Genel Bilgi
Kod | TBZ103 |
Ad | Elektrik ve Elektronik Ölçmeler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. HAYRULLAH ÖZEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. HAYRULLAH ÖZEL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Uzunluk, kesit ve çap ölçümü, hacim, alan ve ölçme hataları hesaplamaları, birimler ve dönüşümleri, temel elektriksel ve fiziksel büyüklüklerin tanımları, ölçü aletleri ve multimetre kullanımı, direnç, kondansatör ve bobin ölçümü, akım-gerilim, frekans, güç ölçümü ve osilaskop kullanımı
Dersin İçeriği
Bu derste; elektrik ölçme birim değerler, ölçmede hatalar, elektriksel ölçmeler de kullanılan cihazlar, ölçme alanı genişletme, ölçme sistemlerinde hesaplar, elektriksel ölçme uygulamalarının yapılması amaçlanmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Elektrik ve Elektronik Ölçmeler Ders Notu: Hayrullah ÖZEL
Notlar
Elektrik ve Elektronik Ölçmeleri, Nesil Matbaacılık, İstanbul: Prof. Dr. Halit PASTACI, 2003
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Elektriksel büyüklükleri tanır. |
ÖÇ02 | Temel ve türetilmiş büyüklükleri tanır. |
ÖÇ03 | Mesleği ile ilgili temel cihazları tanır. |
ÖÇ04 | Ölçü aletlerini kullanır. |
ÖÇ05 | Ölçme hatalarını hesaplar. |
ÖÇ06 | Elektriksel büyüklükleri ölçer. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgileri kazanmak. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki uygulamalı bilgileri kazanmak. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve çeşitli yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ölçme ve cihaz ilkelerinin incelenmesi, ölçü aletlerinin sembolleri ve çalışma prensibinin öğrenilmesi | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
2 | Ölçü aletlerinin tanıtımı, ölçü hataları ve cihaz karakteristiklerinin incelenmesi. | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
3 | Doğru Akım Ampermetre ve Voltmetresinin tanıtımı, kullanılmasının öğrenilmesi, direnç ölçme işleminin yapılması, konu ile ilgili uygulama yapmak. | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
4 | Multimetreleri tanımak, analog ve dijital multimetrelerin okunmasını ve kullanılmasını öğrenmek, uygulama yapmak. | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
5 | Alternatif Akım ve Alternatif Gerilimin ölçülmesi ve bunlarla ilgili cihazları tanımak ve çalışma ilkelerini öğrenmek, konu ile ilgili uygulama yapmak. | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
6 | Ölçü transformatörlerinin tanıtılması, akım ve gerilim trs. incelenmesi, kullanılmasının ve bunlara bağlı ölçü aletlerinin okunmasını öğrenmek. | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
7 | Frekans ölçmenin incelenmesi ve ölçü aletlerinin tanıtılması, devreye bağlayarak kullanmayı öğrenmek | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Ders haftası için ölçme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Güçkatsayısı, devir ölçmenin incelenmesi ve ölçü aletlerinin tanıtılması, devreye bağlayarak kullanmayı öğrenmek | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
10 | Pens avometreleri, çevresel ölçüm cihazlarını, Gausmetreyi, şebeke analizörlerini tanımak, bağlamasını ve kullanmasını öğrenmek. | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
11 | İncelenen ölçü aletleri ile ilgili devreler kurup çeşitli uygulamalar yapmak. | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Osiloskopun kalibrasyonunu yapmak, osiloskop ile AC ve DC gerilim ölçmek, periyot ve frekans ölçmek, konu ile ilgili uygulama yapmak. | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
13 | Osiloskop ile faz farkını ölçmek, güç ölçmek, akım ölçmek, kare dalga testleri yapmak. | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
14 | Osiloskop ve diğer ölçü aletleri ile uygulama yapmak. | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
15 | Birden fazla ölçü aleti kullanarak uygulama yapmak. | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders haftası için ölçme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders haftası için ölçme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
AKTS | 4 AKTS |