Genel Bilgi
Kod | DEN309 |
Ad | Ağız, Diş ve Çene Radyolojisi-I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BURCU EVLİCE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BURCU EVLİCE
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
X-ışınlarının biyolojik etkileri, radyasyon güvenliği ve korunma yöntemleri, diş hekimliğinde kullanılan ağız içi ve ağız dışı film çekme yöntemleri, radyograf okuma prensipleri hakkında bilgilendirmek; anatomik yapıların ve patolojilerin radyografik özelliklerini tanıtmak
Dersin İçeriği
Radyasyon fiziği, radyasyonun biyolojik etkileri, radyasyon güvenliği ve korunma, görüntüleme prensipleri ve teknikler, patolojilerin radyografik olarak yorumlanması. Ağız hastalıkları ile sistemik hastalıklar arasındaki ilişkilerin tanımlanması. Sistemik hastalıkların radyografik bulgularının değerlendirilmesi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Kitaplar: Diş hekimliğinde muayene ve oral diagnoz, Ağız diş ve çene radyolojisi.
Notlar
Oral radyoloji, palme yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | X- ışını oluşum mekanizmasını ve X-ışınının fiziksel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ02 | Radyasyonun biyolojik etkilerini ve radyasyondan korunma yöntemlerini tanımlar. |
ÖÇ03 | Klinik gereksinimlere göre uygun radyografik metodu seçer, tekniğin uygulanışını ve görüntü elde etme işlemini tanımlar. |
ÖÇ04 | Radyografik olarak anatomik yapıları tanır, patolojik görüntüleri yorumlayabilir. |
ÖÇ05 | Lokal veya sistemik etkenlere bağlı olarak gelişen ve orofasiyal bölgede bulgu veren lezyonları tanır, hasta şikayetiyle ilişkisini kurabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Oral radyolojide terminoloji, Radyasyon fiziği | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | X-ışınlarının oluşumu ve özellikleri | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Atomun yapısı, röntgen cihazı ve tüpünün yapısı | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | X-ışını demetini kontrol eden faktörler, Radyasyon birimleri | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Radyasyonun biyolojik etkileri ve radyasyondan korunma yöntemleri | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Görüntüleme prensipleri ve teknikleri; Filmin yapısı, Intensifying screenler ve gridler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Banyo solüsyonları ve film banyosu | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Görüntü özellikleri; densite, kontrast ve detay | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | İntraoral radyografik teknikler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Ekstraoral radyografik yöntemler; Panoramik radyografi | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Radyografik infeksiyon kontrolu | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Radyografik olarak anatomik yapılar ve patolojik görüntüler I | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Radyografik olarak anatomik yapılar ve patolojik görüntüler II | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Görüntü yorumlama prensipleri | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Vaka takdimi I | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Ara Sınav | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Lokalizasyon Teknikleri | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
18 | Vaka takdimi II | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
19 | Radyolusent görüntü veren lezyonlar I | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
20 | Radyolusent görüntü veren lezyonlar II | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
21 | Mikst görüntü veren lezyonlar | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
22 | Radyoopak görüntü veren lezyonlar I | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
23 | Radyoopak görüntü veren lezyonlar II | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
24 | Travmalarda radyografik bulgular | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
25 | Çürüklerde radyografik bulgular | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
26 | Vaka takdimi III | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
27 | Dental anomaliler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
28 | Periodontal hastalıklarda radyografi | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
29 | Vaka takdimi IV | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
30 | Hasta bulgularının değerlendirilmesi I | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
31 | Hasta bulgularının değerlendirilmesi II | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
32 | Yıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 2 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 12 | 1 | 12 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 1 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |