Genel Bilgi
Kod | TAB109 |
Ad | Toprak Bilgisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. EBRU KARNEZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. EBRU KARNEZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin, sera toprağını tanımasını, toprağın oluşum koşullarını, fiziksel, kimyasal ve biyolojik özelliklerini kavramasını, toprağın organik maddesinin önemini anlamasını, örtüaltı yetiştiriciliğinde toprak verimliliğini belirmek için nasıl toprak örneği alınması gerektiği konularında temel bilgileri öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu dersde toprağın tanımı, toprak oluşumu, toprağın fiziksel ve kimyasal özelliklerinin tanımlanması, toprağın organik maddesi, serada bitki yetiştiriciliği için toprak hazırlanması ve toprak çevre ilişkileri konularında temel bilgiler anlatılmaktadır
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Öğretim Elemanı ders notları
Notlar
Öğretim Elemanı ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toprağın genel bileşimi ve toprakların kökenini kavrar |
ÖÇ02 | Toprakları oluşturan faktör ve süreçleri tanımlar |
ÖÇ03 | Toprakların temel fiziksel ve kimyasal özelliklerini kavrar |
ÖÇ04 | Toprak verimliliği ve toprak çevre ilişkileri konusunda temel kavramları kavrar |
ÖÇ05 | Toprakların fiziksel, kimyasal ve biyolojik özelliklerini kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dünyada ve Türkiye'de yoğun yetiştiriciliği yapılan tıbbi ve aromatik bitkileri tanımlar, bunların genel özelliklerini, iklim ve toprak istekleri ile kullanım alanlarını açıklar. | |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitkiler hakkında web üzerinden kaynak tarar, verilerin bilgisayara girişini, raporlamasını ve sunumunu yapar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi bitkiler, aromatik bitkiler, baharat bitkileri, keyif bitkileri, boya bitkilerininin genel özelliklerini tanımlar ve bunların kullanım alanlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerde fiziksel, kimyasal ve duyusal analizler yapar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıbbi ve aromatik bitkileri doğadan toplar, üretimini, yetiştiriciliğini, bakımını, farklı yöntemlerle çoğaltımını yapar ve hasadını gerçekleştirir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi ve aromatik bitkilerin fitoterapi, aromaterapi ve tıp alanında kullanımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal mekanizasyonun bitki yetiştiriciliğindeki önemini ve kullanılan aletlerin özelliklerini açıklar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi ve aromatik bitkilerin biyoloji, sistematiği ve fizyolojisini açıklar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel ekolojik kavramları ve ekolojik faktörleri tanımlar, tarımsal faaliyetlerin ekolojiye ve çevreye olan etkilerini açıklar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Üniversite kampüsünde alanı ile ilgili katılabileceği etkinlikleri listeler, staj yapacağı kurumlar ve bu kurumlara yapacaği başvuruları değerlendirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerden yağ çıkarmayı ve koku testi yapar, kokularla nota değerlendirmesi yapar, parfüm yapmada yağları notalara göre karıştırır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıbbi aromatik bitkileri bioktif maddeleriyle korumada, depolamada, kimyasal kalitesini muhafaza etmede uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kimyasal çözelti hazırlar, kimya enstrümental analizleri yorumlar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıbbi ve aromatik bitkiler ile ilgili bitki besleme yöntemlerini, sulama yöntemlerini açıklar, zararlı, hastalık ve yabancı otları tanımlar ve bunlarla mücadelede uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal faaliyetlerde iş güvenliğinin önemini, temel İSG risklerini ve tehlikeleri önleme yöntemlerini açıklar. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisinin tanımı ve kapsamı ile Türkiye ekonomisinde tarım sektörünün yeri ve önemini açıklar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak özellikleri (Katyonların adsorpsiyonu – Anyonların adsorpsiyonu – Toprak asitliği, toprağın organik maddesi, toprak yapısı, toprak suyu, toprak rengi), toprak oluşunu (Ayrışma ve parçalanma – Bünye (Tekstür) – Kil Mineralleri) vetoprak analiz yöntemlerini açıklar. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İngilizce zaman cümleleri, yardımcı fiilleri, edatları açıklar. Mesleki terimleri açıklar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Atatürk ilkeleri ve inkılap tarihi hakkında genel bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil ve dilin önemi, dillerin doğuşu, yayılışı ve yapı bakımından dilleri açıklar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Ders kaynakları ile dersin işlenişi ve uygulama hakkında bilgiler verilmekte, sınav sistemi ve değerlendirme yönteminin açıklanması yapılmaktadır. Toprağın genel tarifi ve ana bileşenleri açıklanmaktadır. | İlgili notların okunması, genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kayaçlar ve mineraller hakkında bilgi | İlgili notların okunması, genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İnorganik toprak ana materyalini oluşturan magmatik, tortul ve metamorfik kayaçlar ile organik ana materyaller hakkında bilgiler verilmekte | İlgili notların okunması, genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kayaç çeşitleri, toprak oluşumu | İlgili notların okunması, genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Toprak oluşumunda aşınma olayları hakkında bilgi | İlgili notların okunması, genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Toprak oluşumunda ayrışma olayları anlatılacaktır | İlgili notların okunması, genel tekrar, sınava hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Toprak profili ve horizonlarının oluşumu ve adlandırılması anlatılmaktadır. | İlgili notların okunması, genel tekrar, sınava hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
9 | Toprak sınıflandırma sistemleri açıklanmaktadır. | İlgili notların okunması, genel tekrar, sınav sorularının cevaplarının tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Mineral toprakların fiziksel özellikleri (tane yoğunluğu, tekstür, strüktür, hacim ağırlığı, boşluklar hacmi, toprak kıvamı ve toprak rengi) anlatılmaktadır. | İlgili notların okunması, genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Mineral topraklardaki bitki besin maddelerinin anlatılması | İlgili notların okunması, genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Toprak organik ve inorganik kolloidleri hakkında genel bilgiler ve inorganik toprak kolloidleri olan kil minerallerinin oluşumları, sınıflandırılmaları ve özellikleri açıklanmaktadır. | İlgili notların okunması, genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Toprak reaksiyonu (pH) ve tampon sistemleri açıklanmakta | İlgili notların okunması, genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bitki besin maddeleri ile toprak reaksiyonu arasındaki ilişki | İlgili notların okunması, genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Toprakta tuzlulaşma, alkalileşme ve asitleşme süreçleri ve ıslahları hakkında bilgiler verilmektedir | İlgili notların okunması, genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarı yıl sonu sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |