Genel Bilgi
Kod | BT0110 |
Ad | Moleküler Parazitoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ARMAĞAN ERDEM ÜTÜK |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencinin parazitlerin moleküler hücre yapıları, metabolizması, genetik ve antijenik yapılarını öğrenerek bu hastalıklara karşı güncel tanı, tedavi ve korunma tekniklerini daha iyi kavramalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste canlılarda ciddi ekonomik kayıplara ve ölümlere neden olan parazitlerin hücre ve doku yapısı, metabolizması, genetik ve antijenik özellikleri, sebep oldukları hastalıkların serolojik ve moleküler tanısı ile bu hastalıklara karşı yapılan aşı çalışmaları konuları üzerinde durulmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
YOKTUR
Kaynaklar
Öğretim üyesi tarafından hazırlanan ders notları ve sunular kullanılacaktır
Notlar
Bowman DD. Georgis Parasitology for Veterinarians.10th ed. Elseiver; 2014. p. 326-398.Taylor MA, Coop RL, Wall RL, Veterinary Parasitology. 4th ed. Wiley Blackwell; 2016. Zajac AM, Conboy GA, Veterinary Clinical Parasitology. 8th ed. John Wiley and Sons, Inc; 2012. Freeman S, Herron JC, Evrimsel Analiz. Çıplak, B, Başıbüyük H, Karaytuğ, S, Gündüz, İ. (eds). Palme Yayıncılık, Ankara, 2009. Lemey P, Salemi M, Vandamme AM, The Phylogenetic Handbook, A Practical Approach to Phylogenetic Analysis and Hypothesis Testing, Cambridge University Press, 2009. Pevsner J, Bioinformatics and Functional Genomics, Wiley-Blackwell, 2009. Xıong J, Essential Bioinformatics, Cambridge University Press, 2006.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler parazitlerin hücre yapılarını ve parazit metabolizmasını öğrenir. |
ÖÇ02 | Öğrenciler parazitlerin genetik ve antijenik özelliklerini bilir. |
ÖÇ03 | Öğrenciler temel parazitolojik terimleri, parazitlerin isimlendirilmesini, konak-parazit ilişkileri ve parazitizm çeşitlerini öğrenir. |
ÖÇ04 | Öğrenciler helmint protozoon ve artropodların gelişme şekillerini, çoğalmalarını, bulaşma yollarını ve oluşturdukları genel klinik semptomları öğrenir. |
ÖÇ05 | Öğrenciler paraziter etkenlerin toplanması, muhafazası ve DNA ekstraksiyonunu öğrenir. |
ÖÇ06 | Öğrenciler parazitolojide kullanılan serolojik (ELISA, IFAT, CFT, SFDT vs..) testler hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ07 | Öğrenciler PCR, PCR-RFLP, PCR-SSCP, RAPD-PCR, DNA Sequencing ve Real Time PCR gibi parazitolojide kullanılan moleküler tanı yöntemlerini öğrenir. |
ÖÇ08 | Öğrenciler parazit aşılarını bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel parazitolojik terimler, parazitlerin isimlendirilmesi, konak-parazit ilişkileri ve parazitizm çeşitleri | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap |
2 | Parazitlerin hücre yapıları ve metabolizmaları | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Parazitlerde genom organizasyonu, ökaryotik genler, DNA ‘nın yapısı ve replikasyonu | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
4 | Transkripsiyon, translasyon, gen ifadesinin düzenlenmesi | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Genel immunoloji | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Parazit immünolojisi | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Antiparaziter aşılar | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ara Sınavlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Parazitlerin memelilerde oluşturdukları genel klinik semptomlar | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Paraziter enfeksiyonlarda konvansiyonel tanı yöntemleri | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Paraziter enfeksiyonlarda serolojik tanı yöntemleri | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Paraziter hastalıkların tanısında moleküler markörler seçimi | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Paraziter hastalıkların moleküler tanı yöntemleri (PCR, Real Time PCR, DNA dizileme) | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Paraziter etkenlerin tiplendirilmesinde kullanılan moleküler yöntemler (PCR, RT-PCR, PCR-RFLP, RAPD-PCR, SSCP, DNA dizileme) | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Yarıyıl sonu Sınavları | Yarıyıl sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |