Genel Bilgi
Kod | BT0090 |
Ad | Hayvan Hastalıkları Aşı Bilimi Teknolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BİLGE KAAN TEKELİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BİLGE KAAN TEKELİOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hayvan Hastalıkları Aşı Bilimi ve Teknolojisi dersinin amacı, hayvan hastalıklarının önlenmesi, kontrolü ve eradikasyonu için aşıların geliştirilmesi, üretimi, uygulanması ve etkinliğinin değerlendirilmesi konularında öğrencilere bilgi kazandırmak, ayrıca aşıların tanım, çeşit, saklama, uygulama yolları ve farklı hayvan türlerinde kullanımına dair bilgi sunmaktır.
Dersin İçeriği
Hayvan hastalıkları aşılarının teknolojik yenilikleri, aşı üretimi, teknolojisi, kullanım ve uygulama alanları ve hayvan sağlığında kullanım alanları bilgilerini içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1-Kadir Yeşilbağ (Editör). Veteriner Viroloji - Hayvanların Viral Hastalıkları- Medipres, Malatya, Türkiye, 2021. ISBN: 978605972053-3 2- Frederick Murphy, E. Gibbs, Marian Horzinek, Michael Studdert. Veterinary Virology, 3rd Edition - October 15, 1999 eBook ISBN: 9780080552033 3- Veteriner İlaç ve Aşı A’dan Z’ye El Kitabı 2018-2019Yayınevi: Nobel Tıp Kitabevi 4- Küçük Hayvan Veteriner Hekimleri Derneği (KHVHD) AŞI REHBERİ, 2018. 5- Ayşin Şen, Veteriner İmmunoloji, Dora Yayınları, 2021, ISBN; 9786052472712 6- P. J. Quinn, B. K. Markey, F. C. Leonard, P. Hartigan, S. Fanning, E. S. Fitzpatrick. Veterinary Microbiology and Microbial Disease, 2nd Edition ISBN: 978-1-405-15823-7 October 2011, Wiley-Blackwell. 7- Samia Metwally (Editor), Gerrit Viljoen (Editor), Ahmed El Idrissi (Editor). Veterinary Vaccines: Principles and Applications ISBN: 978-1-119-50595-2 April 2021 Wiley-Blackwell 8- W. John W. Morrow, Nadeem A. Sheikh, Clint S. Schmidt, D. Huw Davies: Principles and Practice (Blackwell) Editor(s): Published Online: 2012. Print ISBN: 9781405185745 Online ISBN: 9781118345313 DOI: 10.1002/9781118345313 9- Gregg N. Milligan (Author), Alan D. T. Barrett (Author). : An Essential Guide (Wiley-Blackwell) ISBN-13: 978-0470656167 ISBN-10: 0470656166
Notlar
B.K. Tekelioğlu, Ç. Avci. Viroloji Uygulama Ders Notları. 2019.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Aşıların stratejik önemi ve tarihçesini özetler ve önemini açıklar. |
ÖÇ02 | Aşılar ve tanımlarını ayırt eder. |
ÖÇ03 | Aşı tipleri, çeşitleri, nakledilme ve saklama koşullarını benzerlikleri ve farklılıkları yönünden karşılaştırır |
ÖÇ04 | Aşıların uygulama yollarını ayırt eder ve uygulama koşulları ve tekniklerinden uygun olanı seçer |
ÖÇ05 | Aşıların farklı hayvan türlerinde kullanımını inceler ve aşılama ile koruyucu uygulamalar yönünden planlama yapar |
ÖÇ06 | Aşı üretim teknolojilerini benzerlikleri ve farklılıkları yönünden karşılaştırır |
ÖÇ07 | Aşıların test edilmesi ve onay süreçleri alt bölümlere ayırır |
ÖÇ08 | Aşıların etkinliği ve güvenliğinin önemini açıklar |
ÖÇ09 | Yeni nesil aşılar ve teknolojileri konusunda gelişim ve değişimlerin potansiyel olasılıklarını değerlendirir |
ÖÇ10 | Etik ve hukuki konuları ilişkilendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Aşı Bilimine Giriş ve Tarihçe | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Aşı Tasarımının Temel Prensipleri | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Hedef Antijenin Saptanması | Slayt inceleme | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Soru-Cevap |
4 | Antijen Biyoteknolojisi | İnternetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
5 | Hayvan Aşıların Uygulama Yolları ve Sistemleri | Kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Hayvan Aşıların Üretim Teknikleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Çalışma Haftası | Ödev yapma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | Bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Sözlü Sınav |
9 | Hayvanlarda Enfeksiyon Kontrol Yöntemleri | Slayt inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Zorunlu Kurallar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Hayvanlarda Aşıların Etkinliğinin Ölçülme Yöntemleri | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Örnek Olay |
12 | Yeni Bağışıklama ve Tedavi Yöntemleri Geliştirilmesi | Slayt inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Yeni Güvenli Adjuvan (Taşıyıcı) Maddelerin Geliştirilmesi | İnternetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | In-Vivo ve In-Vitro Aşı Güvenlik Testleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
15 | Aşıların Kalite, Etkinlik ve Güvenlik Kontrolü | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Final Sınavları | Bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Bütünleme Sınavları | Bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |