Genel Bilgi
Kod | MK224 |
Ad | Kalite Yönetim Sistemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ARDA YENİÇUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Toplam Kalite bilincine sahip, Toplam Kalite Yönetimi ilkeleri , uygulama adımlarını bilen ve bunu işletme süreçlerine uygulayabilen, günümüzde güncel olan kalite yönetim sistemi standartları hakkında bilgili öğrenciler yetiştirmektir
Dersin İçeriği
Rekabet ve kalite kavramları, kalitenin tarihsel gelişimi ve kalite guruları, Toplam Kalite Yönetimi Felsefesi ve İlkeleri, Organizasyonlarda kalite kültürü ve faaliyetlerdeki kalite sorumlulukları, sürekli iyileştirme (Kaizen), kalite maliyetleri, Toplam Kalite Yönetiminde Tedarikçiler, EFQM Mükemmellik Modeli, Kalite Yönetim Sistemleri, ISO 9001, ISO 14001, ISO 27000, OHSAS 18001, SA:8000 Standartları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kalite Güvence Standartları, Prof.Dr. İrfan ÇAĞLAR, yrd.Doç.Dr. Sabiha KILIÇ, Toplam Kalite Yönetimi- Orhan KÜÇÜK
Notlar
Öğretim elemanı ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel kalite kavramlarını, kalitenin gelişimi, boyutlarını ve unsurlarını tanımlar |
ÖÇ02 | Kalite guruplarını ve kaliteye katkılarını açıklar |
ÖÇ03 | Toplam Kalite Yönetimi, ilkelerini tanır |
ÖÇ04 | Organizasyondaki departmanların ve çeşitli kademede yer alanların kalite sorumluluklarını izah eder |
ÖÇ05 | Toplam Kalite Yönetimi Uygulama Adımlarını yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili matematik ve fen bilimleri temel bilgilerine sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üretimde kullanılacak temel malzeme özelliklerini bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili makine elemanlarının, makinenin ve teçhizatın teknik özellikleri bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Talaşlı-talaşsız üretim yöntemlerini bilir, en uygun üretim yöntemini seçer. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Malzemeyi tanır, gerekli ısıl işlem yöntemlerine karar verir ve imalat için uygun malzemeyi seçer ve bu malzemenin statik ve dinamik değişkenlerine göre dayanımlarını hesaplar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine resmi çizim ve tasarım kurallarını bilir, istenilen özelliklere uygun şekilde makine parçalarını ve bir sistemi tasarlar ve analiz yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üretimin her aşamasındaki ölçme ve kalite kontrol işlemlerini bilir ve standartlar doğrultusunda uygular. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar denetimli takım tezgahlarının ve üniversal takım tezgahlarının çalışma sistemlerini bilir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletmelerdeki alanı ile ilgili iş güvenliği kurallarını mevzuat ışığında bilir ve uygular. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayarla yazı yazar, sunum hazırlar, veri tabanı dosyaları oluşturur. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar denetimli tezgahlarda üretim programını hazırlar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayarda tasarımı yapılan iş parçasını, üniversal takım tezgahlarında veya bilgisayar denetimli tezgaha aktararak işler. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar destekli çizim yazılımı kullanarak teknik resim kurallarına ve standartlara uygun, üç boyutlu çizim komutları ile modeller çizer ve animasyonlar hazırlar. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kesici takım ve kesme değişkenlerine göre en uygun şartlarda malzemeyi işler, üretilen parçalar için uygun kalite sistemine karar verir. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hidrolik-pnömatik sistemlerde kullanılan malzemeleri ve sembolleri bilir ve hidrolik-pnömatik devre tasarımı yapar. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üretim aşamasında karşılaştığı problemlerin çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayarlı tasarım ve üretim konusundaki gelişmeleri takip eder. | 3 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel seviyede bir yabancı dil bilir. Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur. Düzgün ve etkili konuşmanın temel ilkelerini bilir ve uygular. | 2 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yönetimin temel ilkelerini, iletişim tekniklerini ve iş kanunlarını bilir. | 4 |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üretimi planlar, işlem kartlarını hazırlar, görev dağılımını yapar ve denetler. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kalite kavramı ve genel tanımlar, kalitenin tarihsel gelişimi, kalite gurupları | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Toplam Kalite Yönetimi ve İlkeleri (Proses Yaklaşımı, Sürekli iyileştirme (Kaizen)) | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Toplam Kalite Yönetimi İlkeleri (Liderlik, Toplam Katılım) | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Toplam Kalite Yönetimi ve İlkeleri (Tedarikçiler ve İşbirliği, Müşteri Odaklılık) | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Organizasyonlarda kalite kültürü ve faaliyetlerdeki kalite sorumlulukları | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | TKY Uygulama Adımları, Kalite(sizlik) Maliyeti | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Toplam Verimli Bakım | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Ders notlarının tekrarını yapmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Standart tanımı, çeşitleri ve standartlaştırmanın önemi | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | TS-EN-ISO 9001 Kalite Yönetim Sistem Standardı | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | EFQM Mükemmellik Modeli ve Özdeğerlendirme, | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | TS-EN-ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi Standardı, | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | İş Güvenliği ve OHSAS 18001 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemi | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | SA:8000 Sosyal Sorumluluk Standardı | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | TS-EN-ISO 27000 Bilgi Yönetimi Standardı | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının tekrarını yapmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının tekrarını yapmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |