BT0136 Hücre Sinyal İletim Mekanizmaları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BT0136
Ad Hücre Sinyal İletim Mekanizmaları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HİKMET YETER ÇOĞUN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste, hücre içi sinyal iletim mekanizmaları, hücre içi sinyalizasyonda görev alan farklı tipteki reseptörler ve sinyalizasyon yolaklarının (G proteinleri, efektör enzimler, iyon kanalları, hücre içi kalsiyum, fosfolipazlar ve eikozanoidler, protein kinazlar, protein fosforilasyonu vb.) fonksiyonel özellikleri, hedef hücre yanıtlarının düzenlenmesine aracılık eden mekanizmalar, hücre içi sinyal iletiminin fizyolojik işlevleri (apoptozis, hücre siklusu regülasyonu, gen transkripsiyonu vb.) ve klinik önemi (kanser, kardiyovasküler hastalıklar, öğrenme ve hafıza, immün cevaplılık vb.) konularında genel bir bakış açısı ve anlayış kazandırmak amaçlanmıştır. Bu konularda bilgi sahibi bireylerin yetiştirilmesi temel hedeflerdendir.

Dersin İçeriği

Hücre sinyal iletim mekanizmaları, Sinyal iletiminde görev alan moleküller, Hücre yüzey reseptörleri, Hücre yüzey reseptörleri ve hücre içi sinyal yolları, Sinyalizasyon yolaklarının fonksiyonel özellikleri, Sitoplazmik sinyal iletim yolakları, Hedef hücre yanıtlarının düzenlenmesine aracılık eden mekanizmalar, Hücre çoğalmasını kontrol eden sinyal yolakları, Sinyal iletiminin fizyolojik işlevleri • Yaşlanma ve telomeraz, Apoptoz veya programlı hücre ölümü, Proteolitik mekanizmalar, Sinyal iletimi ve klinik önemi, Kanser, Öğrenme ve hafıza

Dersin Ön Koşulu

Biyoloji Bölümü, Veteriner Fakültesi, Gıda Mühendisliği, Su Ürünleri mezunu olmak.

Kaynaklar

D.L. Nelson, M.M.Cox, Lehninger Principles of Biochemistry, Worth Publisher, 6th Edition, 2013. D. Batien et al. Signal Transduction, Elsevier Academic Press, 2005. J.W. Wang and R. Casero, Cell Signalling. Physiology, Pharmacology and Cancer Research. Humana Press, 2006. B.D. Gomperts et. al., Signal Transduction, 2nd Edition, Elsevier Academic Press, 2009.

Notlar

Ders Slaytları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hücrede sinyal iletimini öğrenir, sinyal tiplerini ve farklı sinyal moleküllerinin moleküler niteliklerini tanır ve açıklar.
ÖÇ02 Farklı sinyal yolaklarını detaylı bir şekilde ele alır ve bu yolaklardaki sapmaların neden olduğu hastalıkları öğrenir ve açıklar.
ÖÇ03 Farklı sinyal yolakları ve farklı hastalıklar arasındaki ilişkileri öğrenir, kendi araştırmalarını tasarlar.
ÖÇ04 Konuyla ilgili bilimsel araştırmaların incelenmesini ve makale sunumunu öğrenir ve tasarlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. 1
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sinyal iletimine giriş Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Hücre sinyal iletim mekanizmaları Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Sinyal iletiminde görev alan moleküller Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Sinyal iletiminde görev alan moleküller ve moleküler ilişkileri Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Hücre yüzey reseptörlerine bağlanan hücre sinyal molekülleri Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Hücre yüzey reseptörleri ve hücre içi sinyal yolları Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Sinyalizasyon yolaklarının fonksiyonel özellikleri Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
8 Ara Sınavlar Ders Slaytları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Hedef hücre yanıtlarının düzenlenmesine aracılık eden mekanizmalar Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Sinyal mekanizma kontrolü Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Sinyal iletiminin fizyolojik işlevleri Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Sinyal iletimi ve Kanser Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Sinyal iletiminde klinik önemi (Kardiyovasküler hastalıklar) Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Sinyal iletimi ve hücre ilişkisi Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Sinyal iletimi ve öğrenme ve hafıza ilişkisi Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders Slytları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders Slaytları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 4 60
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 4 60
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 3 3 9
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 159
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,36
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.11.2024 03:34