Genel Bilgi
Kod | DEN229 |
Ad | Mikrobiyoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FÜGEN YARKIN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FÜGEN YARKIN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Hatice Hale GÜMÜŞ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Doç. Dr. FİLİZ KİBAR (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Dr. Öğr. Üyesi TOĞRUL NAĞIYEV (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. MEHMET MACİT İLKİT (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bakteriyoloji, immünoloji, mikoloji ve viroloji konularının öğretilmesi ve klinik diş hekimliğinde kullanımının açıklanması
Dersin İçeriği
Bu ders mikroorganizmaları ve hastalıklarını içerir. Diş hekimliğindeki mikroorganizmaları kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notları, ders slaytları
Notlar
Tıbbi Mikrobiyoloji Jawetz, Melnick & Adelberg
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnsanlarda normal flora ile lokal veya sistemik infeksiyonlara neden olan bakteri, mantar ve virüsleri sınıflandırır |
ÖÇ02 | Sterilizasyon ve dezenfeksiyon işlemlerini anlatır |
ÖÇ03 | İmmün sistem hücrelerini ve yanıtlarını sayar |
ÖÇ04 | Antimikrobiyal ilaçların etki ve direnç mekanizmalarını tanımlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mikrobiyolojiye giriş, Bakteri hücresinin ince yapısı | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Problem Çözme |
2 | Mikroorganizmaların üretilmesi, Bakteri metabolizması | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Antibiyotikler | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Lab: Mikrobiyolojide kullanılan araç, gereç, besiyerlerinin tanımı | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Antibiyotik duyarlılığının saptanması, Sterilizasyon-dezenfeksiyon | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Normal flora, Konak-mikroorganizma ilişkileri | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Tanıda örnek alma, gönderme ve değerlendirme | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Stafilokok-streptokok, Neisseria | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Lab: Normal mikrop floralarının incelenmesi | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Salmonella, Shigella, Koliformlar | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Laboratuvar: gram pozitif ve gram negatif kokların incelenmesi | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Campylobacter, Helicobacter, Pseudomonas, Vibriolar | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Laboratuvar: Barsak bakterilerinin incelenmesi | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Francisella, Yersinya, pastörella, Klostridium, sporsuz anaeroblar | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İmmunolojiye giriş, antijenler, immun organ ve dokular | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Ara Sınav | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Antikorlar ve sentez mekanizmaları, antijen-antikor mekanizmaları | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
18 | Hücresel bağışıklık, serolojik testler, aşılar | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
19 | Treponema, klamidya ve mikoplazma, Mikobakteriler | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
20 | Mikobakteriler | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
21 | Actinomyces ve Nocordialar, mantarların yapısı ve özellikleri | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
22 | Dermofitler, Malassezialar ve piedra etkenleri, Cryptococcus neoformans | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
23 | Aspergillus, Zygomycetes, Candida, esmer mantarlar | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
24 | Dimorfik, difazik mantarlar | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
25 | Virusların morfolojik ve fizyolojik özellikleri, üretilmesi, hücre kültürleri | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
26 | Interferon, interferenz, adenovirus-parvovirus, herpes virus | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
27 | Kızamıkçık, picornavirus, kuduz virus | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
28 | Influenza virus, Paramiksovirus, reovirus | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
29 | Viral hepatitler | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
30 | Retrovirus | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
31 | İnsan İmmun Yetmezlik Virusu | Ders notları ve kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
32 | Yıl Sonu Sınavları | Ders notları ve kaynak kitap | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 29 | 2 | 58 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 29 | 3 | 87 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 181 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,24 | ||
AKTS | 7 AKTS |