Genel Bilgi
Kod | TB0076 |
Ad | Bitki Ekofizyolojisi Araştırmalarında Temel Yöntemler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CELALEDDİN BARUTÇULAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Tarla bitkilerinde verimliliğin anlaşılmasında (açıklanmasında) çevresel etkilerin ve bitkideki sonuçlarınların ölçülmesinde temel yöntemlerin bilinmesinin sağlanması.
Dersin İçeriği
Güncel ekofizyolojik araştırma yöntemlerinin dayandığı temel prensipler hakkında bilgi verildikten sonra uygulamalı olarak; bitki mikro-kliması (ışık, sıcaklık, nem, rüzgar) ve ölçüm yöntemleri, bitki biyo-kütle ve verimliliğinin belirlenmesi, bitki büyüme analizleri, bitki fotosentetik sisteminin morfoloji ve anatomisinin incelenmesi, bitki su ilişkileri, stoma iletkenliği, transpirasyon hızı, su içerik ve potansiyeli ölçümleri, bitki örtüsü strüktürü ve ışık alımı ölçümleri, yaprak alanı, indeksi ölçüm ve hesabı, fotosentez ve solunum hızı ölçümü, fotosentez-ışık, fotosentez-karbondioksit eğrilerinin çıkarılması, klorofil floresansı ölçümü, klorofil ve diğer pigmentlerin doğrudan ve dolaylı (SPAD ve diğer yansıma indeksleri) ölçümü, membran stabilite testleri, azot, protein ve kül analizi yöntemlerinin kullanımı açıklanmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Roger, M. J. R. (Ed.). (2001). Handbook of plant ecophysiology techniques (No. Sirsi) i9780792370536). Dordrecht: Kluwer academic publishers. Kappen, L. (1988). Ecophysiological relationships in different climatic regions. Handbook of lichenology, 2, 37-100. Crafts-Brandner, S. J. (2002). Handbook of Plant Ecophysiology Techniques. Crop Science, 42(4), 1387-1389. Buschmann, C. (2002). Handbook of Plant Ecophysiology Techniques. Journal of Plant Physiology, 159(5), 564.
Notlar
WEB'de bitki ekofizyolojisi araştırma teknikleri konuları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarla bitkileri ile yürütülen tarla ve laboratuvar çalışmalarında ekofizyolojik çalışmalar planlayıp yürütebilir. |
ÖÇ02 | Önemli fizyolojik ölçümlerde kullanılan cihazların ölçüm prensiplerini bilir. |
ÖÇ03 | Proje önerisi hazırlık ve sunum aşamasında yöntem bölümüne ekofizyolojik konuları ekleyebilir ve bu işleri yürütebilir. |
ÖÇ04 | Proje önerisi hazırlama ve sunum aşamasında yöntem bölümüne bitki ekofizyolojisi araştırmalarında temel bazı yöntem konularını ekleyebilir ve bu işleri yürütebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarla bitkilerinde ekofizyolojik araştırmalara giriş | Temel kaynak kitaplar, Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Tarla bitkilerinde ekofizyolojik araştırmalara giriş-2 | Temel kaynak kitaplar, Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Tarla bitkilerinde ekofizyolojik araştırmalara giriş-3 | Temel kaynak kitaplar, Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Tarla araştırmalarında yöntemler | Temel kaynak kitaplar, Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
5 | Tarla araştırmalarında yöntemler-1 | Temel kaynak kitaplar, Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
6 | Tarla araştırmalarında yöntemler -2 | Temel kaynak kitaplar, Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
7 | Tarla araştırmalarında yöntemler-3 | Temel kaynak kitaplar, Literatür tarama | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
8 | Arasınav | Kaynak kitaplardan çalışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Laboratuvar araştırmalarında yöntemler | Temel kaynak kitaplar, Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
10 | Laboratuvar araştırmalarında yöntemler-2 | Temel kaynak kitaplar, Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
11 | Laboratuvar araştırmalarında yöntemler-3 | Temel kaynak kitaplar, Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
12 | Laboratuvar araştırmalarında yöntemler-4 | Temel kaynak kitaplar, Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
13 | Laboratuvar araştırmalarında yöntemler-5 | Temel kaynak kitaplar, Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
14 | Laboratuvar araştırmalarında yöntemler-6 | Temel kaynak kitaplar, Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
15 | Laboratuvar araştırmalarında yöntemler-7 | Temel kaynak kitaplar, Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
16 | Laboratuvar araştırmalarında yöntemler-8 | Temel kaynak kitaplar, Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
17 | Dönem sonu sınavı | Temel kaynak kitaplar, Literatürler | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |