Genel Bilgi
Kod | TBS104 |
Ad | Rüzgar Santralleri ve Güneş Enerjisi Teknolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Muhittin ÜNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile öğrencilere; rüzgar ve güneş enerjisinden elektrik üreten sistemleri tanıma, sistem büyüklüklerini belirleme, montajını ve testini yapma konusuna ait yeterlilikler kazandırılacaktır.
Dersin İçeriği
Yük analizini yapmak, rüzgar hız ve yön ölçümlerini yapmak, uygun türbin yüksekliğini belirleyerek güç hesabı yapmak, montaj yerini tespit etmek, temel bağlantıları ve taşıyıcı sistemini oluşturmak, rüzgar türbinin kule, kanat, mil ve generatör bağlantılarını oluşturmak, rüzgar türbinin elektriksel bağlantılarını ve testlerini yapmaktır. Güneşin yapısal özellikleri, güneş ışınımı, güneş açıları, ışınım ölçerler, güneş enerjisi, güneş enerjisi sistemleri, güneş toplaçlarında enerji dengesi, güneş havuzu, güneş enerjili pişirici, güneş mimarisi, güneş enerjisiyle kurutma, güneş enerjisiyle ısıtma, güneş enerjisiyle soğutma, toprak solarizasyonu, yük analizini yapmak, güneş pili tipi ve gücünü belirlemek, fotovoltaik dizisini oluşturmak, yönlendirme ve eğim açısını belirlemek, taşıyıcı karkası oluşturmak PV panelleri sabitlemek, PV panellerin elektriksel bağlantılarını ve testlerini gerçekleştirmek, akü sayısını hesaplamak, şarj regülatör bağlantısı gerçekleştirmek, akü gruplandırmasını oluşturmak, evirici kapasitesini belirlemek, evirici bağlantısını oluşturmak, şebeke giriş çıkışlarını oluşturmak, sayaç grubunu tesis etmek.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Rüzgar Santralleri ve Güneş Enerjisi Teknolojisi Ders Notu: Muhittin ÜNAL
Notlar
Rüzgar Santralleri ve Güneş Enerjisi Teknolojisi Ders Notu: Muhittin ÜNAL
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Güneş ışınımını, rüzgar hız ve yön ölçümlerini yapar. |
ÖÇ02 | Güneş enerjisini ve güneş enerji sistemlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Güneş pillerini ve güneş panellerini (PV) açıklar. |
ÖÇ04 | Uygun türbin yüksekliğini belirler. |
ÖÇ05 | Türbin için güç hesabı yapar. |
ÖÇ06 | Rüzgar türbininin kule, kanat, mil ve generatör bağlantılarını yapar. |
ÖÇ07 | Rüzgar türbininin ve FV panellerin elektriksel bağlantılarını ve testlerini yapar. |
ÖÇ08 | Akü sayısını hesaplar. |
ÖÇ09 | Şarj regülatör bağlantısını yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgileri kazanmak. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki uygulamalı bilgileri kazanmak. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve çeşitli yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yük analizini yapmak, güneşin yapısı, güneş ışınımı, ışınım ölçer cihazlar | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
2 | Güneş enerjisi, güneş enerjisi sistemleri | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
3 | Güneş pili ve fotovoltaik paneller (PV) | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
4 | PV paneller ve bağlantıları | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
5 | Fotovoltaik sistemlerde aküler, akü grupları | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
6 | Rüzgar hız ve yön ölçümlerini yapmak | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
7 | Uygun türbin yüksekliğini belirleyerek güç hesabı yapmak | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ders haftası için ölçme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Montaj yerini tespit etmek, temel bağlantıları ve taşıyıcı sistemini oluşturmak | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
10 | Rüzgar türbininin kule, kanat, mil ve generatör bağlantılarını oluşturmak. | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
11 | Rüzgar türbininin elektriksel bağlantılarını ve testlerini yapmak | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
12 | Akü sayısını hesaplamak,akü gruplandırmasını oluşturmak | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
13 | Şarj regülatör bağlantısı gerçekleştirmek | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
14 | Evirici kapasitesini belirlemek, Evirici bağlantısını oluşturmak | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
15 | Şebeke giriş çıkışlarını oluşturmak, Sayaç grubunu tesis etmek | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders haftası için ölçme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders haftası için ölçme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
AKTS | 4 AKTS |