BT0157 Hücre Hasarlarının Mekanizması

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BT0157
Ad Hücre Hasarlarının Mekanizması
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HİKMET YETER ÇOĞUN


Dersin Amacı / Hedefi

Hücre hasarı ve mekanizmaları nelerdir, hücre hasarına yol açan kimyasallar ve hücre hasarının mekanizmalarını öğretmek ve antioksidant sistem hakkında bilgi sahibi olunmasıdır.

Dersin İçeriği

Kimyasal maddelerle uyarılan hücre hasarının genel mekanizması, Ksenobiyotiklerin hepatik ve ekstrahepatik biyotransformasyonu, Serbest radikallerin oluşumu ve antioksidant savunma sistemi, Lipid peroksidasyonu ve hücre zarı hasarı, Hücre ölümünde kalsiyumun rolü, Kimyasalla oluşan karaciğer hasarı ve mekanizmaları, Hücre iskeleti patojenitesi, organel düzeyinde ortaya çıkan hasarlar, Hücreiçi birikimler Nekroz ve apoptoz

Dersin Ön Koşulu

Biyoloji Bölümü, Veteriner Fakültesi, Gıda Mühendisliği, Su Ürünleri mezunu olmak.

Kaynaklar

Duncan, C.J., Calcium, Oxygen Radicals and Cellular Damage, 240 p, 1991. Cell Injury, Cell Death and Adaptations, Chapter 1, Cobb, J.P., Hotchkiss, R.S., Karl, I.E. and Buchman, T.G., Mechanism of Cell Injury and Death, British Journal of Anaesthesia, 77, 3-10, 1996

Notlar

Ders Slaytları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hücre hasarları ve mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olur ve açıklar.
ÖÇ02 Hücrede hasar oluşturan kimyasallar ve hasar oluşturma yollarını öğrenir ve açıklar.
ÖÇ03 Hasar oluşan bir hücrede meydana gelen yapısal değişimler ve antioksidant savunma sistemi öğrenir ve kendi ifadeleri ile açıklar.
ÖÇ04 Konuyla ilgili bilimsel araştırmaların incelenmesini ve makale sunumunu öğrenir ve tasarlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kimyasal maddelerle uyarılmış hücre hasarının genel mekanizması Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Biyotransformasyon Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Ksenobiyotiklerin hepatik ve ekstrahepatik biyotransformasyonu Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Serbest radikaller Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Serbest radikaller ve antioksidant savunma Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Ksenobiyotik metabolizmasını etkileyen faktörler Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Serbest radikallerin oluşumu Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ders Slaytları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Apoptoz Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Nekroz Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Lipid peroksidasyonu, hücre zarı hasarı Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Hücre ölümünde kalsiyumun rolü Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 DNA üzerine serbest radikal hasarı Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Kimyasalla oluşan karaciğer hasarı ve mekanizmaları Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Hücre iskeleti patojenitesi, organel düzeyinde ortaya çıkan hasarlar Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders Slaytları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders Slaytları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 4 60
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 4 60
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 3 3 9
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 159
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,36
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.11.2024 03:45