Genel Bilgi
Kod | YLY114 |
Ad | Karşılaştırmalı Yerel Yönetimler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Ali GÖRGÜN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Ali GÖRGÜN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere Türkiye'de ve dünyada yerel yönetimlerin ortaya çıkışını, gelişimini, hizmet alanını ve mali yapısını analiz etme ve gerekli karşılaştırmaları yapabiilme yeteneğinini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Türkiye’de yerel yönetimlerin ortaya çıkışı, Osmanlı döneminde yerel yönetimler, Cumhuriyet döneminde yerel yönetimler, anayasalarda yerel yönetimler, belediye, il özel yönetimleri ve köy yönetimlerinin yapılarının incelenmesi, yerel yönetim birlikleri, İller Bankası gibi konular ele alınacak, Dünya’da uygulanan yerel yönetim modelleri incelenerek, Türkiye’de uygulanan modeller mukayese edilecektir. Yapılan karşılaştırmalar sonucun en etkin uygulamalar ele alınarak ideal bir yerel yönetim modelinin temel unsurları belirlenmeye çalışılır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1- Nuri Tortop, Burhan Aykaç ve diğerleri (2008), Mahalli İdareler, Nobel Yay., Ankara. 2-Ramazan Cengiz Derdiman (2010), İdare Hukuku, Alfa Aktüel Yay., Bursa. 3- Zerrin Toprak (2006), Yerel Yönetimler, Nobel Yay., Ankara. 4- Kanunlar, Tüzükler, Yönetmelikler ve İçtihatlar Önerilen Kaynaklar: Kamu Yönetimi Kitapları ve ilgili süreli yayınlar
Notlar
KARŞILAŞTIRMALI YEREL İDARELER: ÇAĞDAŞ PERSPEKTİFLER ve ÜLKE ÖRNEKLERİ Demet DÖNMEZ & Soner AKIN
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yerel Yönetimlerimizin yetki, görev ve sorumluluklarını listeler. |
ÖÇ02 | Diğer ülkelerde ki yerel yönetimlerin etkilendiği yapısal reformları açıklar. |
ÖÇ03 | Yerel yönetimlerde ki hizmet sunumu ve finansman yöntemleri tanımlar. |
ÖÇ04 | Diğer Ülkelerdeki yerel yönetimlerle, Türkiye'yi kıyaslar. |
ÖÇ05 | Ülkeler arasında uygulanmakta olan gelir analizini yaparak fayda zarar analizini tanımlar. |
ÖÇ06 | Ülkeler arasında yerel politikaları belirleme ve uygulama sürecini analiz eder. |
ÖÇ07 | Türkiye ve diğer ülkelerdeki öncelikli yerel ihtiyaçları belirler. |
ÖÇ08 | Diğer ülkelerde yerel yönetimler konusunda deneyimlerine göre kendi ülkesinde uygulamalar gerçekleştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel yönetimler alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problem çözme yöntem ve teknikleri listeler. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yönetim kavram ve fonksiyonları ve yöneticinin işi, özellikleri gibi konuları açıklar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili bilgilerin doğruluğu ve güncelliğini değerlendirir. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemleri saptama, tanımlama ve çözme becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı İle İlgili elde ettiği verileri yorumlar. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili karşılaştığı problemlerde çözüm önerileri sunar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bireysel ve grup ile çalışabilme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi konusunu açıklar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorgulayıcı ve araştırıcı olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilincini kazanmış olur | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İyi derecede Türkçe kullanım becerisine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yerel yönetimlerle ilgili konularda sahip olduğu temel bilgiler doğrultusunda düşüncelerini yazılı ve sözlü ifade eder. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanında yeterli olacak düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği yazılım ve donanımları kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Seçilmiş siyasal temsilcilerin otoritesi altında, toplumun genel yararını korur. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma ve etik konularında yeterli bilince sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dünyada yerel yönetimlerin ortaya çıkışı ve gelişimi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ülkelerin yerel idari örgütlenmesi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Dünyada yerel siyaset. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Yerel yönetimler, kamusal hizmetler ve hizmet alanının belirlenmesi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Yerel yönetimlerde Meclis ve Yürütme Organının Yapısı Yönünden Sistemler. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Yerel Yönetimlerin sunduğu hizmetler. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Yerel yönetimlerde görev, gelir kaynakları paylaşımı, bütçe ve denetim. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ders Kitabından Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Türkiye'de yerel yönetimler. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | ABD, İngiltere, Almanya'nın Yerel idare yapısı ve siyaseti. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Avusturya, Hollanda,Belçika, İsveç, Danimarka, İsviçre ve Lüksemburg Yerel İdare Yapısıve Siyaseti. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | İtalya,Polonya, Portekiz, Norveç ve Finlandiya Yerel İdare Yapısıve Siyaseti. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Kanada, Yeni Zelanda, Güney Afrika ve Avustralya Yerel İdare ve Siyaseti. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Meksika’nın, Uruguay’ın, Şili’nin,Peru’nun, Brezilya’nın ve Kazakistan ile Rusya’nın Yerel Siyaset ve İdare Yapısı. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Japonya, Güney Kore, Tayvan, Hindistan ve Endonezya Yerel Siyaset ve İdare Yapısı. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Kitabından Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Kitabından Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 103 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,12 | ||
AKTS | 4 AKTS |