Genel Bilgi
Kod | MK208 |
Ad | Hidrolik ve Pnömatik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Mustafa Teoman ÖZLER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Hidrolik ve pnömatik sistemlerin kurulumunu yapmak ve bakım onarım işlemlerine ait yeterliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste, hidrolik ve pnömatik sistemlerini, çalışma prensiplerini ve bu kontrol sistem devrelerini düzenleme anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Öğretim Elemanı Ders Notu
Notlar
Öğretim Elemanı Ders Notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hidrostatik ve hidrodinamik ile ilgili temel kanunları öğrenir. |
ÖÇ02 | Akış türlerini Reynolds sayısına göre Laminer ve türbülanslı olarak açıklar |
ÖÇ03 | Hidrolik devrelerde kullanılan ekipmanların çalışma özelliklerini ayırt eder |
ÖÇ04 | Basit bir hidrolik devre şeması çizerek, doğrusal ve dairesel hareketin nasıl oluştuğunu açıklar |
ÖÇ05 | İdeal bir gaz olarak havanın basınç, hacim ve sıcaklıkla değişim bağlantılarını kavrar |
ÖÇ06 | Pnömatik güç devrelerinde kullanılan elemanları tanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili matematik ve fen bilimleri temel bilgilerine sahip olur. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üretimde kullanılacak temel malzeme özelliklerini bilir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili makine elemanlarının, makinenin ve teçhizatın teknik özellikleri bilgisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Talaşlı-talaşsız üretim yöntemlerini bilir, en uygun üretim yöntemini seçer. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Malzemeyi tanır, gerekli ısıl işlem yöntemlerine karar verir ve imalat için uygun malzemeyi seçer ve bu malzemenin statik ve dinamik değişkenlerine göre dayanımlarını hesaplar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine resmi çizim ve tasarım kurallarını bilir, istenilen özelliklere uygun şekilde makine parçalarını ve bir sistemi tasarlar ve analiz yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üretimin her aşamasındaki ölçme ve kalite kontrol işlemlerini bilir ve standartlar doğrultusunda uygular. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar denetimli takım tezgahlarının ve üniversal takım tezgahlarının çalışma sistemlerini bilir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletmelerdeki alanı ile ilgili iş güvenliği kurallarını mevzuat ışığında bilir ve uygular. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayarla yazı yazar, sunum hazırlar, veri tabanı dosyaları oluşturur. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar denetimli tezgahlarda üretim programını hazırlar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayarda tasarımı yapılan iş parçasını, üniversal takım tezgahlarında veya bilgisayar denetimli tezgaha aktararak işler. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar destekli çizim yazılımı kullanarak teknik resim kurallarına ve standartlara uygun, üç boyutlu çizim komutları ile modeller çizer ve animasyonlar hazırlar. | 2 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kesici takım ve kesme değişkenlerine göre en uygun şartlarda malzemeyi işler, üretilen parçalar için uygun kalite sistemine karar verir. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hidrolik-pnömatik sistemlerde kullanılan malzemeleri ve sembolleri bilir ve hidrolik-pnömatik devre tasarımı yapar. | 5 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üretim aşamasında karşılaştığı problemlerin çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır. | 5 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayarlı tasarım ve üretim konusundaki gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel seviyede bir yabancı dil bilir. Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur. Düzgün ve etkili konuşmanın temel ilkelerini bilir ve uygular. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yönetimin temel ilkelerini, iletişim tekniklerini ve iş kanunlarını bilir. | 5 |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üretimi planlar, işlem kartlarını hazırlar, görev dağılımını yapar ve denetler. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hidroliğin temel ilkelerini tanımak | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Hidrolik sistemlerin avantaj ve dezavantajları | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hidrolik devre elemanları ve sembolleri (Silindir, hidrolik motor, hidrolik pompa) | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Hidrolik Devre Elemanları ve sembolleri (Yön kontrol, akış kontrol ve basınç kontrol valfleri) | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
5 | Hidrolik devre elemanları ve sembolleri (yağ haznesi, boru ve hortumlar, sızdırmazlık elemanları) | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
6 | Hydraulic circuit elements and symbols (Oransal ve servo valfler, çek valfler, ve veya valfleri) | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
7 | Basit hidrolik Devre Şeması Oluşturmak | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Karmaşık bir hidrolik Devre Şeması Oluşturmak | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Hidrolik sistemde oluşabilecek arızalar ve çözümleri | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Pnömatiğin temel ilkeleri | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
12 | Pnömatik sistemlerin avantaj ve dezavantajları | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
13 | Pnömatik Devre Elemanları ve sembolleri | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Pnömatik Devre Elemanlarını çalışma sistemleri | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
15 | Pnömatik Devre Şeması Oluşturmak | Ders notlarının tekrarını yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |