Genel Bilgi
Kod | DEN451 |
Ad | Pedodonti II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 0 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BUSE AYŞE SERİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi BUSE AYŞE SERİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenciye çocuklarda ağız ve diş sağlığına ilişkin temel bilgiler koruyucu diş hekimliğine ilişkin konuları dersler ve klinik uygulamalar aracılıyla vermektir.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği çocuk hastada davranış yönlendirilmesi, muayene ve tanı, kraniofasiyal anomaliler ve çocuklarda uygulanan tedavi prensiplerini içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. Pediatric Dentistry: A Clinical Approach 2. Pedodonti Akıl Notları3. Çocuk Diş Hekimliğinde Çağdaş Tedavi Yöntemleri4. Pediatric Dentistry: Infancy through Adolescence
Notlar
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çocuğun psikolojik gelişim evrelerinin farklı araştırmacılara göre sınıflandırılması ve bu gelişim dönemlerine göre çocuk hastaya nasıl uyarlanacağı ve nasıl yaklaşılacağı anlatılacaktır. |
ÖÇ02 | Çocuk hastanın anamnezi, tedavi planlaması , çocuk ve ebevyn ile iletişim kurulması, kalıcı davranış değişikliği sağlanması anlatılacaktır. |
ÖÇ03 | Süt dişlerinde pulpa hastalıkları tanısı, semptomları, pulpa hastalıkları tanısında ayırıcı özellikler, tedavi planlaması ve hasta takibi ve kullanılan materyaller anlatılacaktır. |
ÖÇ04 | Genç sürekli dişlerde pulpa hastalıkları tanısında ayırıcı özellikler, pulpası canlı ve canlılığı yitirmiş pulpası olan apeksi açık ve kapalı genç sürekli dişlerde tedavi endikasyonları, uygulama teknikleri ve kullanılan materyaller hakkında son görüşlerin yanı sıra, bu uygulamalarda kullanılan materyaller hakkında bilgilendirme yapılacaktır. |
ÖÇ05 | Çocuklarda sürekli dişlerde travma sonucunda oluşan diş yaralanmalarının sınıflandırılması ve muayenesi; Tanı ve tedavi prensipleri, splintleme metotları ve koruyucu dişlik uygulamalarının incelenmesi. |
ÖÇ06 | Çocuklarda süt dişlerde travma sonucunda oluşan diş yaralanmalarının sınıflandırılması ve muayenesi; Tanı ve tedavi prensipleri. |
ÖÇ07 | Dişhekimliğinde kullanılan analjezikler, Çocuk dişhekimliğinde ağrı kontrol protokolü, Periapikal enfeksiyonların yayılımı, Antibiyotik ajanlar, Çocuklarda antibiyotik kullanım alanları ve Antibiyotik proflaksisi konuları üzerinde durulacaktır |
ÖÇ08 | Sedasyon ve genel anestezi tanımlaması, diş hekimliğinde endikasyonları ve çocuklarda sedasyon ve genel anestezi altında diş tedavi uygulama prosedurları anlatılacaktır. |
ÖÇ09 | engelli çocuğun tanımı ve sınıflandırılması, genel özellikleri, ağız bulguları,bu hastaların psikolojik durumu, klinik yaklaşım ve diş tedavileri hakkında öğrenciyi bilgilendirmektir. Bunun yanında dental genel anestezi ve sedason ile tedavi edilmiş engelli çocuklara uygulanacak koruyucu dental yaklaşımın anlatılmasıdır. |
ÖÇ10 | Süt diş dizilerinde ve karışık dişlenmede yapılabilecek erken ortodontik uygulamaların, alınabilecek önlemlerin ve yer tutucular ile Çocuklarda kapanış ilişkileri, Erken süt dişi kayıplarında okluzyonun korunmasına yönelik uygulanan yer tutucuların tiplerinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. |
ÖÇ11 | çocuklarda çiğneme sistemi, ısırma kuvvetleri, temporomandibuler eklem ve eklem bozukluklarının belirti ve semptomları ile parafonksiyonel alışkanlıklar incelenecektir. Yeni görüntüleme sistemleri değerlendirilecek ve çiğneme sistemi ile ilgili bozukluklar bunların teşhis ve tedavileri gözden geçirilecektir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çocuk ve genç erişkinde psikolojik gelişim | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Örnek Olay, Problem Çözme |
2 | Diş korkusu ve davranış yönetimi | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme |
3 | Çocuk hastada muayene | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
4 | Süt dişi pulpa hastalıklarında teşhis | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Süt dişi pulpa hastalıklarında tedavi | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Genç sürekli dişlerin pulpa hastalıklarında teşhis | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Genç sürekli dişlerin pulpa hastalıklarında tedavi | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Çocuk diş hekimliğinde acil durumlar | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
9 | Çocuk diş hekimliğinde ilaç kullanımı | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme |
10 | Sedasyon ve genel anestezi | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Engelli çocuklarda dental yaklaşımlar | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
12 | Çocuklarda kapanış ilişkileri ve okluzyon | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
13 | Çocuklarda temporomandibular bozukluklar | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Ağız mukozası lezyonları ve minör cerrahi girişimler | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Kronik sağlık sorunları olan çocuklar | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
16 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Sürekli dişlerde diş ve destek doku yaralanmaları sınıflandırma | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
18 | Sürekli dişlerde diş ve destek doku yaralanmaları | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
19 | Süt dişlerinde diş ve destek doku yaralanmaları | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
20 | Paslanmaz çelik kronlar | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
21 | Çocuklarda ileri restoratif uygulamalar | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
22 | Çocuklarda ileri rtestoratif uygulamalar klinik vakalar | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
23 | Diş sert dokularının gelişimsel bozuklukları ve tedavisi | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
24 | Dental erozyon | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
25 | Diş renklenmeleri | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
26 | Klinik vaka tartışması | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
27 | Literatür araştırması | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
28 | Literatür sunumu | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
29 | soru-cevap | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
30 | vaka fotoğrafları yorumlama | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
31 | vaka radyografları yorumlama | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
32 | Yıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 29 | 1 | 29 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 29 | 1 | 29 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 61 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,44 | ||
AKTS | 2 AKTS |