Genel Bilgi
Kod | BT0150 |
Ad | Modern spektral analiz yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Hacı Ali DÖNDAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında modern spektral analiz yöntem ve tekniklerinin teorileri, kullanım alanları ile bu tekniklerde kullanılan cihazların özelliklerinin öğretilmesi ve organik, biyoorganik, ilaç analizleri ile biyoaktif bileşiklerin yapılarının aydınlatılmasında kullanılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Infrared (IR) ve Raman spektroskopisi, Ultraviyole-görünür bölge (UV-Vis) spektroskopisi, Nükleer Manyetik Rezonans (NMR) spektroskopisi ve 2D- COSY, DEPT, APT, HETCOR, HMQC ve NOE teknikleri, spektrumlarının yorumlanması ve yapı aydınlatmada kullanımları,. X-ışınları spektroskopisi(XRD, XRF), Kütle spektrometresi (MS), Kapiler elektroforez, Kombine Spektral Analiz Yöntemleri; Gaz Kromatografisi-Kütle Spektrometresi (GC-MS) ve Gaz Kromatografisi-Tandem Kütle Spektrometresi (GC-MS/MS), Sıvı Kromatografisi-Kütle Spektrometresi (LC-MS) ve Sıvı Kromatografisi-Kütle /Kütle Spektrometresi (LC-MS/MS), İndüktif Olarak Eşleştirilmiş Plazma -Kütle Spektrometresi (ICP-MS, Kapiler Elektroforez -Kütle Spektrometresi (CE-MS), Diğer Kombine Spektral Analiz Sistemleri, Kombine Spektral Analiz Yöntemlerinin ilaç, biyorganik, biomaterial ve biyoaktif bileşiklerin analizlerinde kullanılması.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Fayer MD Ultrafast Infrared and Raman Spectroscopy Marcel Dekker Incorporated 2011
Notlar
Ders notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Modern spektral analiz yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular |
ÖÇ02 | Nükleer Manyetik Rezonans (NMR) spektroskopisini bilir ve uygular. |
ÖÇ03 | 2D- COSY, DEPT, APT, HETCOR, HMQC ve NOE gibi NMR tekniklerini bilir ve kullanır |
ÖÇ04 | Biyoorganik, ilaç analizleri ile biyoaktif bileşiklerin yapılarının aydınlatılmasında modern spekral analiz yöntemlerini uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Infrared (IR) ve Raman spektroskopisi | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ultraviyole-görünür bölge (UV-Vis) spektroskopisi | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Nükleer Manyetik Rezonans (NMR) spektroskopisi | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | 2D- COSY, DEPT, APT, HETCOR | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | HMQC ve NOE teknikleri | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Spektrumlarının yorumlanması ve yapı aydınlatmada kullanımları | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | X-ışınları spektroskopisi(XRD, XRF) | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Kapiler elektroforez | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kütle spektrometresi (MS) | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kombine Spektral Analiz Yöntemleri | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Gaz Kromatografisi-Kütle Spektrometresi (GC-MS), Gaz Kromatografisi-Tandem Kütle Spektrometresi (GC-MS/MS) | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sıvı Kromatografisi-Kütle Spektrometresi (LC-MS) ve Sıvı Kromatografisi-Kütle /Kütle Spektrometresi (LC-MS/MS) | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İndüktif Olarak Eşleştirilmiş Plazma -Kütle Spektrometresi (ICP-MS) | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kapiler Elektroforez -Kütle Spektrometresi (CE-MS) ve Diğer Kombine Spektral Analiz Sistemleri | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | YKombine Spektral Analiz Yöntemlerinin ilaç, biyorganik ve biyoaktif bileşiklerin analizlerinde kullanılmasıarıyıl Sonu Sınavları | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |