Genel Bilgi
Kod | TBB545 |
Ad | Toprak Fiziğinin Özel Sorunları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. ALKHAN SARIYEV |
Dersin Amacı / Hedefi
Toprakların Fiziksel verimliliğini tanımlamak, toprak suyu ve pF eğrisi modellerini araştırmak, toprakta histerisis olayları ve toprak suyunun dinamik süreçlerini, Darsy yasasının sınırllarını anlatmak ve toprakta ısı akımını incelemek ve toprakta çeşitli iyileştirme tedbirlerini anlatmaktır.
Dersin İçeriği
Fiziksel verimlilik; Gözenekli toprak ortamı ve gözenek geometrisi; Toprak bünyesi ve yapısıile ilgili kuramsal temeller ve özel sorunlar; Toprak su içeriği ve çeşitleri, potansiyeli, yarayışlılığı; pF eğrisi ve onun matematiksel modeli; Toprakta histerisis, desorpsiyon,sorpsiyon olayları; Doygun ve doygun olmayan koşullarda hidrolik iletkenlik; Toprakta suyun akımı, infiltirasyon; Toprak sıcaklığı ve toprakta ısı akımı; Toprakların verimliliklerini kaybetmesi (degradasyon); Toprak düzenleyicileri ve bunların toprakta kullanılabilirliği.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Toprak Fiziği
Notlar
Toprak fiziği ile ilgili farklı kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Topraklarda verimlilik unsurları ve fiziksel verimliliği öğrenir |
ÖÇ02 | Toprak suyu çeşitleri, potansiyeli, yarayışlılığı, pF eğrisi, histerisis olayları, toprakta suyunun dinamiğini öğrenir |
ÖÇ03 | Toprak sıcaklığı ve toprakta ısı akımı, toprakta ısı yönetimi ve solarizasyon uygulamalarını anlar |
ÖÇ04 | Toprakların verimliliklerini kaybetmesi (degradasyon) süreçleri ve toprak düzenleyicileri ve bunların toprakta kullanılabilirliğini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, diğer mühendislik alanlarına da başvurarak kullanıp, toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine ve sürdürebilirlik ilkesine uygun kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ilgili bilim alanları ile ilişkilendirerek, kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe aktarma noktasında donanımını artırır | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprakların içinde bulunduğu gelişim ve değişim süreçlerini analiz etme ve sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde mevcut problemlere çözüm oluşturabilecek bir araştırma planlar, uygular ve/veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmelerinin sağlanmasında karşılaşılan sorunları çözmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yaparak çözüm önerilerinde bulunur | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İngilizce'yi de en az B2 düzeyinde kullanarak, alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, bu değerleri öğretir ve denetler | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Topraklarda potansiyev verimlilik ve verimlilik unsurları; Fiziksel verimlilik | Toprak fiziği bilgileri ve genel toprak bilgileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Gözenekli Toprak Ortamı ve gözenek geometrisi | Toprak fiziği bilgileri ve genel toprak bilgileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Toprak bünyesi ve yapısıile ilgili kuramsal temeller ve özel sorunlar | Toprak fiziği bilgileri ve genel toprak bilgileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Toprak su içeriği ve çeşitleri, potansiyeli, yarayışlılığı | Toprak fiziği bilgileri ve genel toprak bilgileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Toprak suyununun pF eğrisi ve onun matematiksel modeli | Toprak fiziği bilgileri ve genel toprak bilgileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Toprakta histerisis, desorpsiyon,sorpsiyon olayları | Toprak fiziği bilgileri ve genel toprak bilgileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Doygun ve doygun olmayan koşullarda hidrolik iletkenlik | Toprak fiziği bilgileri ve genel toprak bilgileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Toprakta suyun akımı, infiltirasyon | Toprak fiziği bilgileri ve genel toprak bilgileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Toprak suyunun ölçülmesi; direk ve dolaylı yöntemler, hatalar ve değerlendirmeler | Toprak fiziği bilgileri ve genel toprak bilgileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Toprak suyu ile ilgili matematiksel tanımlar ve geliştirilmiş matematiksel modellerin sayısal çözümlenmesi | Toprak fiziği bilgileri ve genel toprak bilgileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
12 | Toprak sıcaklığı ve toprakta ısı akımı | Toprak fiziği bilgileri ve genel toprak bilgileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Toprakta sıcaklık ölçümleri ve toprakta ısı akımının matematiksel modeli, sayısal çözümlerin geliştirilmesi | Toprak fiziği bilgileri ve genel toprak bilgileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
14 | Toprakların verimliliklerini kaybetmesi (degradasyon) | Toprak fiziği ve sorunlu toprakların islahı bilgileri ve genel toprak bilgileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Toprak düzenleyicileri ve bunların toprakta kullanılabilirliği | Toprak fiziği ve sorunlu toprakların islahı bilgileri ve genel toprak bilgileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sınav Soruları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sınav Soruları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |