Genel Bilgi
Kod | TB0068 |
Ad | Sürdürülebilir Pamuk Üretim Teknolojilerindeki İlerlemeler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖZGÜL GÖRMÜŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında doğal bir lif olarak pamuğun başarısının doğrudan yetiştiği ortama, işleme ve imalat uygulamalarına ve sağlığına bağlı olduğu, yakın gelecekte artan doğal lif tekstil talepleri konusunda üretim ve işleme teknolojilerinin önem kazanacağı, ekim alanlarını arttırmaksızın yeni yöntem, yenilikler, iyi tarla uygulamaları ve çevresel ilerlemelerle lif üretiminin nasıl sürdürülebilir duruma getirileceği konuları verilecektir.
Dersin İçeriği
Modern pamuk endüstrisi son yıllarda önemli çevresel kazanımları gerçekleştirmiştir. Özellikle yeni çalışmalar pamuğun çevreye olumsuz etkisinin azaltılması ve daha etkin bir şekilde üretilmesi, işlenmesi ve ürüne dönüştürülmesine yönelik yeni yolların geliştirilmesi konusunda odaklanmaktadır. Buna yardımcı yeni teknolojilerin ve uygulamaların tanımlanması ve uygulanması verimlilik ve karlılık açısından pamuk endüstrisinin yeni beklentilerine karşılık verecektir.
Dersin Ön Koşulu
Sürdürülebilir pamuk üretimi kavramının, esaslarının ve bu konuda kaydedilen ilerlemelerin edinimi
Kaynaklar
Sustainable cotton production (December 2017) In book: Sustainable Fibres and Textiles
Notlar
Advancement in cotton production technologies in India (2018) Project: "Screening desi cotton cultivars suitable for surgical purposes"
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sürdürülebilir pamuk tarımı açısından değişik bitki büyüme ve gelişme dönemlerinde değişik bitki izleme tekniklerinin kullanımı konusunda bilgi edinir. |
ÖÇ02 | Sürdürülebilir tarım kavramını öğrenir. |
ÖÇ03 | Pamuk bitkisinde daha düşük maliyet ile üretimin gerçekleştirilmesine yönelik dikkat edilecek hususları öğrenir. |
ÖÇ04 | Pamuğun çevreye en az zarar verecek şekilde üretilmesinin temel esaslarını öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sürdürülebilir pamuk üretimi | Makale Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Modern pamuk endüstrisinde önemli çevresel kazanımlar | Makale Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Pamuğun çevreye en az zarar verecek şekilde daha etkin üretilme yolları | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Pamuk tarımının daha düşük maliyette yetiştirilme teknikleri ve uygulamaları | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Pamuk endüstrisinin kar ve verimlilik konusunda yeni beklentileri | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sürdürülebilir pamuk üretiminde yeni tarımsal ilerlemeler | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Pamuğun geleceği için yeni çevre dostu üretim yaklaşımları | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav | Hazırlık gerekmiyor | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | pamuk bitkisinde sıcaklık stresinin etkileri. | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sulama yönetimi | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Gübreleme yönetimi | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yabancı ot kontrolü yönetimi | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Zararlı ve hastalıklar yönetimi | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Tekstil endüstrisi açısından yeni işleme stratejileri | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | pamuk bitkisinde hasat ve depolama işlemleri. | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | Hazırlık gerekmiyor | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
17 | Final Sınavı | Hazırlık gerekmiyor | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |