod | BT0121 |
Ad | Hayvan Fizyolojisinde Güncel Biyoteknoloji Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SİNAN KANDIR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi SİNAN KANDIR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hücre, doku ve organ düzeyinde sistematik olarak fizyolojik bilgiyi aktarmak, moleküler fizyoloji, nörofizyoloji gibi spesifik fizyoloji konularını kavratmak, hayvan türlerine özgü fizyolojik benzerlik ve farklılıkları anlatmak, deney hayvanlarından kliniğe kadar geçen araştırma sürecindeki tür farklılıklarından yola çıkarak fizyolojik parametreleri modelden nihai organizmaya yorumlama yeteneği kazandırmak, fizyolojik bilimler için güncel biyoteknolojik uygulamaları aktarmak amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Hayvan deneylerine biyoteknolojik teknikler kullanarak model oluşturma, deney tasarımı, model organizmaya ait fizyolojik bilgiler, fizyolojik parametreleri ölçme ve değerlendirme, hayvan davranışları, refahı, 3R prensibi ve etik kurallar.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Yaşamda ve Hekimlikte Fizyoloji, Noyan A., 8. Basım, Medisan, Ankara, 2008. Veteriner Fizyoloji, Ed. von Engelhardt W., Breves G., Diener M., Gäbel G., 5th ed., Enke Berlag, 2015. Fundamentals of Canine Neuroanatomy and Neurophysiology, Wiley Blackwell, 2015. Hayvan Davranışı, Nobel Akademik Yayıncılık, 2015. Domestic Animal Behaviour and Welfare, 5th ed., CABI, 2015.
Notlar
Yaşamda ve Hekimlikte Fizyoloji, Noyan A., 8. Basım, Medisan, Ankara, 2008. Veteriner Fizyoloji, Ed. von Engelhardt W., Breves G., Diener M., Gäbel G., 5th ed., Enke Berlag, 2015. Fundamentals of Canine Neuroanatomy and Neurophysiology, Wiley Blackwell, 2015. Hayvan Davranışı, Nobel Akademik Yayıncılık, 2015. Domestic Animal Behaviour and Welfare, 5th ed., CABI, 2015.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fizyolojik kavramları öğrenir. |
ÖÇ02 | Hayvan fizyolojisini öğrenir |
ÖÇ03 | Karşılaştırmalı fizyoloji ve fizyolojik parametreleri yorumlamayı öğrenir |
ÖÇ04 | Fizyolojik bilimlerde güncel biyoteknoloji uygulamalarını öğrenir |
ÖÇ05 | Hayvan davranış fizyolojisini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hücre fizyolojisi | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Moleküler fizyoloji ve sinyal iletim sistemleri | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
3 | Sinir sistemi fizyolojisi | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Dolaşım sistemi fizyolojisi | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Solunum sistemi fizyolojisi | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Boşaltım sistemi fizyolojisi | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sindirim sistemi fizyolojisi | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Endokrinoloji | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Üreme sistemi fizyolojisi | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Hayvan davranışları ve nörofizyolojik mekanizmaları | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Karşılaştırmalı davranış modelleri ve davranış paternlerinin izlenmesi | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Laboratuvar Hayvanlarında Davranış (kayıt sistemleri, model oluşturma, parametre seçimleri, ve kayıt alma) | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Biyoteknolojik metodların fizyolojik bilimlere adaptasyonu | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Hayvan deneylerinde etik ilkeler | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Hayvan deneylerinde 3R, 5R ve 7R prensipleri | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
16 | Hayvan deneyleri tasarımı ve standardizasyon | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yıl sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Proje / Tasarım, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,40 | ||
AKTS | 6 AKTS |