Genel Bilgi
Kod | CGP255 |
Ad | Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme Teknikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Edanur ÖZCANLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Çocukları tanıma ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Çocuğu tanıma ve değerlendirmenin önemi, çocuğu tanıma ve değerlendirme yöntem ve teknikleri, 0-18 yaş arasındaki çocukların farklı gelişim alanlarını değerlendirebilmek amacıyla kullanılan bazı değerlendirme araçlarının psikometrik ve genel özellikleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği
Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Amacı-Önemi, Çocuğu Tanıma Ve Değerlendirme Sürecinde Çocuktan Toplanabilecek Bilgiler Ve Temel İlkeler, Gelişimsel Değerlendirme, Gözlem ve Gözlem Teknikleri, Oyun Temelli Değerlendirme ve Programa Dayalı Değerlendirme, Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Projektif Teknikler,Çocuklar ile Görüşme Teknikleri
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Erken Çocuklukta Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme Editörler: Oğuz Serdar Kesicioğlu ve Binnur Yıldırım Hacıibrahimoğlu
Notlar
Erken Çocukluk Döneminde Gelişim ve Öğrenmenin Değerlendirilmesi ve Desteklenmesi Çeviri Editörü: Birsen Ekinci Palut, (Kitap Yazarları: Oralie Mcafee-Deborah J. Leong), Erken Çocukluk Eğitiminde Ölçme ve Değerlendirme Işıkoğlu Erdoğan, N., Canbeldek, M. (2017).
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini (bilişsel, dil) açıklar. |
ÖÇ02 | Okul öncesi dönem çocuklarının değerlendirilmesinin önemini ve gerekliliğini fark eder. |
ÖÇ03 | Okul öncesi dönem çocuklarını değerlendirme araçlarının işlevlerini bilir. |
ÖÇ04 | Gerekli durumlarda okul öncesi dönem çocuklarını değerlendirme araçlarını kullanarak değerlendirir. |
ÖÇ05 | Değerlendirme sonuçlarını raporlaştırır. |
ÖÇ06 | Hazırlanan değerlendirme raporuna göre okul öncesi dönem çocuklarına uygun bir plan hazırlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çocuk gelişimi alanındaki temel güncellenmiş kuramsal bilgileri, uygulama için gerekli bilgileri, gerekli eğitim ve öğretim araçlarını ve kaynakları açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme ile iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çocukların Türkçeyi doğru kullanmalarını destekler | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çocukların gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak uygun öğretim strateji, yöntem, etkinlik ve tekniklerini uygular. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alandaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Okul öncesi eğitim kurumlarındaki ve özel eğitim kurumlarındaki çocukların gelişim alanlarını (fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanları) destekleyici eğitsel materyal hazırlar ve eğitim ortamlarını düzenler. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve grup çalışmalarına katılır ve grup ile hareket eder | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik ve sosyal bilimler (Tarih, Türkçe) alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleği ile ilgili programların felsefesini, genel özelliklerini ve programın her bir öğesinin gerekliliklerini sınıf yönetimine ve uygulamalarına yansıtır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma ve iklim bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini birey olarak tanır; yaratıcılığını ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Çocuk ve anne-baba başta olmak üzere diğer paydaşlarla etkili iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların özelliklerini bilir bu çocuklar için eğitim sürecini planlar ve uygular. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemlerini, keşfetme ve alternatif çözüm yolları üretme becerisini geliştirir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çocukları tanımanın amacı, önemi ve gerekliliği Çocukları tanıma sürecindeki temel ilkeler | Verilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Farklı öğrenme yaklaşımlarına göre değerlendirme | Verilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Çocukları tanımada kullanılabilecek teknikler: Gözlem tekniği Gözlem yapılırken dikkat edilecek noktalar | Kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Gözlemsel teknikler: Anekdot kayıtları,Kontrol listeleri,Süre Kayıtları | Kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
5 | Gözlemsel Teknikler: Zaman örneklemi,Olay Örneklemi,Oran Skalaları | Sunum Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması |
6 | Görüşme tekniği | Rapor Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
7 | Çocuklara yönelik anket tekniği | Kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Dökümantasyon ve Standart testler | Kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Erken Çocuklukta Kullanılan Testler (Gelişim Testleri, Projektif Testler, Zekâ Testleri) | rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Vaka analizi | kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Çocuğu tanıma ve değerlendirmede ailenin yeri ve rolü) | araştırma inceleme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Çocuğu Resim Yoluyla Tanıma | kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Çocuğu Oyun Yoluyla Tanıma | Gözlem örneği izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Çocuğu tanıma tekniklerinin amacına ve çocuğun gelişim seviyesine uygun teknikleri seçme ve uygulama | kaynak tarama, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Genel Değerlendirme | Verilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 77 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,08 | ||
AKTS | 3 AKTS |