Genel Bilgi
Kod | TBB0015 |
Ad | Toprak Bilimi ve Bitkisel Üretimde Bütünsel Hesaplamalar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EMİN BÜLENT ERENOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. EMİN BÜLENT ERENOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, toprak bilimi ve bitkisel üretim alanında eğitim gören yüksek lisans öğrencilerine toprak, bitki besleme ve bitkisel üretimi ilgilendiren konularda temel hesaplamalar konusunda uzmanlık düzeyinde bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
Bu derste, bitkisel üretim ile ilgili i) standart birimler ve birim dönüştürmeleri, ii) sıcaklık, growing degree days and termal iletkenlik ile ilişkili birim dönüştürmeleri, iii) enlem/boylam, uzunluk, alan ve oranların hesaplanması, iv) gübreler ile ilgili birim dönüştürmeleri, v) kaldırılan besin elementi ve besin elementi bütçeleri, vi) toprağın fiziksel özellikleri ve toprak suyu, vii) molarite, konsantrasyon ve stabil izotoplar, viii) ekim oranları, bitki popülasyonları, mısır ve soya fasulyesi verimlerinin tahmin edilmesi, ix) yem bitkisi ve tahıl verimi - nem ve çekme, x) toprak pH'ı, katyon değişim kapasitesi, baz doygunluğu, kalsiyum karbonat eşdeğeri ve kireçleme xi) toprak tuzluluğu, sodiklik ve elektriki iletkenlik, xii) yönetim kararlarının maliyet ve kazançlarının değerlendirilmesi, xiii) bitki yanıt denemelerinde ekonomik analizlerde hesaplama, xiv) ekim sıklığı ve N dozlarının verim üzerindeki etkisine ilişkin ekonomik analizlerde kısmi türev kullanımı konularında uzmanlık düzeyinde bilgiler verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Mathematics and Calculations for Agronomists and Soil Scientists (IPNI)
Notlar
Başka ders kaynağı bulunmamaktadır
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toprak bilimi ve bitkisel üretimde kullanılan standart birimler ve dönüşümleri hakkında yeterli bilgiye sahip olur. |
ÖÇ02 | Toprak verimliliği, dolayısıyla da toprakların bitkileri besleme durumları ile ilgili toprak özelliklerinin ifadesinde kullanılan hesaplamalar konusunda uzman düzeyinde bilgi ile donanır |
ÖÇ03 | Bitkiler tarafından kaldırılan besin elementleri ve besin bütçelerinin nasıl hesaplanacağını bilir. |
ÖÇ04 | Uygulanacak gübre dozlarının hesabı ve gübrelemenin ekonomisi konusunda yeterli bilgiye sahip olur |
ÖÇ05 | Ekim oranları, bitki popülasyonları, mısır, soya fasulyesi vb verimlerinin ifadesi ve hesaplanması hakkında yeter düzeyde bilgi kazanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, diğer mühendislik alanlarına da başvurarak kullanıp, toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine ve sürdürebilirlik ilkesine uygun kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ilgili bilim alanları ile ilişkilendirerek, kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe aktarma noktasında donanımını artırır | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprakların içinde bulunduğu gelişim ve değişim süreçlerini analiz etme ve sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde mevcut problemlere çözüm oluşturabilecek bir araştırma planlar, uygular ve/veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmelerinin sağlanmasında karşılaşılan sorunları çözmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yaparak çözüm önerilerinde bulunur | 1 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İngilizce'yi de en az B2 düzeyinde kullanarak, alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, bu değerleri öğretir ve denetler | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Standart birimler ve birim dönüştürmeleri | Ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
2 | Sıcaklık, growing degree days and termal iletkenlik ile ilişkili birim dönüştürmeleri | "Mathematics and Calculations for Agronomists and Soil Scientists" kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
3 | Enlem/boylam, uzunluk, alan ve oranların hesaplanması | "Mathematics and Calculations for Agronomists and Soil Scientists" kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
4 | Gübreler ile ilgili birim dönüştürmeler | "Mathematics and Calculations for Agronomists and Soil Scientists" kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
5 | Kaldırılan besin elementi kavramı ve besin elementi bütçeleri | "Mathematics and Calculations for Agronomists and Soil Scientists" kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
6 | Toprağın fiziksel özellikleri ve toprak suyu | "Mathematics and Calculations for Agronomists and Soil Scientists" kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
7 | Molarite, konsantrasyon ve stabil izotoplar | "Mathematics and Calculations for Agronomists and Soil Scientists" kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
9 | Ekim oranları, bitki popülasyonları, mısır ve soya fasulyesi verimlerinin tahmin edilmesi | "Mathematics and Calculations for Agronomists and Soil Scientists" kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
10 | Yem bitkisi ve tahıl verimi - nem ve çekme | "Mathematics and Calculations for Agronomists and Soil Scientists" kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
11 | Toprak pH'sı, katyon değişim kapasitesi, baz doygunluğu, kalsiyum karbonat eşdeğeri ve kireçlenme | "Mathematics and Calculations for Agronomists and Soil Scientists" kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
12 | Toprak tuzluluğu, sodiklik ve elektriki iletkenlik | "Mathematics and Calculations for Agronomists and Soil Scientists" kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
13 | Yönetim kararlarının maliyet ve kazançlarının değerlendirilmesi | "Mathematics and Calculations for Agronomists and Soil Scientists" kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
14 | Bitki yanıt denemelerinin ekonomik analizlerde hesaplama | "Mathematics and Calculations for Agronomists and Soil Scientists" kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
15 | Ekim sıklığı ve N dozlarının verim üzerindeki etkisine ilişkin ekonomik analizlerde kısmi türev kullanımı | "Mathematics and Calculations for Agronomists and Soil Scientists" kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |