Genel Bilgi
Kod | CGP252 |
Ad | Okul Öncesinde Matematik Eğitimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. BURCU SULTAN ABBAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. BURCU SULTAN ABBAK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı; öğrencileri çocukların gelişimsel özelliklerini dikkate alarak, etkili ve eğlenceli bir şekilde matematik öğretimi yapabilecek bilgi, beceri ve tutumlarla donatmaktır. Bu ders, öğrencilere okul öncesi dönemde matematiğin önemini kavratmak, temel matematiksel kavramları öğretmek, farklı öğretim yöntemlerini tanıtmak, uygulatmak ve materyal geliştirme becerilerini kazandırmak hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Bilişsel kuramlar, okul öncesi dönem matematik becerilerinin gelişimi, eşleştirme, sınıflandırma, karşılaştırma, sıralama, zaman, ölçme, grafikler, geometrik şekiller, matematik etkinliklerinin planlanması.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notları Dr. Burcu Sultan ABBAK
Notlar
Akman, B. (2021). Erken çocuklukta matematik eğitimi. Pegem Akademi: Ankara Aktaş Arnas, Y. (2019). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Vize yayıncılık: Ankara
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Okul öncesi çocuklarının bilişsel gelişimleri ile ilgili temel kuramları açıklar |
ÖÇ02 | Okul öncesi dönem çocuklarının kavram gelişimini açıklar |
ÖÇ03 | Okul öncesi matematik eğitiminin önemini ve özelliklerini listeler |
ÖÇ04 | Okul öncesi sınıfında matematik merkezi planlar. |
ÖÇ05 | Okul öncesi matematik eğitimindeki temel beceri ve kavramları açıklar |
ÖÇ06 | Yaş gruplarına göre etkinlik hazırlar. |
ÖÇ07 | Okul öncesi matematik etkinliklerine ilişkin materyal hazırlar |
ÖÇ08 | Okul öncesi çocukları için hazırladığı matematik etkinliğini uygular |
ÖÇ09 | Çocukların temel matematik becerilerini (Sınıflama, sıralama, karşılaştırma vb.) değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çocuk gelişimi alanındaki temel güncellenmiş kuramsal bilgileri, uygulama için gerekli bilgileri, gerekli eğitim ve öğretim araçlarını ve kaynakları açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme ile iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çocukların Türkçeyi doğru kullanmalarını destekler | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çocukların gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak uygun öğretim strateji, yöntem, etkinlik ve tekniklerini uygular. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alandaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Okul öncesi eğitim kurumlarındaki ve özel eğitim kurumlarındaki çocukların gelişim alanlarını (fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanları) destekleyici eğitsel materyal hazırlar ve eğitim ortamlarını düzenler. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve grup çalışmalarına katılır ve grup ile iş birliği yapar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik ve sosyal bilimler (Tarih, Türkçe) alanıyla ilgili temel kuramsal bilgileri açıklar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleği ile ilgili programların felsefesini, genel özelliklerini ve programın her bir öğesinin gerekliliklerini sınıf yönetimine ve uygulamalarına yansıtır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma ve iklim bilgisini açıklar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini birey olarak tanır; yaratıcılığını ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Çocuk ve anne-baba başta olmak üzere diğer paydaşlarla etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların özelliklerini bilir bu çocuklar için eğitim sürecini planlar ve uygular. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemlerini, keşfetme ve alternatif çözüm yolları üretme becerisini geliştirir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Dersin İçerik, Amaç ve Gerekliliklerinin Tanıtılması | Verilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Okul öncesinde matematik eğitiminin önemi | Verilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Çocuklarda bilişsel gelişim ve kavram öğrenme | Verilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
4 | Okul öncesi dönemde matematik etkinliklerinin planlanması | Verilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
5 | Temel matematik becerileri (Sınıflama) | Etkinlik örnekleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Anlatım |
6 | Temel matematik becerileri (Bire bir eşleme) | Etkinlik örnekleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
7 | Temel matematik becerileri (Karşılaştırma) | Etkinlik örnekleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Temel matematik becerileri (Sıralama) | Etkinlik örnekleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
10 | Temel matematik kavramları (Sayı kavramı) | Etkinlik örnekleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Bireysel Çalışma |
11 | Temel matematik kavramları (İşlem kavramı) | Etkinlik örnekleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Temel matematik kavramları (Geometri ve uzamsal algı) | Etkinlik örnekleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Bireysel Çalışma |
13 | Temel matematik kavramları (Ölçme kavramı) | Etkinlik örnekleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Matematik eğitiminde grafiklerin kullanımı | Etkinlik örnekleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Bilgisayar destekli matematik eğitimi | Verilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |