Genel Bilgi
Kod | DEN211 |
Ad | Biyokimya-II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. EBRU DÜNDAR YENİLMEZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi GÜLÇİN DAĞLIOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör.Dr. EBRU DÜNDAR YENİLMEZ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. ÖZLEM GÖRÜROĞLU ÖZTÜRK (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. TAMER CEVAT İNAL (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. ABDULLAH TULİ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, yaşamla beraber var olan biyokimyasal olayları sistem, organ, hücre ve moleküler düzeyde incelemek ve aydınlatmaktır.
Dersin İçeriği
İnsanda biyokimyasal metabolik olayların incelenmesi ve entegrasyonu
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Herper'in Resimli Biyokimyası, Lippincott Biyokimyası
Notlar
Lehninger biyokimya İlkeleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Canlılığın temel özellikleri, hücre ve organellerinin biyokimyasal önemini açıklar |
ÖÇ02 | Metabolizma hakkında temel kavramları listeler |
ÖÇ03 | Karbohidratların yapısı, özellikleri ve metabolizmasını tanımlar |
ÖÇ04 | Lipitlerin yapısı, özellikleri ve metabolizmasını tanımlar |
ÖÇ05 | Proteinlerin yapısı, özellikleri ve metabolizmasını tanımlar |
ÖÇ06 | Nükleik asitlerin yapısı, özellikleri ve metabolizmasını tanımlar |
ÖÇ07 | Enzim ve hormon metabolizmasını tanımlar |
ÖÇ08 | Sinir sistemi işleyiş ve metabolizmasını açıklar |
ÖÇ09 | Vücut sıvıları (kan, plazma ve tükürük) yapı ve biyokimyasını tarif eder. |
ÖÇ10 | Biyokimyasal tetkik ve istemin önemini ve yorumlamasını tarif eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri tanımlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız-diş-çene sistemi ile ilgili hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemlerini listeler. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ağız, diş ve çene hastalıklarının, sistemik hastalıklarla olan ayırıcı tanılarını ilişkilendirir, gerektiğinde yönlendirme ve/veya tedavi süreçlerini yönetir. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak meslektaşları ve alanında uzman kişilerle işbirliği süreçlerini planlar. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda yapılan ilk yardım ve temel yaşam desteğini tanımlar, gerekli müdahale basamaklarını sıralar ve ilgili süreci planlar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı koruma ve önleme yollarını sıralar, alanıyla ilgili çalışmalara bireysel veya ekip üyesi olarak katılır; danışmanlık ve denetim yapar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinliklere katılmasını sağlar, gerekli durumlarda bu etkinlikleri yönetir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri, gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatı ve birey hak ve sorumlulukları ile ilgili yönetmelik ve etik kuralları tanımlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında duyarlılık taşır ve sorumluluk alır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Zar biyokimyası ve taşıma sistemleri | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | ESM ve bağ doku temel bileşenleri | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Fibriler ve nonesansiyel fibriler,kolajen | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Kemik Biyokimyası | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Kas Biyokimyası | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Biyolojik mineralizasyon | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Karbohidrat metabolizması | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Lipit ve lipoprotein metabolizması | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Amino asit ve protein metabolizması | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Üre döngüsü ve böbrek biyokimyası | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
11 | Pürin-primidin biyokimyası | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Kan biyokimyası | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Plazma proteinleri | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
14 | Plazma enzimleri | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Pıhtılaşma biyokimyası | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Ara Sınav | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Eritrosit metabolizması | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
18 | Hemoglobin ve Biliribin metabolizması | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
19 | DNA metabolizması | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
20 | RNA metabolizması | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
21 | Protein sentezi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
22 | Sinir iletimi biyokimyası | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
23 | Hormonların genel tanımı ve etki mekanizması | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
24 | Hipotalamus ve hipofiz hormonları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
25 | Tiroit ve paratiroit hormonları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
26 | Adrenal hormonlar | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
27 | Eşey hormonları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
28 | GİS ve pankreas hormonları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
29 | Tükrük biyokimyası | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
30 | Biyokimyasal tetkik istemi ve yorumlanması-1 | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
31 | Biyokimyasal tetkik istemi ve yorumlanması-2 | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
32 | Yıl Sonu Sınavları | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 29 | 2 | 58 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 29 | 2 | 58 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,60 | ||
AKTS | 6 AKTS |