Genel Bilgi
Kod | TB0054 |
Ad | Tarla Bitkilerinde Populasyon Genetiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAKAN ÖZKAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, kendine döllenen ve yabancı döllenen bitkilerde popülasyon yapısı ve popülasyon yapısının değişimi, popülasyon yapısının değişimine neden olan faktörler ve kantitatif genetikte istatistiksel yönetmeler konularında bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
Bu derste, popülasyon genetiğinin tanımı, orijini, kendine döllenen bitkilerde popülasyon yapısı ve değişimi, yabancı tozlanan bitkilerde popülasyon yapısı ve değişimi, popülasyon yapısını değiştiren faktörler ve kantitatif kalıtımda istatistiksel yöntemler konuları incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Hatipoğlu, R. 2018. Popülasyon Genetiği Ders Notları.
Notlar
Hartl, D and Clark, A. 1997. Principles of Population Genetics. Sinauer Associates Inc. Pblishers, Sunderland, 542 pages. Gillespie, J.H. 1998. Population Genetics, A Concise Guide. The John Hopkins University Press, Baltimore and London. 169 pages. . .
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Populasyon genetiğinin tanımı ve orijini konularında bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | Kendine döllenen bitkilerde popülasyon yapısı ve popülasyon yapısı konularını öğrenir |
ÖÇ03 | Yabancı döllenen bitkilerde popülasyon yapısı ve popülasyon yapısı konularını öğrenir |
ÖÇ04 | Kantitatif genetikte istatistiksel yöntemler konusunda bilgi sahibi olur |
ÖÇ05 | Popülasyonun yapısını değiştiren faktörler konusunda bilgi sahibi olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Popülasyon genetiğinin tanımı ve orijini | Konu ile ilgili kitap ve makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kendine döllenen bitkilerde popülasyonun yapısı ve değişimi | Konu ile ilgili kitap ve makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kendine döllenen bitkilerde linkage ve autopoliploidler | Konu ile ilgili kitap ve makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kendine döllenen bitkilerde seleksiyonun popülasyon bileşimine tekisi | Konu ile ilgili kitap ve makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Yabancı tozlanan bitkilerde popülasyon yapısı | Konu ile ilgili kitap ve makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Hrdy-Weinberg kanunu ve varsayımları | Konu ile ilgili kitap ve makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Doğal popülasyonlarda denge ve tahminlenmesi | Konu ile ilgili kitap ve makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çok allelli karakterler için popülasyon dengesi | Konu ile ilgili kitap ve makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Yabancı tozlanan bitkilerde Linkage | Konu ile ilgili kitap ve makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kantitatif kalıtımda istatistiksel yöntemler | Konu ile ilgili kitap ve makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Muatsyonun popülasyonun yapısına etkisi | Konu ile ilgili kitap ve makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Göçün popülasyonun yapısına etkisi | Konu ile ilgili kitap ve makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Seleksiyonun popülasyonun yapısına etkisi | Konu ile ilgili kitap ve makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genetik kaymanın popülasyonun yapısına etkisi | Konu ile ilgili kitap ve makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yıl sonu sınavı | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Bütünleme sınavı | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |