Genel Bilgi
Kod | TB711 |
Ad | Tarla Bitkilerinde Kantitatif Genetik ve Analiz Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAKAN ÖZKAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersi alan öğrencilere kantitatif genetik konusunda temel bilgiler kazandırmak ve yaygın olarak kullanılan analiz metotlarının temel prensiplerini ve uygulamalarını öğretmek
Dersin İçeriği
Populasyonların genetik yapısı, genetik parametrelerin belirlenmesi, kalıtım derecesi hesaplama yöntemleri, path katsayısı analizi, diallel analizler, çoklu dizi analizi ve uygulamalı örnekleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Tarla Bitkilerinde Kantitatif Genetik ve Analiz Yöntemleri konulu ders kitapları
Notlar
WEB'de konu ile ilgili kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kantitatif genetiğin temel prensiplerini ve uygulama alanlarını öğrenir |
ÖÇ02 | Bitki populasyonlarında varyans unsurlarını tanımlamayı ve kalıtım derecesi hesaplama yöntemlerinin temelini kavrar |
ÖÇ03 | Path katsayısı ve dialllel analizler ve uygulamaları konusunda yeterli bilgi düzeyine ulaşır |
ÖÇ04 | Araştırmalardan elde ettiği verileri kantitatif yöntemlere göre analizleyebilir |
ÖÇ05 | Araştırmalardan elde ettiği verileri kantitatif yöntemlere göre yorumlayabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, dersin tanıtımı ve kapsamı, kantitatif genetiğin önemi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Populasyonların genetik yapısı ve özellikleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Varyans komponentleri ve belirlenmesi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Genetik parametrelerin belirlenmesi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Genetik kovaryans | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kalıtım derecesi tahmin yöntemleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Kalıtım derecesi tahmin yöntemleri 2 | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınav hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Seleksiyon kriterleri ve seleksiyon indeksi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Seleksiyon metotları | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Genetik korelasyon | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Path katsayısı analizi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Diallel analizler | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Çoklu dizi analizi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genotip çevre interaksiyonu | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |