Genel Bilgi
Kod | BT0152 |
Ad | Organik ve Biyoorganik Reaksiyon Mekanizmaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Hacı Ali DÖNDAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında öğrencilere organik ve biyomoleküller ile reaksiyonlarının hangi mekanizmalarla nasıl gerçekleştiğinin öğretilmesi, organik ve biyorganik moleküllerin sentez stratejilerilerinin kavratılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Organik ve biyoorganik yapılardaki fonksiyonel gruplar ve özellikleri, Moleküler biyolojide kullanılan bazı terapotik moleküller, Stereokimya, Organik reaksiyon çeşitleri; biyosentezler, Nükleofilik sübsttüsyon reaksiyonları, Eliminasyon reaksiyonları, Organik ve biyoorganik karbonil kondenzasyon reaksiyonları, Esterleşme ve ester hidroliz mekanizması, Elektrofilik sübsttüsyon reaksyonları, organik ve biyoorganik sentez stratejileri, Frontier orbital teorisi, Perisiklik reaksiyonlar, Organik ve biyoorganik sentezlerde stereoseçicilik, Oksidasyon-redüksiyon-elektron transfer reaksiyonları, Biyomoleküller; aminoasitler, enzimler, proteinler, nükleik asitler, karbonhidratlar, oligoribonükleotitler, ribofosforamitler ve lipitler. Organik Spektroskopi, Heterosiklik Bileşikler. Alkaloidler, Asimetrik sentezler, Peptit sentezleri ve reaksiyon mekanizmaları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
KAYNAKLAR McMurry J., Organic Chemistry and Transparancy, Fifth Edition, Brooks/Cole, Thomson Learning, 2000. 2. Page, M.I., Williams, A.; Organic and Bio-Organic Mechanisms, Prentice Hall; 1st edition, 1997.
Notlar
Ders notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Organik ve biyorganik yapılardaki fonksiyonel grupları tanır ve bu grupların dönüşümlerini bilir. |
ÖÇ02 | Moleküler biyolojideki terapotik molekülleri bilir. |
ÖÇ03 | Organik ve biyorganik reaksiyon mekanizmalarını öğrenir ve uygular. |
ÖÇ04 | Organik ve biyoorganik sentez stratejileri hakkında bilgi sahibi olur ve yorum yapar. |
ÖÇ05 | Organik reaksiyon çeşitlerini bilir ve ilaç molekülleri için sentez planı yapar. |
ÖÇ06 | İlaç ve biyoorganik moleküller hakkında bilgi sahibi olur ve sentez stratejileri geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Organik ve biyoorganik yapılardaki fonksiyonel gruplar ve özellikleri | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Moleküler biyolojide kullanılan bazı terapotik moleküller | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Stereokimya | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Organik reaksiyon çeşitleri ve biyosentezler | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Nükleofilik sübsttüsyon ve Eliminasyon reaksiyonları | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Karbonil kondenzasyon reaksyonları | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
7 | Esterleşme ve ester hidroliz mekanizması, Elektrofilik sübstitüsyon reaksiyonları | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Organik ve biyoorganik sentez stratejileri | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Frontier orbital teorisi, Perisiklik ve Asimetrik sentezler reaksiyonlar | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Organik ve Biyosentezlerde sentezlerde stereoseçicilik | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
12 | Oksidasyon-redüksiyon-elektron transfer reaksiyonları | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Biyomoleküller; aminoasitler, enzimler, proteinler ve peptit sentezleri | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Nükleik asitler, karbonhidratlar, oligoribonükleotitler, ribofosforamitler, lipitler. | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Organik Spektroskopi, Heterosiklik Bileşikler. Alkaloidler ve reaksiyon mekanizmaları | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |