Genel Bilgi
Kod | ELK132 |
Ad | Enerji ve Çevre |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SERDAR KAŞIKCI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Enerji verimliliğinin önemi ve enerji gereksiniminin beraberinde getirdiği çevre sorunlarının neler olduğu ve nasıl azaltılabileceği konusunda öğrencileri bilgilendirmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Avrupa birliği ve Türkiye'de çevre ve enerji politikaları, enerji üretimi ve tüketiminin neden olduğu çevre kirliliği, iklim değişikliği, küresel ısınma ve olumsuz etkileri, ekoloji ve önemi, ısıl konfor, binalarda enerji yönetimi ve yalıtım, yüksek enerji performanslı yapılar, sanayi ve evlerde enerji tasarrufu ve verimliliği, enerji kaynaklı çevresel etki değerlendirmesi için yasalar ve uygulama prensipleri.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Çevre ve Enerji, Oğuz ÖZDEMİR, Mehmet ERDOĞAN, Nobel Akademik Yayıncılık, 2016
Notlar
Enerji Tasarrufu ve Çevre, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Yayınları, 2020 https://yokdersleri.yok.gov.tr/#ders
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Avrupa birliği ve Türkiye'deki çevre ve enerji politikalarını açıklar. |
ÖÇ02 | Hangi elektrik santrallerinin hangi çevre problemlerine neden olabileceğini açıklar. |
ÖÇ03 | Çevre kirliliğine neden olan etkenleri açıklar. |
ÖÇ04 | Küresel ısınmanın etkilerini açıklar. |
ÖÇ05 | Ekoloji ve Temel kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ06 | İnsan ve çevre ilişikisinin ekolojik açıdan değerlendirmesini yapar. |
ÖÇ07 | Çevresel etki değerlendirmesinin yasal çerçevesini açıklar. |
ÖÇ08 | Isıl konforı etkileyen parametreleri açıklar. |
ÖÇ09 | Binalardaki yalıtımın enerji performansına etkisini açıklar. |
ÖÇ10 | Bir yapının havalandırma, aydınlatma ve ısıl performansı konusunda değerlendirme yapabilir. |
ÖÇ11 | Akıllı bina, yeşil bina, pasif ev kavramlarını açıklayabilir. |
ÖÇ12 | Elektrikli cihazları enerji verimliliği açısından sınıflandırabilir. |
ÖÇ13 | Elektrikli cihazlarda nasıl enerji tasarrufu sağlanabileceğini açıklar. |
ÖÇ14 | Suyun doğru tüketimi ve su tasarrufunun önemi ile ilgili değerlendirmeler yapabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve elektrik alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma bilgisi ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Pasif ve aktif devre elemanlarını tanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel analog ve sayısal elektronik devrelerinin çalışmasını açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alçak ve yüksek gerilim elektrik şalt elemanlarını tanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kumanda sistemlerinin temel kavramlarını ve elemanlarını tanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik enerjisinin üretimi, iletimi ve dağıtımı temel kavramlarını açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar destekli elektrik tesisat projesi çizer. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik makinelerinin kurulumunu ve bakımını yapar. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enerji panolarında arıza tespiti ve onarımı yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Programlanabilir Kontrol cihazları ile temel otomasyon sistem tasarım ve uygulamaları yapar. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrikle ilgili Ölçüm cihazlarını etkin şekilde kullanır. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik devrelerinin çözümlemesini yapar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Avrupa birliği ve Türkiye'de enerji ve çevre politikaları. | Dersle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Enerji Üretiminin neden olduğu çevre kirliliği. | Ders kaynaklarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Enerji tüketiminin neden olduğu çevre kirliliği. | Ders kaynaklarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Küresel ısınma ve iklim değişikliği. | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ekoloji ve önemi. | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Isıl konforu etkileyen parametreler, Isıl konforun ölçülmesi ve ısıl konforun sağlanması için yapılması gerekenler. | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Binalarda enerji yönetimi ve yalıtım. | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınavlar | Ders kaynaklarının ve ders notlarının okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Oluşum bakımından enerji kaynakları, enerji verimli yapı tasarımı, yüksek performanslı bina türleri. | Ders kaynaklarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | Sanayide enerji yoğunluğu, sanayide enerji verimliliğini artırma yöntemleri, enerji tasarrufu planlaması. | Ders kaynaklarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | Çeşitli sanayi sektörlerindeki enerji tasarrufuna yönelik örnek çalışmalar, sanayideki enerji tasarrufunun çevre üzerindeki etkileri. | Ders kaynaklarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | Evlerde enerji kullanımı, tasarruf ve etkileri. | Ders kaynaklarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | Enerji kaynaklı çevresel etki değerlendirmesi (ÇED) için temel kavramlar. | Ders kaynaklarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Çevre yönetim süreçleri. | Ders kaynaklarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Enerji kaynaklı çevresel etki değerlendirmesi için yasalar ve uygulama prensipleri. | Ders kaynaklarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarının ve ders notlarının okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarının ve ders notlarının okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 70 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,80 | ||
AKTS | 3 AKTS |