Genel Bilgi
Kod | MK230 |
Ad | Araştırma Yöntem ve Teknikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ARDA YENİÇUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bir bilimsel araştırmanın temel aşamalarının ve farklı araştırma desenlerinin tanımlandığı bu derste öğrencilere, bilimsel araştırma sorunu formüle etme, kaynak taraması yapma, örneklem, ölçme ve ölçeklendirme biçimlerini öğrenme, veri toplama ve analiz tekniklerini değerlendirme ve bilimsel etik kurallara uygun bir araştırma raporu hazırlama becerileri kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders, sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerini kapsar. Öğrenciler ilk olarak bilimsel araştırmanın kuramsal temelleri ile tanışacak, ardından araştırma tasarımı sürecini ve farklı araştırma desenlerini öğrenecektir. Bunu, örnekleme, ölçme ve ölçeklendirme ve veri toplama teknikleri takip eder. Ardından, nitel ve nicel araştırma desenleri ve veri analizine odaklanılacaktır. Betimsel analiz, hipotez testleri, regresyon, içerik analizi ve örnek olay incelemesi veri analiz yöntemleri olarak tanıtılacaktır. Son olarak, bilimsel araştırma etiği ve araştırma raporunun nasıl yazılacağı işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Sait Gürbüz ve Faruk Şahin, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Felsefe, Yöntem, Analiz (Ankara: Seçkin, 2018) Ali Yıldırım ve Hasan Şimsek, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Ankara: Seçkin, 2018).
Notlar
İ. Esen Yıldırım, İstatistiksel Araştırma Yöntemleri (Ankara: Seçkin, 2017)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırmanın temellerini açıklayabilecektir. |
ÖÇ02 | Bilgi kaynakları ve bilgiye ulaşma yollarını açıklar. |
ÖÇ03 | Bilim, bilimsel amaç, yöntem, işlev ve bilimsel araştırma kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ04 | Bilimsel araştırma türlerini açıklayabilecektir. |
ÖÇ05 | Nicel ve nitel araştırmanın genel özelliklerini ve araştırma desenlerinin açıklar ve araştırma yaklaşımlarını karşılaştırır. |
ÖÇ06 | Bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını açıklayabilecektir. |
ÖÇ07 | Araştırma problemini, modelini, örneklemini ve ifade eder, araştırma verilerini toplar ve çözümler. |
ÖÇ08 | Bilimsel araştırmalarda etik ilkeleri açıklayabilecektir. |
ÖÇ09 | Araştırma sürecinde dikkat edilecek etik ilkeleri belirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili matematik ve fen bilimleri temel bilgilerine sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üretimde kullanılacak temel malzeme özelliklerini bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili makine elemanlarının, makinenin ve teçhizatın teknik özellikleri bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Talaşlı-talaşsız üretim yöntemlerini bilir, en uygun üretim yöntemini seçer. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Malzemeyi tanır, gerekli ısıl işlem yöntemlerine karar verir ve imalat için uygun malzemeyi seçer ve bu malzemenin statik ve dinamik değişkenlerine göre dayanımlarını hesaplar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine resmi çizim ve tasarım kurallarını bilir, istenilen özelliklere uygun şekilde makine parçalarını ve bir sistemi tasarlar ve analiz yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üretimin her aşamasındaki ölçme ve kalite kontrol işlemlerini bilir ve standartlar doğrultusunda uygular. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar denetimli takım tezgahlarının ve üniversal takım tezgahlarının çalışma sistemlerini bilir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletmelerdeki alanı ile ilgili iş güvenliği kurallarını mevzuat ışığında bilir ve uygular. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayarla yazı yazar, sunum hazırlar, veri tabanı dosyaları oluşturur. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar denetimli tezgahlarda üretim programını hazırlar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayarda tasarımı yapılan iş parçasını, üniversal takım tezgahlarında veya bilgisayar denetimli tezgaha aktararak işler. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar destekli çizim yazılımı kullanarak teknik resim kurallarına ve standartlara uygun, üç boyutlu çizim komutları ile modeller çizer ve animasyonlar hazırlar. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kesici takım ve kesme değişkenlerine göre en uygun şartlarda malzemeyi işler, üretilen parçalar için uygun kalite sistemine karar verir. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hidrolik-pnömatik sistemlerde kullanılan malzemeleri ve sembolleri bilir ve hidrolik-pnömatik devre tasarımı yapar. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üretim aşamasında karşılaştığı problemlerin çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayarlı tasarım ve üretim konusundaki gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel seviyede bir yabancı dil bilir. Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur. Düzgün ve etkili konuşmanın temel ilkelerini bilir ve uygular. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yönetimin temel ilkelerini, iletişim tekniklerini ve iş kanunlarını bilir. | 3 |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üretimi planlar, işlem kartlarını hazırlar, görev dağılımını yapar ve denetler. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Program tanıtımı ve dersle ilgili kuralların belirlenmesi | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Bilim, Bilgi, Bilgi kaynakları, Bilgiye ulaşma yolları, Bilimin amaçları. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Bilimsel yöntem, Bilimsel araştırma , Bilimsel araştırma türleri | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bilimsel araştırma süreci (Problem, Amaç, Önem, Sayıltılar, Sınırlıklar, Tanımlar) | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Bilimsel araştırma süreci (Desen, evren ve örneklem)-1 | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Bilimsel araştırma süreci (Desen, evren ve örneklem)-2 | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Bilimsel araştırma süreci (Veri kaynakları ve Veri toplama yolları)-1 | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Dersle ilgili kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Bilimsel araştırma süreci (Veri kaynakları ve Veri toplama yolları)-2 | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
10 | Bilimsel Araştırma Süreci (Verilerin analizi ve Yorumu) | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
11 | Bilimsel Araştırma Süreci (Bulgular ve Yorum) | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Bilimsel Araştırma Süreci (Sonuç, Tartışma ve Öneriler)-1 | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | Bilimsel Araştırma Süreci (Sonuç, Tartışma ve Öneriler)-2 | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Bilimsel araştırmaların raporlaştırılması / Bilimsel araştırmalarda etik | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Örnek bir araştırma makalesinin incelenmesi / Dersin değerlendirilmesi | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme , Problem Çözme, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersle ilgili kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersle ilgili kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,04 | ||
AKTS | 5 AKTS |