Genel Bilgi
Kod | TB0052 |
Ad | Tarla Bitkilerinde Melezleme Tekniği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FARUK TOKLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Tarla Bitkilerinde Döllenme Biyolojisi ve Melezleme Teknik ve Yöntemlerini Kavrar
Dersin İçeriği
Tarla Bitkilerinde Melezleme tekniği dersinde; tarla bitkileri ile yapılacak melezleme çalışmalarında dikkat edilmesi gereken temel prensipler, tarla bitkilerinin çiçek yapıları, döllenme şekilleri, kullanılan emaskulasyon, izolasyon ve tozlama teknikleri ile elde edilen tohumların ekimi ve F1 bitkilerinin yetiştirilmesi gibi bitki ıslahcısının bilmesi gereken temel konular uygulamalı olarak incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Tarla Bitkilerinde Melezleme Tekniği Ders Notu
Notlar
Güncel Bilimsel Yayınlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarla bitkileri içerisinde yer alan bitkilerde çiçeklenme ve döllenme biyolojisini öğrenir. |
ÖÇ02 | Tarla bitkilerinde melezleme uygulamalarının temel prensiplerini kavrar. |
ÖÇ03 | Buğdayda melezleme yöntemini ve melezleme ıslahında kullanımını öğrenir ve yorumlar. |
ÖÇ04 | Mısır bitkisinde melezleme yöntemi ve bu yöntemin melez mısır ıslahında kullanımını kavrar. |
ÖÇ05 | Soya, ayçiçeği, pamuk, yerfıstığı ile başlıca yem bitkileri ve tıbbi aromatik bitkilerde melezleme yöntemi ve ıslahta kullanım amacını öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarla bitkilerinde çiçeklenme ve döllenme biyolojisi 1 | Yazılı kaynaklar ve internetten ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Tarla bitkilerinde çiçeklenme ve döllenme biyolojisi 2 | Yazılı kaynaklar ve internetten ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Tarla bitkilerinde melezleme uygulaması için gerekli koşullar | Yazılı kaynaklar ve internetten ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
4 | Buğday, arpa ve yulafta melezleme uygulaması | Yazılı kaynaklar ve internetten ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Buğday, arpa ve yulafta melezleme uygulaması 2 | Yazılı kaynaklar ve internetten ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Bilimsel makale tartışması | Konu ile ilgili bilimsel makalelerin belirlenmesi ve paylaşılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Melezleme uygulamalarının sonuçlarının kontrolü | Literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Değerlendirme sınavı | Bu süreçte anlatılan notların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
9 | Mısır bitkisinde çiçeklenme ve döllenme biyolojisi | Yazılı kaynaklar ve internetten ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Mısır bitkisinde kendileme ve melezleme uygulamaları | Yazılı kaynaklar ve internetten ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Ayçiçeğinde çiçeklenme ve döllenme biyolojisi | Yazılı kaynaklar ve internetten ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Ayçiçeğinde kendileme ve melezleme uygulamaları | Yazılı kaynaklar ve internetten ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Soya ve yer fıstığında çiçeklenme ve döllenme biyolojisi | Yazılı kaynaklar ve internetten ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Yemeklik dane baklagillerde çiçeklenme biyolojisi , tozlanma, döllenme, melezleme uygulaması | Yazılı kaynaklar ve internetten ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yem bitkileri ile tıbbi ve aromatik bitkilerde çiçeklenme ve döllenme biyolojisi ile melezleme uygulamaları | Yazılı kaynaklar ve internetten ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
16 | Final sınavı | Tüm notlar ve uygulamaların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Final sınavı | Tüm notlar ve uygulamaların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |