Genel Bilgi
Kod | TBS104 |
Ad | Rüzgar Santralleri ve Güneş Enerjisi Teknolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Muhittin ÜNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Muhittin ÜNAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile öğrencilere; rüzgar ve güneş enerjisinden elektrik üreten sistemleri tanıma, sistem büyüklüklerini belirleme, montajını ve testini yapma konusuna ait yeterlilikler kazandırılacaktır.
Dersin İçeriği
Yük analizini yapmak, rüzgar hız ve yön ölçümlerini yapmak, uygun türbin yüksekliğini belirleyerek güç hesabı yapmak, montaj yerini tespit etmek, temel bağlantıları ve taşıyıcı sistemini oluşturmak, rüzgar türbinin kule, kanat, mil ve generatör bağlantılarını oluşturmak, rüzgar türbinin elektriksel bağlantılarını ve testlerini yapmaktır. Güneşin yapısal özellikleri, güneş ışınımı, güneş açıları, ışınım ölçerler, güneş enerjisi, güneş enerjisi sistemleri, güneş toplaçlarında enerji dengesi, güneş havuzu, güneş enerjili pişirici, güneş mimarisi, güneş enerjisiyle kurutma, güneş enerjisiyle ısıtma, güneş enerjisiyle soğutma, toprak solarizasyonu, yük analizini yapmak, güneş pili tipi ve gücünü belirlemek, fotovoltaik dizisini oluşturmak, yönlendirme ve eğim açısını belirlemek, taşıyıcı karkası oluşturmak PV panelleri sabitlemek, PV panellerin elektriksel bağlantılarını ve testlerini gerçekleştirmek, akü sayısını hesaplamak, şarj regülatör bağlantısı gerçekleştirmek, akü gruplandırmasını oluşturmak, evirici kapasitesini belirlemek, evirici bağlantısını oluşturmak, şebeke giriş çıkışlarını oluşturmak, sayaç grubunu tesis etmek.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Rüzgar Santralleri ve Güneş Enerjisi Teknolojisi Ders Notu: Muhittin ÜNAL
Notlar
Yenilenebilir Enerji Kaynakları: Hüseyin ÖZTÜRK
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Güneş ışınımını, rüzgar hız ve yön ölçümlerini yapar. |
ÖÇ02 | Güneş enerjisini ve güneş enerji sistemlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Güneş pillerini ve güneş panellerini (PV) açıklar. |
ÖÇ04 | Uygun türbin yüksekliğini belirler. |
ÖÇ05 | Türbin için güç hesabı yapar. |
ÖÇ06 | Rüzgar türbininin kule, kanat, mil ve generatör bağlantılarını yapar. |
ÖÇ07 | Rüzgar türbininin ve FV panellerin elektriksel bağlantılarını ve testlerini yapar. |
ÖÇ08 | Akü sayısını hesaplar. |
ÖÇ09 | Şarj regülatör bağlantısını yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, temel bilimler ve teknikerlik bilgilerini Elektrik Üretimi, İletimi ve Dağıtımı alanında kullanır. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel elektrik ve elektronik elemanların niteliklerini uygun donanıma karar verme amacıyla karşılaştırır. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında, gerekli ölçme cihaz ve yöntemlerini kullanarak arızayı belirler. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik devrelerinin bağlantılarını yaparak analizini gerçekleştirir. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enerji çeşitlerini ve dönüşümlerini sağlayan bileşenleri proje geliştirme ve problem çözümünde kullanır. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teknolojik gelişmeler doğrultusunda alanıyla ilgili bilgisayar programları kullanarak elektrik devrelerinin tasarım ve analizini yapar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Programlama dillerindeki gelişmeleri takip ederek alanındaki uygulamalara yönelik bilgisayar yazılımı geliştirir | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir sistemi veya süreci mikroişlemci tabanlı kontrol aygıtları ile kontrol eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bakım, onarım ve montaj işlemlerini gerçekleştirir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği teorik ve deneysel bilgiler ışığında meslek alanında sebep sonuç ilişkisini kurar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etkin iletişim kurarak bağımsız ve çok disiplinli takım çalışması yapar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sektörün ihtiyaç duyduğu kaliteli hizmeti sunma amacıyla mesleğiyle ilgili konularda sürekli kendini geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alandaki bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili biçimde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İş güvenliği, işçi sağlığı, ilk yardım, çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarihi değerler saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yük analizini yapmak, güneşin yapısı, güneş ışınımı, ışınım ölçer cihazlar | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Güneş enerjisi, güneş enerjisi sistemleri | Dersle ilgili verilen kaynakların okunup derse hazırlık yapılması gerekir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Güneş pili ve fotovoltaik paneller (PV) | Daha önceki derslerin pekiştirilmesi için ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
4 | PV paneller ve bağlantıları | Uygulama öncesi elektriksel bağlantı türleri hakkında ön araştırma yapılır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
5 | Fotovoltaik sistemlerde aküler, akü grupları | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Rüzgar hız ve yön ölçümlerini yapmak | İlgili derse ait ölçüm yöntemleri ile ilgili ön araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
7 | Uygun türbin yüksekliğini belirleyerek güç hesabı yapmak | Gerekli hesaplamlar için simülasyon programlarının araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ders haftası için ölçme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Montaj yerini tespit etmek, temel bağlantıları ve taşıyıcı sistemini oluşturmak | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Rüzgar türbininin kule, kanat, mil ve generatör bağlantılarını oluşturmak. | İlgili konunun ön araştırması yapılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Rüzgar türbininin elektriksel bağlantılarını ve testlerini yapmak | Elektriksel bağlantı türleri hakkında ön araştırma yapılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
12 | Akü sayısını hesaplamak,akü gruplandırmasını oluşturmak | Seri ve paralel bağlantı hakkında ön araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Şarj regülatör bağlantısı gerçekleştirmek | Sistem bağlantıları hakkında bilgi edinilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
14 | Evirici kapasitesini belirlemek, Evirici bağlantısını oluşturmak | DC ve AC bağlantı ve dönüşümler hakkında araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
15 | Şebeke giriş çıkışlarını oluşturmak, Sayaç grubunu tesis etmek | Yüksek, orta, alçak gerilim hakkında araştırma yapılması. Ulusal ve ulaslararası şebekler hakkında ön bilgi edinilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders haftası için ölçme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders haftası için ölçme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
AKTS | 4 AKTS |