Genel Bilgi
Kod | TB026 |
Ad | Bitki Islahının Genetik Temelleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TACETTİN YAĞBASANLAR |
Dersin Amacı / Hedefi
Bitki Islahını temelini oluşturan bitki genetiği hakkında temel bilgiler vermek ve bunların bitki ıslahında amaca uygun olarak nasıl uygulandığını anlatmaktır
Dersin İçeriği
Bu ders; bitki genetiğinin tarihçesini, çiçek morfolojisinin tanıtılmasını, mayoz ve mitoz bölünmesini, kendine döllenen bitkilerde ıslah yöntemlerini, melezleme tekniklerini, tür içi melezlemesini, cinsler arası melezlemesini, mutasyon ıslahını, poliploidi ıslahını ve yabancı döllenen bitkilerde ıslah yöntemlerini kapsar
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Allard, R.W. 1960. Principles of plant breeding. New York : John Wiley and Sons, USA.
Notlar
Simmonds, N.W. 1989. Principles of crop improvement. Longman Scientic and Technical.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel Genetik bilgisini öğrenmek |
ÖÇ02 | Kendine ve yanacı döllenen bitkilerde Islah yöntemlerini öğrenmek |
ÖÇ03 | Mutasyon ve poliploid ıslahı hakkında bilgi sahibi olmak |
ÖÇ04 | Tüm bitkilerde melezleme yapma tekniklerini öğrenmek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bitki genetiğinin tarihçesi | Ders içeriği hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Çiçek morfolojisinin tanıtılması | Ders içeriği hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Mayoz ve mitoz bölünme | Ders içeriği hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kendine döllenen bitkilerde Islah yöntemleri - I | Ders içeriği hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kendine döllenen bitkilerde Islah yöntemleri - II | Ders içeriği hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Melezleme teknikleri - I | Ders içeriği hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Melezleme teknikleri - II | Ders içeriği hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders içeriği hakkında bilgi edinme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Tür içi melezleme | Ders içeriği hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Cinsler arası melezleme anlatılacak ve bu konu hakkında ödev verilecek | Ders içeriği hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Mutasyon Islahı | Ders içeriği hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Poliploidi ıslahı | Ders içeriği hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Yabancı döllenen bitkilerde Islah yöntemleri - I | Ders içeriği hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yabancı döllenen bitkilerde Islah yöntemleri - II | Ders içeriği hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Yabancı döllenen bitkilerde Islah yöntemleri - III | Ders içeriği hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders içeriği hakkında bilgi edinme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders içeriği hakkında bilgi edinme | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |