Genel Bilgi
Kod | SRP107 |
Ad | Toprak Bilgisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. EBRU KARNEZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. EBRU KARNEZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin, sera toprağını tanımasını, toprağın oluşum koşullarını, fiziksel, kimyasal ve biyolojik özelliklerini kavramasını, toprağın organik maddesinin önemini anlamasını, örtüaltı yetiştiriciliğinde toprak verimliliğini belirmek için nasıl toprak örneği alınması gerektiği konularında temel bilgileri öğretmektir.
Dersin İçeriği
Toprağın tanımı, toprak oluşumu, toprağın fiziksel ve kimyasal özelliklerinin tanımlanması, toprağın organik maddesi, serada bitki yetiştiriciliği için toprak hazırlanması ve toprak çevre ilişkileri konularında temel bilgiler anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Öğretim elemanı ders notları
Notlar
Öğretim elemanı ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toprağın genel bileşimi ve toprakların kökenini öğrenebilme. |
ÖÇ02 | Toprakları oluşturan faktör ve süreçleri tanıyabilme |
ÖÇ03 | Toprakların temel fiziksel ve kimyasal özelliklerini kavrayabilme |
ÖÇ04 | Toprak verimliliği ve toprak çevre ilişkileri konusunda temel kavramları kavrar |
ÖÇ05 | Toprak örneklerini analize hazırlamayı kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Seracılıkta kullanılan örtü malzemelerini, yapı tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye ve dünya için küresel ısınmanın önemini, iklim değişikliğinin tarıma etkisini açıklar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Seralarda ve açık havada sebze ve süs bitkileri yetiştirir, bitkilerin bakımını, üretimini, çoğaltılmasını ve hasadını uygun yöntem ve teknikleri kullanarak yapar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal mekanizasyonun bitki yetiştiriciliğindeki önemini ve kullanılan aletlerin özelliklerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitkiler hakkında web üzerinden kaynak tarar, verilerin bilgisayara girişini, raporlamasını ve sunumunu yapar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sebze ve süs bitkilerinde bulunan hastalık, zararlı ve yabancı otları tanır, mücadelesinde uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel ekolojik kavramları ve ekolojik faktörleri tanımlar, tarımsal faaliyetlerin ekolojiye ve çevreye olan etkilerini açıklar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Üniversite kampüsünde alanı ile ilgili katılabileceği etkinlikleri listeler, staj yapacağı kurumlar ve bu kurumlara yapacaği başvuruları değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitkilerdeki metabolik faaliyetleri, bitki fizyolojisini, bitki sistematiğini açıklar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak özelliklerini (Katyonların adsorpsiyonu – Anyonların adsorpsiyonu – Toprak Asitliği, toprağın organik maddesi, toprak yapısı, toprak suyu, toprak rengi), toprak oluşunu (Ayrışma ve Parçalanma – Bünye (Tekstür) – Kil Mineralleri), toprak analiz yöntemlerini açıklar. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisinin tanımı ve kapsamı ile Türkiye ekonomisinde tarım sektörünün yeri ve önemini açıklar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki büyümesi için gerekli olan mikro ve makro besin elementleri, bu elementlerin bitkilerdeki işlevlerini, bitkisel üretimde doğru ve dengeli beslenmenin ve gübrelemenin önemini açıklar, uygun materyal kullanarak üretim yapar. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Topraksız kültür ortamlarını öğrenir ve topraksız tarım yöntemleriyle bitki yetiştiriciliği yapar. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Depolamanın önemini, hasatı yapılan ürünlerin depolanmasındaki gerekli şartları ve bunların arzda kaliteye etkilerini açıklar. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sertifikalı tohum ve hibrit tohum kavramlarını tanımlar, tohumculukta dikkat edilmesi gereken hususları belirtir. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Organik tarımın temel kavramlarını, özelliklerini ve organik sebze yetiştiriciliği yöntemlerini açıklar uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal faaliyetlerde iş güvenliğinin önemini, temel İSG risklerini ve tehlikeleri önleme yöntemlerini açıklar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Atatürk ilkeleri ve inkılap tarihi hakkında genel bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil ve dilin önemi, dillerin doğuşu, yayılışı ve yapı bakımından dilleri açıklar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İngilizce zaman cümleleri, yardımcı fiilleri, edatları açıklar. Mesleki terimleri açıklar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Ders kaynakları ile dersin işlenişi ve uygulama hakkında bilgiler verilmekte, sınav sistemi ve değerlendirme yönteminin açıklanması yapılmaktadır. Toprağın genel tarifi ve ana bileşenleri açıklanmaktadır. | İlgili notların okunması, genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Kayaçlar ve mineraller hakkında bilgi | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | İnorganik toprak ana materyalini oluşturan magmatik, tortul ve metamorfik kayaçlar ile organik ana materyaller hakkında bilgiler verilmekte | İlgili notların okunması, genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ana materyal türleri açıklanmaktadır. | İlgili notların okunması, genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Toprak oluşumunda aşınma olayları hakkında bilgi | İlgili notların okunması, genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Toprak oluşumunda aşınma, ayrışma ve birleşme olayları anlatılacaktır | İlgili notların okunması, genel tekrar, sınava hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Toprak profili ve horizonlarının oluşumu ve adlandırılması anlatılmaktadır. | İlgili notların okunması, genel tekrar, sınava hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Toprak sınıflandırma sistemleri açıklanmaktadır. | İlgili notların okunması, genel tekrar, sınav sorularının cevaplarının tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Mineral toprakların fiziksel özellikleri (tane yoğunluğu, tekstür, strüktür, hacim ağırlığı, boşluklar hacmi, toprak kıvamı ve toprak rengi) anlatılmaktadır. | İlgili notların okunması, genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Mineral topraklardaki bitki besin maddelerinin anlatılması | İlgili notların okunması, genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Toprak organik ve inorganik kolloidleri hakkında genel bilgiler ve inorganik toprak kolloidleri olan kil minerallerinin oluşumları, sınıflandırılmaları ve özellikleri açıklanmaktadır. | İlgili notların okunması, genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Toprak reaksiyonu (pH) ve tampon sistemleri açıklanmakta | İlgili notların okunması, genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bitki besin maddeleri ile toprak reaksiyonu arasındaki ilişki açıklanmakta | İlgili notların okunması, genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Toprakta tuzlulaşma, alkalileşme ve asitleşme süreçleri ve ıslahları hakkında bilgiler verilmektedir. | İlgili notların okunması, genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarı yıl sonu sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarı yıl sonu sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |