Genel Bilgi
Kod | PDRZ215 |
Ad | Kişilik Kuramları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FATOŞ BULUT ATEŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi FATOŞ BULUT ATEŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile öğrencilerin, kişilik kuramlarının temel ilkelerini ve farklı teorik yaklaşımlarını öğrenmeleri, bireylerin kişilik yapısını anlamada bu kuramları kullanabilmeleri hedeflenmektedir. Ayrıca, kişilik gelişimini açıklayan biyolojik, psikodinamik, insancıl, davranışçı, bilişsel ve çağdaş kuramları tanımaları ve bu bilgileri psikolojik danışma, eğitim veya diğer mesleki alanlarda uygulayabilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste öncelikli olarak kuram kavramı, neden farklı kişilik kuramları olduğu, kişilik kuramlarının sınıflandırılması, farklı kişilik kuramlarının insan doğasına bakışı, temel kavramları, kişiliğin yapısı ve kişilik gelişimi konusundaki görüşlerine yer verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
İnanç, B. Y., & Yerlikaya, E. E. (2017). Kişilik kuramları. Pegem Akademi Yayıncılık
Notlar
Gençtanırım-Kurt, D., Çetinkaya-Yıldız,E. (2019). Kişilik kuramları. Pegem Akademi Yayıncılık
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kişiliğin ne olduğunu ve kişilikle ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Kişilik gelişimini açıklar. |
ÖÇ03 | Kişilik kuramlarının özelliklerini açıklar. |
ÖÇ04 | Kişilik kuramlarının birbirleriyle benzeyen ve farklı olan yönlerini açıklar. |
ÖÇ05 | Kişilik kuramlarının psikolojik danışma alanı ile ilişkisini açıklar. |
ÖÇ06 | Psikanalitik kuramın temel kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ07 | Bireysel psikolojinin temel kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ08 | Analitik psikolojinin temel kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ09 | Özgürlükten kaçış kuramının temel kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ10 | Psikanalitik sosyal kuramın temel kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ11 | İnsancıl kuramın temel kavramlarını tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kişilik nedir, kuram nedir | İlgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sigmund Freud: Psikanalizin temel kavramları | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sigmund Freud: Psikanalize göre kişiliğin yapısı ve gelişimi | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Alfred Adler: Bireysel Psikoloji | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Alfred Adler: Bireysel Psikoloji teknikler | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Carl Gustav Jung: Analitik Psikoloji | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Carl Gustav Jung: Analitik Psikoloji teknikler | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | İlgili kaynakları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Karen Horney: Nevrozlar ve İnsan Gelişimi -1 | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Karen Horney: Nevrozlar ve İnsan Gelişimi -2 | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Erich Fromm: Özgürlükten Kaçış-1 | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Erich Fromm: Özgürlükten Kaçış-2 | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Rogers: İnsancıl Kuram-1 | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Rogers: İnsancıl Kuram-2 | İlgili kaynakları okuma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
15 | Tüm kuramların genel özeti ve karşılaştırılması | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynakları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynakları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |