Genel Bilgi
Kod | DEN481 |
Ad | Klinik Tıp Bilimleri I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 1 AKTS |
Yerel Kredi | 0 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BURCU EVLİCE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BURCU EVLİCE
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. ÇAĞLAR EMRE ÇAĞLIYAN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Doç. Dr. FATMA PEYMAN ERTUĞ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Doç. Dr. OLCAY KIROĞLU (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. MESUT DEMİR (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. ALİ DENİZ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. NACİYE DÖNDAŞ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. MEHMET KANADAŞI (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. EDA KUMCU (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Dahiliye, Kardiyoloji, Genel Cerrahi derslerinin öğretilmesi ve hastalıkların ağız diş çene sağlığı üzerindeki etkilerini öğrenmesi, yapacağı girişimler öncesi ve sonrasında alması gereken önlemleri öğrenmesi amaçlanmaktadır. Klinik Farmakoloji dersinde ise 3.sınıf Farmakoloji derslerinde öğrendiği ilaçları klinik kullanımına ilişkin tüm özellikleriyle kavraması, ilaç kullanımının esaslarını öğrenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders bünyesinde 1. dönem Dahiliye, Kardiyoloji, Genel Cerrahi 2. dönem ise Klinik Farmakoloji dersi işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders Notları ve slaylar, Cossart P. Harrison İç Hastalıkları Cep Kitabı, Nobel Tıp Kitabevleri Kayaalp O. Tıbbi Farmakoloji Cilt-1, Pelikan yayınevi Kayaalp O. Tıbbi Farmakoloji Cilt-2, Pelikan yayınevi
Notlar
Ders notları ve ders sunumları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Genel cerrahi uygulamalarını öğrenir |
ÖÇ02 | Tüm vücut sistemleri ve organ hastalıklarını tanımlar ve tetkik sonuçlarını yorumlar |
ÖÇ03 | Hastalıkların ağız diş çene sağlığı üzerindeki etkilerini öğrenir |
ÖÇ04 | İlaçları klinik kullanımına ilişkin tüm özellikleriyle kavrar ve doğru reçete yazma kurallarını öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel cerrahide Şok | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | transfüzyon ve hemostaz | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | yara iyileşmesi | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Preop Hazırlık | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | sütür materyalleri ve özellikleri | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | asepsi-antisepsi | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Kronik böbrek yetmezliğinde diş ve ağız problemleri, hipertansiyon | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Viral hepatitli ve sirozlu olgulara yaklaşım, siroz | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Romatoloji hastalıklarında ağız ve çene tutulumu | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Diyabet | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Tiroid hastalıkları | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Kanama diyatezli hastada yaklaşım | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Hipertansiyon ve İlaçlar | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Koroner arter hastalığı ve ilaçlar, Konjestif kalp yetmezliği ve ilaçlar | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Endokardit profilaksisi ve antikoagülan kullanan hastalara yaklaşım | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Ara Sınav | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Diüretikler | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
18 | Antihipertansifler | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
19 | Antianginal ilaçlar | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
20 | Antiaritmikler | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
21 | Kalp yetmezliği tedavisinde kullanılan ilaçlar | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
22 | Hipolipidemikler | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
23 | Peptik ülser tedavisinde kullanılan ilaçlar | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
24 | Emetik ve antiemetikler | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
25 | Anemiler ve tedavisi | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
26 | Antidiyabetikler | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
27 | Tiroid hormonları ve antitroid ilaçlar | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
28 | Kortikosteroidler, antagonistleri, acth | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
29 | Kalsiyotropik ilaçlar: PTH, Kalsitonin, D vitamini | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
30 | Estrojenler, projestinler ve antagonistleri | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
31 | Androjenler, anabolik steroidler ve antiandrojenik ilaçlar | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
32 | Yıl Sonu Sınavları | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 32 | 1 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 1 | 1 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 1 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 36 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 1,44 | ||
AKTS | 1 AKTS |