Genel Bilgi
Kod | TB033 |
Ad | Tıbbi ve Aromatik Bitkilerde Etken Madde Tayin Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SALİHA KIRICI |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenci Laboratuvarda çalışma ilkelerini, laboratuvar araç, gereç ve çalışmalarını ve bitki analiz yöntemlerinin prensiplerini öğrenir.
Dersin İçeriği
Laboratuvar analizi için örnek alınma yöntemleri, laboratuar cihazları ve araçlarının tanıtılması, fiziksel ve kimyasal analizi yöntemleri, güvenlik önlemleri, ilk yardım, çözelti hazırlama, azot ve yağ analizleri; gravimetrik, volumetrik, flamephotometric, kolorimetrik ve kromatografik analiz ilkeleri
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ders notu öğrencilerin maillerine gönderiliyor
Notlar
Z. A. Kaplancikli, Y. Özkay, Temel Laboratuar Bilgisi Ders Notlari, Eylül 2011 - Eskişehir E. Mutlutürk, S. Öz, Aletli Analiz Laboratuvarı, 2020, İksad Yayınevi, Ankara Saliha KIRICI, E. Sultan GİRAY, 2021. Aromatik Bitkilerden Esans Yağ Elde Etmede Kullanılan Ekstraksiyon Yöntemleri. Esans Yağlar (Üretimi, Gıdada ve Hayvan Beslemede Kullanımı)(Ed: E. ÖZTÜRK, A. TEKELİ). İKSAD Yayınevi: 27-54 (ISBN:978-625-8007-39-8) E.Sultan GİRAY, 2021.Esans Yağlarda Etkicil Madde Belirleme Yöntemleri. Esans Yağlar (Üretimi, Gıdada ve Hayvan Beslemede Kullanımı)(Ed: E. ÖZTÜRK, A. TEKELİ). İKSAD Yayınevi: 55-86 (ISBN:978-625-8007-39-8) MARAL H., KIRICI S. 2020. Chemical composition of endemic Origanum saccatum plants grown naturally in Ermenek flora at different locations. 3rd International Eurasian Conference onBiological and Chemical Sciences(EurasianBioChem 2020), 19 - 20 Mart 2020, ss.419-432 DEMİRKOL O. , ERŞATIR M. , VAYISOĞLU GİRAY E. S. , KIRICI S. 2020. Extraction of Furanocoumarin and Coumarins by Subcritical Water Extraction from Ruta chalepensis. 8th International Drug Chemistry Conference, Antalya, Türkiye, 27 Şubat - 01 Mart 2020, ss.130-133 GİRAY, E. S., KIRICI S, KAYA, D. A. TÜRK, M., SÖNMEZ, Ö., İNAN, M. 2008. Comparing the effect of sub-critical water extraction with conventional extraction methods on the chemical composition of Lavandula stoechas. Talanta 74 (2008) 930–935. GÜVEN U. M. , Demirci Kayiran S., AYGÜL A. , NENNİ M. , KIRICI S. 2021. Design of microemulsion formulations loaded Scutellaria salviifolia Benth, Sideritis libanotica Labill. subsp. linearis (Bentham) Bornm, and Ziziphora clinopodioides Lam. extracts from Turkey and in vitro evaluation of their biological activities.TURKISH JOURNAL OF BOTANY, cilt.45, sa.2, ss.789-799, 2021 (SCI İndekslerine Giren Dergi)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bitki örnekleri alınması, analize hazırlanması, laboratuar araç ve gereçleri, laboratuarda güvenlik önlemleri konularında bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | Bitki analiz yöntemleri ve prensipleri konularında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Temel bitki analizlerini yapabilme becerisi kazanır |
ÖÇ04 | Ekip çalışmasına uyum sağlama, meslek etiğine saygılı olma ve yaşam boyu öğrenme yetkinliği kazanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Laboratuvarda analizi yapılacak bitki örneklerinin alınması ve analize hazırlanması | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Laboratuvar araç ve gereçlerinin tanıtılması | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Güvenlik önlemleri ile ilkyardım ve laboratuvar çalışmalarında uyulacak kurallar. | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Eriyiklerin konsantrasyonlarını tanımlamada kullanılan birimler | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Volumetrik analiz yöntemlerinin prensipleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Gravimetrik analiz yöntemlerinin prensipleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Fleymfotometrik analiz yöntemlerinin prensipleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Kromatografik analiz yöntemlerinin prensipleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Basit laboratuar araç ve gereçlerinin kullanılmasına ilişkin uygulamalar | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Eriyik hazırlanmasına ilişkin uygulamalar | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Laboratuar aletlerinin çalışma prensiplarinin uygulamalı anlatımı | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Uygulamalı kuru madde, kül ve azot analizleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yağ analizi prensibi anlatımı ve uygulaması | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Kolorimetrik analiz yöntemlerinin prensipleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |