Genel Bilgi
Kod | TBB0017 |
Ad | Toprak ve Bitkide Mikro Elementler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSTAFA BÜLENT TORUN |
Dersin Amacı / Hedefi
Toprak ve bitkide mikro elementlerin temel özelliklerini kavratmak
Dersin İçeriği
Mikro besin elementlerinin (Fe, Mn, Zn, B, Mo, Cu) topraklardaki yarayışlılığı ve bunu etkileyen faktörler; adsorpsiyon olayları; bitkilerce alınım ve taşınım ve dağılım, morfolojik ve fizyolojik fonksiyonları; noksanlık ve toksisite simptomları, interaksiyonlaı ve mikroelement eksikliğine bitkilerin adaptasyon mekanizmaları.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
1. Mortvedt et al., 1991, Micronutrients in Agriculture, SSSA, Madison, Wisconsin, USA 2. Marschner, 1995, Mineral Nutrition of Higher Plants. Academic Press, London
Notlar
1. Mortvedt et al., 1991, Micronutrients in Agriculture, SSSA, Madison, Wisconsin, USA 2. Marschner, 1995, Mineral Nutrition of Higher Plants. Academic Press, London
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mikro besin element kavramı öğrenir |
ÖÇ02 | Mikro elementlerin topraktaki davranışlarını ve etkileyen faktörleri bilir |
ÖÇ03 | Mikro elementlerin bitkideki fonksiyonları bilir |
ÖÇ04 | Toprak-bitki ve çevre ilşkisinde mikro elementlerin döngüsünü ve önemini kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, diğer mühendislik alanlarına da başvurarak kullanıp, toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine ve sürdürebilirlik ilkesine uygun kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ilgili bilim alanları ile ilişkilendirerek, kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe aktarma noktasında donanımını artırır | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprakların içinde bulunduğu gelişim ve değişim süreçlerini analiz etme ve sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde mevcut problemlere çözüm oluşturabilecek bir araştırma planlar, uygular ve/veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmelerinin sağlanmasında karşılaşılan sorunları çözmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yaparak çözüm önerilerinde bulunur | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İngilizce'yi de en az B2 düzeyinde kullanarak, alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, bu değerleri öğretir ve denetler | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel Besin elementi nedir? Mikro ve Makro element kavramı | ön hazırlık gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Mikro elementlerin toprak, bitki ve çevreye bağlı olarak insan sağlığı açsından önemi nedir? | ön hazırlık gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Toprakta Mikro Elementler; Demir | ön hazırlık gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Toprakta Mikro Elementler; Çinko | ön hazırlık gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Toprakta Mikro Elementler; Mangan ve Bakır | ön hazırlık gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Toprakta Mikro Elementler; Bor ve molibden | ön hazırlık gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Bitkide Mikro Elementler;Demir | ön hazırlık gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Bitkide Mikro Elementler;Çinko | ön hazırlık gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Bitkide Mikro Elementler; Mangan ve Bakır | ön hazırlık gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Bitkide Mikro Elementler; Bor ve Molibden | ön hazırlık gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ara Değerlendirme | ders notları, ders kaynakları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
12 | Bitkilerin Mikro element Noksanlığına karşı geliştirdikleri adaptasyon mekanizmaları Strateji-I | ön hazırlık gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bitkilerin Mikro element Noksanlığına karsı geliştirdikleri adaptasyon mekanizmaları Strateji-I | ön hazırlık gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bitkilerin Mikro element Noksanlığına karşı geliştirdikleri adaptasyon mekanizmaları Strateji-II | ön hazırlık gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Bitkilerin Mikro element Noksanlığına karsı geliştirdikleri adaptasyon mekanizmaları Strateji-II | ön hazırlık gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Bitkilerin Mikro element toksisitesine karşı geliştirdikleri adaptasyon mekanizmaları | ön hazırlık gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Genel Değerlendirme | ders notları, ders kaynakları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |