TAB115 Keyif ve İlaç Bitkileri Değerlendirme Tek.

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TAB115
Ad Keyif ve İlaç Bitkileri Değerlendirme Tek.
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. HAKAN KAVUR
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör.Dr. Elif HAKLI HEYBET (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Keyif ve uyarıcı bitkilerin yetiştirilmesi, bu bitkilerden elde edilecek hammaddenin dünyada ve Türkiye de üretim teknolojisi, ticareti ve sınıflandırılması; başlıca keyif ve uyarıcı bitkilerin (tütün, haşhaş, kahve, çay, şerbetçiotu, anason vb.) kullanım alanları, hasat sonu işleme teknolojisinin verilmesi.

Dersin İçeriği

Keyif ve uyarıcı bitkilerin tanıtılması, yetiştirme koşullarının, bakım işlerinin ve bu bitkilerden elde edilecek etkili bileşiklerin tanıtılması, bileşiklerin kullanım alanları.

Dersin Ön Koşulu

Herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Öğretim üyesinin ders notları

Notlar

Herhangi bir kaynak bulunmamaktadır.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Keyif bitkilerinin tanınması, yetiştirilmesi
ÖÇ02 Bu bitkilerden elde edilecek etken maddelerin bilinmesi
ÖÇ03 Etken maddelerin elde edilme, üretilme teknolojilerinin bilinmesi
ÖÇ04 Etken maddelerin kullanım alanlarının bilinmesi
ÖÇ05 Keyif ve ilaç bitkilerinin tıbbi önemini anlamak
ÖÇ06 Tütün, haşhaş, çay gibi keyif bitkilerinin biyolojisi hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ07 Keyif bitkilerinin insanlara olan etkileri hakkında bilgi edinir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dünyada ve Türkiye'de yoğun yetiştiriciliği yapılan tıbbi ve aromatik bitkileri tanımlar, bunların genel özelliklerini, iklim ve toprak istekleri ile kullanım alanlarını açıklar. 4
PÖÇ02 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bitkiler hakkında web üzerinden kaynak tarar, verilerin bilgisayara girişini, raporlamasını ve sunumunu yapar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tıbbi bitkiler, aromatik bitkiler, baharat bitkileri, keyif bitkileri, boya bitkilerininin genel özelliklerini tanımlar ve bunların kullanım alanlarını açıklar. 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bitkilerde fiziksel, kimyasal ve duyusal analizler yapar. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tıbbi ve aromatik bitkileri doğadan toplar, üretimini, yetiştiriciliğini, bakımını, farklı yöntemlerle çoğaltımını yapar ve hasadını gerçekleştirir. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tıbbi ve aromatik bitkilerin fitoterapi, aromaterapi ve tıp alanında kullanımlarını açıklar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarımsal mekanizasyonun bitki yetiştiriciliğindeki önemini ve kullanılan aletlerin özelliklerini açıklar. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tıbbi ve aromatik bitkilerin biyoloji, sistematiği ve fizyolojisini açıklar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel ekolojik kavramları ve ekolojik faktörleri tanımlar, tarımsal faaliyetlerin ekolojiye ve çevreye olan etkilerini açıklar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Üniversite kampüsünde alanı ile ilgili katılabileceği etkinlikleri listeler, staj yapacağı kurumlar ve bu kurumlara yapacaği başvuruları değerlendirir.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bitkilerden yağ çıkarmayı ve koku testi yapar, kokularla nota değerlendirmesi yapar, parfüm yapmada yağları notalara göre karıştırır.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tıbbi aromatik bitkileri bioktif maddeleriyle korumada, depolamada, kimyasal kalitesini muhafaza etmede uygun yöntem ve teknikleri kullanır.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kimyasal çözelti hazırlar, kimya enstrümental analizleri yorumlar.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tıbbi ve aromatik bitkiler ile ilgili bitki besleme yöntemlerini, sulama yöntemlerini açıklar, zararlı, hastalık ve yabancı otları tanımlar ve bunlarla mücadelede uygun yöntem ve teknikleri kullanır.
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarımsal faaliyetlerde iş güvenliğinin önemini, temel İSG risklerini ve tehlikeleri önleme yöntemlerini açıklar.
PÖÇ16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım ekonomisinin tanımı ve kapsamı ile Türkiye ekonomisinde tarım sektörünün yeri ve önemini açıklar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak özellikleri (Katyonların adsorpsiyonu – Anyonların adsorpsiyonu – Toprak asitliği, toprağın organik maddesi, toprak yapısı, toprak suyu, toprak rengi), toprak oluşunu (Ayrışma ve parçalanma – Bünye (Tekstür) – Kil Mineralleri) vetoprak analiz yöntemlerini açıklar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İngilizce zaman cümleleri, yardımcı fiilleri, edatları açıklar. Mesleki terimleri açıklar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Atatürk ilkeleri ve inkılap tarihi hakkında genel bilgi sahibi olur.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil ve dilin önemi, dillerin doğuşu, yayılışı ve yapı bakımından dilleri açıklar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Keyf ve uyarıcı maddelerin tanıtılması (alkaloitler, glikozitler, flavonoitler). Konu ile ilgili ön araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Alkaloitlerin özelliklerinin verilmesi, sınıflandırılması Konu ile ilgili ön araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Alkaloitlerin isimlendirilmesi, alkaloit içeren bitkilerin tanıtılması. Konu ile ilgili ön araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Atropa beladonna ve Lobelia inflata nın kökeni ve yayılışı, botanik özellikleri, kültürü, tüketimi. Konu ile ilgili ön araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Datura stramonium, D. metel ve D. innoxia nın kökeni ve yayılışı, botanik özellikleri, kültürü, tüketimi. Konu ile ilgili ön araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Aconitum napellus, Galega officinalis in kökeni ve yayılışı, botanik özellikleri, kültürü, tüketimi. Konu ile ilgili ön araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Sınav öncesi tartışma Konu ile ilgili ön araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hyoscyamus niger, Chelidonium majus'un orijini ve yayılışı, botanik özellikleri, yetiştiriciliği, tüketimi. Konu ile ilgili ön araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Hydrastis canadensis, Withania somnifera nın kökeni ve yayılışı, botanik özellikleri, kültürü, tüketimi Konu ile ilgili ön araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Glikozitlerin özelliklerinin verilmesi, sınıflandırılması, isimlendirilmesi, glikozit içeren bitkilerin tanıtılması. Konu ile ilgili ön araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Digitalis lanata ve D. purpurea nın kökeni ve yayılışı, botanik özellikleri, kültürü, tüketimi. Konu ile ilgili ön araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Scilla maritima nın kökeni ve yayılışı, botanik özellikleri, kültürü, tüketimi Flavonoitlerin özelliklerinin verilmesi, sınıflandırılması, isimlendirilmesi, glikozit içeren bitkilerin tanıtılması. Konu ile ilgili ön araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Silybum marianum ve Viola tricolor un kökeni ve yayılışı, botanik özellikleri, kültürü, tüketimi. Konu ile ilgili ön araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Tartışma Konu ile ilgili ön araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.05.2024 12:54