Genel Bilgi
Kod | MK202 |
Ad | Bilgisayar Destekli Üretim II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ARDA YENİÇUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
CAM programlarını kullanarak iki boyutlu, üç boyutlu çizimler üzerinden CNC Torna tezgahları için takım yolları oluşturabilme yeterliklerinin kazandırılması sağlanır.
Dersin İçeriği
CNC Torna tezgahları için CAM yazılımları ile takım yolları ve program kodları oluşturma yöntemleri anlatılır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Öğretim Elemanı Ders Notları
Notlar
Öğretim Elemanı Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çalışma ekranı ve çizim ayarlarını yapma, çizim komutları ve çizim yapmayı öğrenir. |
ÖÇ02 | Çizimleri, hazır modelleri düzenleme 3B Kütük oluşturma seçeneklerini (kaba parça şeklini belirleme) öğrenir. |
ÖÇ03 | Referans noktası belirleme, katı model parça üzerinde unsur tanımlamayı öğrenir. |
ÖÇ04 | İki boyutlu işlenecek parçayı işleme kısmına aktarma, takım yolunu belirme, kullanılacak kesici uç ve uç tutucu seçme, kesici uç ve takım tutucu oluşturmayı öğrenir. |
ÖÇ05 | NC kodlarını türetmek için tezgah kod türetir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili matematik ve fen bilimleri temel bilgilerine sahip olur. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üretimde kullanılacak temel malzeme özelliklerini bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili makine elemanlarının, makinenin ve teçhizatın teknik özellikleri bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Talaşlı-talaşsız üretim yöntemlerini bilir, en uygun üretim yöntemini seçer. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Malzemeyi tanır, gerekli ısıl işlem yöntemlerine karar verir ve imalat için uygun malzemeyi seçer ve bu malzemenin statik ve dinamik değişkenlerine göre dayanımlarını hesaplar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine resmi çizim ve tasarım kurallarını bilir, istenilen özelliklere uygun şekilde makine parçalarını ve bir sistemi tasarlar ve analiz yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üretimin her aşamasındaki ölçme ve kalite kontrol işlemlerini bilir ve standartlar doğrultusunda uygular. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar denetimli takım tezgahlarının ve üniversal takım tezgahlarının çalışma sistemlerini bilir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletmelerdeki alanı ile ilgili iş güvenliği kurallarını mevzuat ışığında bilir ve uygular. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayarla yazı yazar, sunum hazırlar, veri tabanı dosyaları oluşturur. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar denetimli tezgahlarda üretim programını hazırlar. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayarda tasarımı yapılan iş parçasını, üniversal takım tezgahlarında veya bilgisayar denetimli tezgaha aktararak işler. | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar destekli çizim yazılımı kullanarak teknik resim kurallarına ve standartlara uygun, üç boyutlu çizim komutları ile modeller çizer ve animasyonlar hazırlar. | 5 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kesici takım ve kesme değişkenlerine göre en uygun şartlarda malzemeyi işler, üretilen parçalar için uygun kalite sistemine karar verir. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hidrolik-pnömatik sistemlerde kullanılan malzemeleri ve sembolleri bilir ve hidrolik-pnömatik devre tasarımı yapar. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üretim aşamasında karşılaştığı problemlerin çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayarlı tasarım ve üretim konusundaki gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel seviyede bir yabancı dil bilir. Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur. Düzgün ve etkili konuşmanın temel ilkelerini bilir ve uygular. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yönetimin temel ilkelerini, iletişim tekniklerini ve iş kanunlarını bilir. | |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üretimi planlar, işlem kartlarını hazırlar, görev dağılımını yapar ve denetler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çalışma ekranı ve çizim ayarlarını yapma, çizim komutları ve çizim yapma, Çizimleri, hazır modelleri düzenleme, kütük oluşturma (kaba parça şeklini belirleme). | Herhangi bir ön çalışmaya gerek yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | 3B Çizim komutları ve 3B çizim yapma, Çizimleri, hazır modelleri düzenleme 3B Kütük oluşturma seçenekleri (kaba parça şeklini belirleme) | Herhangi bir ön çalışmaya gerek yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Referans noktası belirleme, katı model parça üzerinde unsur tanımlama. | Herhangi bir ön çalışmaya gerek yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | İki boyutlu işlenecek parçayı işleme kısmına aktarma, takım yolunu belirme, kullanılacak kesici uç ve uç tutucu seçme, kesici uç ve takım tutucu oluşturma | Herhangi bir ön çalışmaya gerek yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Kullanılacak işlemi seçme, alın tornalama işlemi, kaba tornalama işlemi, hassas (finish) tornalama işlemi | Herhangi bir ön çalışmaya gerek yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Kaba kanal tornalama işlemi, Hassas kanal tornalama işlemi Delik delme işlemi, Delik tornalama işlemi, Diş çekme işlemi | Herhangi bir ön çalışmaya gerek yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Takım yollarının simülasyonu yapma Üç boyutlu işlenecek parçayı işleme kısmına aktarma, Unsur tanımlama-1 | Herhangi bir ön çalışmaya gerek yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Takım yolunu belirme Kullanılacak kesici uç ve uç tutucu seçme, kesici uç ve takım tutucu oluşturma-2 | Herhangi bir ön çalışmaya gerek yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Takım yolunu belirme Kullanılacak kesici uç ve uç tutucu seçme, kesici uç ve takım tutucu oluşturma-3 | Herhangi bir ön çalışmaya gerek yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Takım yolunu belirme Kullanılacak kesici uç ve uç tutucu seçme, kesici uç ve takım tutucu oluşturma-4 | Herhangi bir ön çalışmaya gerek yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Delik delme işlemi Delik tornalama işlemi Diş çekme işlemi Takım yollarının simülasyonu yapma-1 | Herhangi bir ön çalışmaya gerek yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Delik delme işlemi Delik tornalama işlemi Diş çekme işlemi Takım yollarının simülasyonu yapma-2 | Herhangi bir ön çalışmaya gerek yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | NC kodlarını türetmek için tezgah kod türetici (postprocessor) seçme NC kodlarını türetmek | Herhangi bir ön çalışmaya gerek yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | CNC tezgahına veri aktarma yöntemleri CNC tezgahından veri aktarma yöntemleriCNC torna tezgahı parça işlemek için hazırlama Oluşturulan takım yolu ile CNC tezgahlarında parça işleme | Herhangi bir ön çalışmaya gerek yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 123 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,92 | ||
AKTS | 5 AKTS |