ST0016 Sucul Ekosistemlerde Biyojeokimyasal Döngüler

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ST0016
Ad Sucul Ekosistemlerde Biyojeokimyasal Döngüler
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FATMA ÇEVİK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Sucul ortamlardaki canlı organizmalar ve abiyotik ortamlar arasındaki element etkileşimlerini tanıtmak, atmosfer, litosfer ve sucul ortamlardaki temel biyojeokimyasal süreçleri kavratmak. Besin tuzu döngüleri, organik madde üretimi ve ekosistemlere dair anlayış geliştirmek. Su, karbon, azot, fosfor, silis ve sülfürün küresel biyojeokimyasal döngülerini ve küresel iklime etkilerini tanıtmak. Bu döngülerin küresel iklim değişikliği ile bağlantısını kavratmaktır.

Dersin İçeriği

Biyojeokimyanın temelleri, atmosfer ve sucul ekosistem gibi sistemlerin orjinleri, atmosferin kompozisyonu, sirkülasyonu ve troposfer-stratosfer ve hidrosferin biyojeokimyasal süreçleri, sucul ekosistemlerdeki fotosentez ve solunum gibi temel reaksiyonlar ve organik madde oluşumu, sucul ortamlardaki besin tuzu döngüleri ve biojeokimyada insan etkisi, biyojeokimyasal sürecin çevresel etkilerini araştırma.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

"Earth System Science: From Biogeochemical Cycles to Global Change", editors: Michael C. Jacobson, Robert J. Charlson, Henning Rodhe & Gordon H. Orians, Academic Press, 2000. Schlesinger: Biogeochemistry - An analysis of global change, Elsevier Academic Press, 1997, ISBN: 978-0-12-625155-5, 588pp. Jacobson, Charlson, Rhode and Orians: Earth System Science, Elsevier Academic Press, International Geophysics Series vol. 72, 2000, ISBN: 978-0-12-379370-6, 527pp. Archer:The global carbon cycle. Princeton University Press, 2010, ISBN: 978-0-691-14414-6, 205pp. Field & Raupach: The global carbon cycle – integrating humans, climate and the natural world. IPCC 5th Assessment report, 2013, WGI The Physical Science Basis, Chapter 6 (Carbon and other biogeochemical cycles).

Notlar

Internet


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Biyolojik, jeolojik ve kimyasal süreçlerin bir kombinasyonunun sonucu olarak sucul ekosistemin bileşiminin uzun vadeli evrimini yorumlar.
ÖÇ02 Besin elementi döndüsünü bilir
ÖÇ03 Element döngülerine hem doğrudan hem de dolaylı insan etkisini bilir
ÖÇ04 Döngülere antropojenik etkiler ile ilgili örnekler verir.
ÖÇ05 Döngülerdeki değişimin sucul ekosisteme etkisini bilir.
ÖÇ06 Biyolojik açıdan önemli elementlerin sucul ekosistemdeki birincil üretim üzerine etkilerini yorumlar.
ÖÇ07 İklim değişiminin sucul ekosisteme etkisine örnekler verir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak Su Ürünleri Temel Bilimler alanlarında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek düzeye ulaşır. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı Temel Bilimler alanı ile ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimler alanındaki güncel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Bilimler alanına yenilik getiren, düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, uyarlar ve uygular.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Bilimler alanındaki yeni ve farklı düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar, araştırma yöntemlerini üst düzeyde kullanır, neden-sonuç ilişkisi kurarak sorunlara çözüm önerileri geliştirir. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Bilimler alanına yenilik getiren, yeni düşünce, yöntem, tasarım ve /veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı uzmanlaştığı alana uygulamayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Bilimler alanı ile ilgili en az bir bilimsel çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir, alanında ve/veya disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapar. 2
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgi ve becerilerini yaratıcı ve/veya eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, karar verir ve Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. 1
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uzmanlaştığı Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir. 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Temel Bilimler alanındaki uzmanlaştığı konularda uzman kişiler ile tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği En az bir yabancı dilde ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel Bilimler alanında özel konularda uzmanlaşarak toplumsal, bilimsel, kültürel ilerlemelere, etik değerlere uygun hareket ederek katkıda bulunur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel Bilimler alanında uzmanlaştığı konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Sucul ekosistemler Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Karasal ekosistemler Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Atmosfer Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Su döngüsü ve antropojenik etkiler Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Kalış süresi ve biota Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Karbon döngüsü 1 Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Karbon Döngüsü 2 Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Azot döngüsü 1 Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Azot döngüsü 2 Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Fosfor döngüsü Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Sulfur döngüsü Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Silis döngüsü Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 İklim değişimi ve sucul ekosisteme etkisi Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.05.2024 01:00