DEN223 Biyoistatistik

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod DEN223
Ad Biyoistatistik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (16 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. YAŞAR SERTDEMİR
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. YAŞAR SERTDEMİR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Sağlığa ilişkin bir konuyu incelemek için gerekli verilerin toplanması, organizasyonu, analizi, yorumlanması ve karara varılmasını öğretmektir.

Dersin İçeriği

Bilimsel verilerin toplanması, organizasyonu, analizi, yorumlanması ve karara varılması

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri (YENİLENMİŞ 7.BASIM) Vildan Sümbüloğlu Kadir Sümbüloğlu Statistical Methods in Medical Research, 4th Edition Peter Armitage, Geoffrey Berry, J. N. S. Matthews ISBN: 978-0-632-05257-8 November 2001 Wiley-Blackwell 832 Pages

Notlar

ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Temel istatistik sorunlarını kendi başına çözer ve yorumlar.
ÖÇ02 Kendi alanındaki literatürde kullanılan istatistikleri kavrayıp değerlendirir.
ÖÇ03 Araştırma türlerini bilir ve ayırt eder.
ÖÇ04 Örnekleme yöntemlerinin farklılıklarını kavrar.
ÖÇ05 Saha araştırmalarında veri toplama yöntemlerini bilir ve uygular.
ÖÇ06 Soru çeşitleri bilir ve Anket soruları oluşturabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ağız-diş-çene sistemi ile ilgili hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemlerini listeler.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ağız, diş ve çene hastalıklarının, sistemik hastalıklarla olan ayırıcı tanılarını ilişkilendirir, gerektiğinde yönlendirme ve/veya tedavi süreçlerini yönetir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hastaya bütüncül yaklaşarak meslektaşları ve alanında uzman kişilerle işbirliği süreçlerini planlar. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda yapılan ilk yardım ve temel yaşam desteğini tanımlar, gerekli müdahale basamaklarını sıralar ve ilgili süreci planlar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı koruma ve önleme yollarını sıralar, alanıyla ilgili çalışmalara bireysel veya ekip üyesi olarak katılır; danışmanlık ve denetim yapar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinliklere katılmasını sağlar, gerekli durumlarda bu etkinlikleri yönetir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri, gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Temel sağlık mevzuatı ve birey hak ve sorumlulukları ile ilgili yönetmelik ve etik kuralları tanımlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında duyarlılık taşır ve sorumluluk alır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Biyoistatistiğe giriş ve kavramlar, biyoistatistiğin kullanımı okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Bilimsel araştırmanın planlanması aşamaları ve türleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 SPSS paket programı, kurulumu ve menüleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Verilerin SPSSe girişi, verilerin sınıflandırılması okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Frekans dağılımları ve tanımlayıcı ölçütler, verilerin sınıflandırılması, aritmetik ortalama, ortanca, tepe değeri, geometrik ortalama, çeyrek ve yüzdelikler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Teorik dağılımlar: Binom dağılımı, Poison dağılımı, Normal Dağılım ve normal dağılımın özellikleri, Örneklem güven aralıkları ve yorumları, Önemlilik testleri: verinin ölçüm biçimi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Örneklem güven aralıkları ve yorumları, Önemlilik testleri: verinin ölçüm biçimi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav yok Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hipotez testi, örneklem büyüklüğü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
10 İki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi, iki eş arasındaki farkın önemlilik testi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 İki yüzde arasındaki farkın önemlilik testi, bağımlı gruplarda iki yüzde arasındaki farkın önemlilik testi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 Evren ortalaması önemlilik testi ve evren oranı önemlilik testi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
13 Varyans Analizi Dört gözlü ki-kare testi, tek değişkenli düzenlerde ki-kare testi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
14 Korelasyon analizi, Tablo ve Grafik oluşturma okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Korelasyon analizi, Tablo ve Grafik oluşturma II okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları yok Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 82
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,28
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.05.2024 11:12