PDRZ215 Kişilik Kuramları

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PDRZ215
Ad Kişilik Kuramları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATOŞ BULUT ATEŞ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi FATOŞ BULUT ATEŞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders ile öğrencilerin, kişilik kuramlarının temel ilkelerini ve farklı teorik yaklaşımlarını öğrenmeleri, bireylerin kişilik yapısını anlamada bu kuramları kullanabilmeleri hedeflenmektedir. Ayrıca, kişilik gelişimini açıklayan biyolojik, psikodinamik, insancıl, davranışçı, bilişsel ve çağdaş kuramları tanımaları ve bu bilgileri psikolojik danışma, eğitim veya diğer mesleki alanlarda uygulayabilmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste öncelikli olarak kuram kavramı, neden farklı kişilik kuramları olduğu, kişilik kuramlarının sınıflandırılması, farklı kişilik kuramlarının insan doğasına bakışı, temel kavramları, kişiliğin yapısı ve kişilik gelişimi konusundaki görüşlerine yer verilmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

İnanç, B. Y., & Yerlikaya, E. E. (2017). Kişilik kuramları. Pegem Akademi Yayıncılık

Notlar

Gençtanırım-Kurt, D., Çetinkaya-Yıldız,E. (2019). Kişilik kuramları. Pegem Akademi Yayıncılık


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kişiliğin ne olduğunu ve kişilikle ilgili temel kavramları açıklar.
ÖÇ02 Kişilik gelişimini açıklar.
ÖÇ03 Kişilik kuramlarının özelliklerini açıklar.
ÖÇ04 Kişilik kuramlarının birbirleriyle benzeyen ve farklı olan yönlerini açıklar.
ÖÇ05 Kişilik kuramlarının psikolojik danışma alanı ile ilişkisini açıklar.
ÖÇ06 Psikanalitik kuramın temel kavramlarını tanımlar.
ÖÇ07 Bireysel psikolojinin temel kavramlarını tanımlar.
ÖÇ08 Analitik psikolojinin temel kavramlarını tanımlar.
ÖÇ09 Özgürlükten kaçış kuramının temel kavramlarını tanımlar.
ÖÇ10 Psikanalitik sosyal kuramın temel kavramlarını tanımlar.
ÖÇ11 İnsancıl kuramın temel kavramlarını tanımlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. 2
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. 2
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 2
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. 2
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki etik ilkelere uygun davranır. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kişilik nedir, kuram nedir İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Sigmund Freud: Psikanalizin temel kavramları İlgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Sigmund Freud: Psikanalize göre kişiliğin yapısı ve gelişimi İlgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Alfred Adler: Bireysel Psikoloji İlgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Alfred Adler: Bireysel Psikoloji teknikler İlgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Carl Gustav Jung: Analitik Psikoloji İlgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Carl Gustav Jung: Analitik Psikoloji teknikler İlgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar İlgili kaynakları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Karen Horney: Nevrozlar ve İnsan Gelişimi -1 İlgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Karen Horney: Nevrozlar ve İnsan Gelişimi -2 İlgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Erich Fromm: Özgürlükten Kaçış-1 İlgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Erich Fromm: Özgürlükten Kaçış-2 İlgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Rogers: İnsancıl Kuram-1 İlgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Rogers: İnsancıl Kuram-2 İlgili kaynakları okuma Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
15 Tüm kuramların genel özeti ve karşılaştırılması İlgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili kaynakları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili kaynakları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20 20
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.12.2024 04:50