Genel Bilgi
Kod | BYEBT3 |
Ad | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İBRAHİM ORTAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. İBRAHİM ORTAŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
-Öğrencilerin bilim tarihi ve felsefesi, bilimsel araştırmalarda, problemi tanıma, hipotez oluşturma, planlanma, yöntem belirleme ve verilerin değerlendirilmesi bilimin temel ilkelerine uygun olarak araştırmanın kurgulanması ve gerçekleştirmesinin kazanılması. Araştırma bulguların bilimsel metodolojiye uygun olarak analiz edilmesi, bilimsel etik ilkelerinin kazandırması hedeflenmektedir. Ayrıca bilim ve yayın etiği ve bu konudaki evrensel ilkelerin işlenmesi ve öğrencilere zorunlu etik ilkelerin benimsetilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
-Temel bilim araştırmalarında konu seçimi; araştırmanın amacın belirlenmesi, literatür taranması (web of Science ve diğer ağlar üzerinden literatür tarama), araştırmanın organizasyonu, gözlem ve veri toplama-düzenleme, araştırmanın gerçekleştirilmesinde karşılaşılan olası sorunların ve istatistiksel işlemler ve analizler, bulguların sunulması, tartışma, yorum ve raporlama veya tezin yazılması teknikleri (EndNote kullanımı ile kişisel kütüphane oluşturma ve literatürü organize etme) konuları işlenecektir. Etik, deontoloji ilkelerinin bilim için önemi ve bilimin yanıltılmaması için bilim insanı sorumluluğu ve etik davranış konuları işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Yıldırım, C. 1989. Bilim Tarihi, Remzi kitapevi, İstanbul. Turabian, Kate L. 1996. A Manual for Writers of Term Pepers, Theses, and Dissertations. The Universitey of Chicago press. Chicago, USA. Day, R. A. 1996. Bilimsel Makale Nasıl Yazılır, Nasıl Yayımlanır? Çeviri, Altay, G. A. TÜBİTAK Yayınları. Ankara.
Notlar
George Sarton. 1948. Introduction to the History of Science Colin A. Ronan. 1983. The Cambridge Illustrated History of the World’s Science. Cambridge University Press, Roberts, John Morris, 1997. A short history of the world: Oxford University Press, USA.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel bir araştırma mantığının kazadırılması |
ÖÇ02 | Bilimsel araştırmalarda problemi tanıma, tanımlama |
ÖÇ03 | Hipotez oluşturma, planlama, yöntem belirleme ve verilerin değerlendirilmesini becerir. |
ÖÇ04 | Bilimsel araştırma nasıl dizayn edilir. |
ÖÇ05 | Araştırmanın metodunun belirlenmesi. |
ÖÇ06 | Literatür taraması ve elektronik kütüphane kurmak (EndNote). |
ÖÇ07 | Veri analizi yöntemleri. |
ÖÇ08 | Bilimsel araştırmayı yazmanın üstesinden gelir. |
ÖÇ09 | Bilim etiğini kavrar. |
ÖÇ10 | Bilim etiğine aykırı eylemlerin farkında olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 1. Bilimin tanımı, bilim felsefesi, bilimsel araştırmalara tarihsel yaklaşım, | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | 2. Problem tanımlama, bilimsel bir araştırma konusu nasıl belirlenir, | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | 3. Hipotez kurma ve amaç oluşturma, | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | 4. Literatür tarama, (Web of Science üzerinden veri konu tarama), | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | 5. Kişisel kütüphane oluşturma (EndNote referans manger programı kullanımı), | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | 6. Araştırma planı hazırlama, araştırma şemasının oluşturulması, | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | 7. Ara Sınav ve 1. Dönem ödevi (çalışılan konunun genel bir tarihsel işleyişi), | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
8 | 8. Materyal ve metot belirleme, | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | 9. Bilimsel araştırma modelleri (tüme varım ve tümden gelim), | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | 10. Veri analiz ve yazma tekniği geliştirme, | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | 11. SAS ( istatistiksel analiz yöntemi) paket programı kullanımı, | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | 12. Bilimsel rapor, tez ve makale yazma teknikleri geliştirmek, | Okuma ve Yazma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | 13. Etik ve Deontoloji kavramlarının tanımlanması, | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | 14. Bilim etiğinin temel ilkelerinin tanımlanması, | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | 15. Bilimsel makale ve rapor yazılımında yaşanan intihaller, bilim etiği konusundaki örnek çalışmalar (Ithenticate programı yarımı ile intihallerin belirlenmesi), | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | 16. Final Sınavı | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final Sınavı | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |