Genel Bilgi
Kod | TBB0011 |
Ad | Toprak Etüd Haritalamada Görüntü İşleme Teknikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MAHMUT DİNGİL |
Dersin Amacı / Hedefi
Yeryüzünde mevcut olan arazi kullanım türlerinin, uydu görüntüleri üzerindeki yorumlama ve sınıflandırmalarının yapılması.
Dersin İçeriği
Coğrafi Bilgi Sistemi yazılımları aracılığıyla uydu verilerinin işlenmesi ve görüntülerin yorumlanmasını gerçekleştirme. Yapılan yorumlamanın yer kontrolleri (verileri) ile doğruluklarını tespit etmek.
Dersin Ön Koşulu
Temel harita bilgisi
Kaynaklar
Derste anlatılan slaytlar, dokuman ve yayınlar
Notlar
Coğrafi Bilgi Sistemleri uygulamalarında kullanılan CBS yazılımlarına ait kullanım kılavuzları. CBS ile ilgili süreli yayınlar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | CBS kapsamının kavranması. |
ÖÇ02 | Veri tabanı oluşturma yöntem ve tekniklerinin öğrenilmesi. |
ÖÇ03 | CBS ortamına veri aktarma becerisi edinme. |
ÖÇ04 | Veri yorumlamada kullanılan parametrelerin öğrenilmesi. |
ÖÇ05 | Bilgisayar ekranından yorumlama becerisi edinme. |
ÖÇ06 | CBS'de veri toplama tekniklerinin öğrenilmesi. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, diğer mühendislik alanlarına da başvurarak kullanıp, toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine ve sürdürebilirlik ilkesine uygun kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ilgili bilim alanları ile ilişkilendirerek, kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe aktarma noktasında donanımını artırır | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprakların içinde bulunduğu gelişim ve değişim süreçlerini analiz etme ve sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde mevcut problemlere çözüm oluşturabilecek bir araştırma planlar, uygular ve/veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmelerinin sağlanmasında karşılaşılan sorunları çözmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yaparak çözüm önerilerinde bulunur | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İngilizce'yi de en az B2 düzeyinde kullanarak, alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, bu değerleri öğretir ve denetler | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel harita bilgisi | Çeşitli haritaların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Harita çeşitleri | Önceki ders notlarının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Uydu teknolojisi | Önceki ders notlarının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | İlk üç hafta konularının uygulaması | Önceki ders notlarının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Görüntü sınıflamanın temel ilkeleri | Önceki ders notlarının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Uydu görüntüsü üzerindeki yansıma karakteristikleri | Önceki ders notlarının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Uygulama | önceki ders notlarının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara sınav | Geçmiş konuları çalışmak. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Görüntü işlemede karşılaşılan güçlükler. | Geçmiş konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Görüntü işlemede ortaya çıkan hatalar. | Geçmiş konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Uydu verisi üzerinde görüntü işleme uygulaması | Geçmiş konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Uydu verisi üzerinde görüntü işleme uygulamasına devam | Geçmiş konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Farklı toprak tiplerinin görüntü işleme yöntemi ile belirlenmesi. | Geçmiş konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Görüntü işleme sonrasında toprak haritası oluşturulması | Geçmiş konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Toprak haritalarının standartlara uygun olarak basıma hazırlanması | Geçmiş konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Sınav hazırlık çalışması | Dönem başından anlatılan tüm konuların ve uygulamaların tekrarı. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarı yıl sonu sınavları | Dönem başından anlatılan tüm konuların ve uygulamaların tekrarı. | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 159 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,36 | ||
AKTS | 6 AKTS |