Genel Bilgi
Kod | TBZ103 |
Ad | Elektrik ve Elektronik Ölçmeler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | TB Temel Bilim Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. HAYRULLAH ÖZEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. HAYRULLAH ÖZEL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Uzunluk, kesit ve çap ölçümü, hacim, alan ve ölçme hataları hesaplamaları, birimler ve dönüşümleri, temel elektriksel ve fiziksel büyüklüklerin tanımları, ölçü aletleri ve multimetre kullanımı, direnç, kondansatör ve bobin ölçümü, akım-gerilim, frekans, güç ölçümü ve osilaskop kullanımı
Dersin İçeriği
Bu derste; elektrik ölçme birim değerler, ölçmede hatalar, elektriksel ölçmeler de kullanılan cihazlar, ölçme alanı genişletme, ölçme sistemlerinde hesaplar, elektriksel ölçme uygulamalarının yapılması amaçlanmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Elektrik ve Elektronik Ölçmeler Ders Notu: Hayrullah ÖZEL
Notlar
Elektrik ve Elektronik Ölçmeleri, Nesil Matbaacılık, İstanbul: Prof. Dr. Halit PASTACI, 2003
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Elektriksel büyüklükleri tanır. |
ÖÇ02 | Temel büyüklükleri tanır. |
ÖÇ03 | Türetilmiş büyüklükleri tanır. |
ÖÇ04 | Mesleği ile ilgili temel cihazları tanır. |
ÖÇ05 | Ölçü aletlerini kullanır. |
ÖÇ06 | Ölçme hatalarını hesaplar. |
ÖÇ07 | Elektriksel büyüklükleri ölçer. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, temel bilimler ve teknikerlik bilgilerini Elektrik Üretimi, İletimi ve Dağıtımı alanında kullanır. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel elektrik ve elektronik elemanların niteliklerini uygun donanıma karar verme amacıyla karşılaştırır. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında, gerekli ölçme cihaz ve yöntemlerini kullanarak arızayı belirler. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik devrelerinin bağlantılarını yaparak analizini gerçekleştirir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enerji çeşitlerini ve dönüşümlerini sağlayan bileşenleri proje geliştirme ve problem çözümünde kullanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teknolojik gelişmeler doğrultusunda alanıyla ilgili bilgisayar programları kullanarak elektrik devrelerinin tasarım ve analizini yapar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Programlama dillerindeki gelişmeleri takip ederek alanındaki uygulamalara yönelik bilgisayar yazılımı geliştirir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir sistemi veya süreci mikroişlemci tabanlı kontrol aygıtları ile kontrol eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bakım, onarım ve montaj işlemlerini gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği teorik ve deneysel bilgiler ışığında meslek alanında sebep sonuç ilişkisini kurar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etkin iletişim kurarak bağımsız ve çok disiplinli takım çalışması yapar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sektörün ihtiyaç duyduğu kaliteli hizmeti sunma amacıyla mesleğiyle ilgili konularda sürekli kendini geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alandaki bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili biçimde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İş güvenliği, işçi sağlığı, ilk yardım, çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarihi değerler saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ölçme ve cihaz ilkelerinin incelenmesi, ölçü aletlerinin sembolleri ve çalışma prensibinin öğretilmesi | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
2 | Ölçü aletlerinin tanıtımı, ölçü hataları ve cihaz karakteristiklerinin incelenmesi. | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
3 | Doğru Akım Ampermetre ve Voltmetresinin tanıtımı, kullanılmasının öğrenilmesi, direnç ölçme işleminin yapılması, konu ile ilgili uygulama yapmak. | Deney föylerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
4 | Multimetreleri tanımak, analog ve dijital multimetrelerin okunmasını ve kullanılmasını öğrenmek, uygulama yapmak. | Derslerle ilgili kaynakların okunması. Deney föylerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
5 | Alternatif Akım ve Alternatif Gerilimin ölçülmesi ve bunlarla ilgili cihazları tanımak ve çalışma ilkelerini öğrenmek, konu ile ilgili uygulama yapmak. | Deney föylerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
6 | Ölçü transformatörlerinin tanıtılması, akım ve gerilim trs. incelenmesi, kullanılmasının ve bunlara bağlı ölçü aletlerinin okunmasını öğrenmek. | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Frekans ölçmenin incelenmesi ve ölçü aletlerinin tanıtılması, devreye bağlayarak kullanmayı öğrenmek | Deney föylerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Ders haftası için ölçme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Güçkatsayısı, devir ölçmenin incelenmesi ve ölçü aletlerinin tanıtılması, devreye bağlayarak kullanmayı öğrenmek | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
10 | Pens avometreleri, çevresel ölçüm cihazlarını, Gausmetreyi, şebeke analizörlerini tanımak, bağlamasını ve kullanmasını öğrenmek. | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
11 | İncelenen ölçü aletleri ile ilgili devreler kurup çeşitli uygulamalar yapmak. | Deney föylerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
12 | Osiloskopun kalibrasyonunu yapmak, osiloskop ile AC ve DC gerilim ölçmek, periyot ve frekans ölçmek, konu ile ilgili uygulama yapmak. | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Gösterip Yaptırma |
13 | Osiloskop ile faz farkını ölçmek, güç ölçmek, akım ölçmek, kare dalga testleri yapmak. | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
14 | Osiloskop ve diğer ölçü aletleri ile uygulama yapmak. | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması |
15 | Birden fazla ölçü aleti kullanarak uygulama yapmak. | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders haftası için ölçme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders haftası için ölçme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
AKTS | 4 AKTS |