Genel Bilgi
Kod | ELK229 |
Ad | Sayısal Elektronik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. ALİ KEMAL UĞUR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. ALİ KEMAL UĞUR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, öğrencilerin sayısal elektronik alanındaki temel prensipleri öğrenerek mantıksal devre tasarımı, analizi ve uygulaması becerilerini geliştirmektir. Ders, teori ve uygulama dengesine dayalı bir yaklaşım benimseyerek, öğrencilerin kavramsal anlayışlarını derinleştirmeyi ve pratik becerilerini güçlendirmeyi hedefler. Ayrıca, sayısal sistemlerin gerçek hayattaki kullanım alanlarını keşfederek öğrencilere disiplinler arası bir bakış açısı kazandırmayı amaçlar.
Dersin İçeriği
Analog ve Sayısal Kavramlar, Sayı Sistemleri, Lojik Kapılar, Boolean Matematiği, Karnaugh Haritaları, Lojik Devrelerin Tasarlanması, Bileşimsel Mantık devreleri, Aritmetik Mantık Devreleri, Lojik Devre Teknolojileri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Sayısal Elektronik Ders Notları, Ali Kemal UĞUR.
Notlar
1-) Doç. Dr. Hüseyin DEMİREL, Dijital Elektronik, Birsen Yayınevi, 2015. 2-) M.Morris Mano, Sayısal Tasarım, Literatür Yayıncılık, 2018.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gerçek dünyadan örneklerle analog ve dijital sinyalleri tanımlar. |
ÖÇ02 | Sayısal elektronikle ilgili temel kavramları (frekans, periyot) açıklar. |
ÖÇ03 | Çeşitli sayı sistemlerini (ikili, sekizli, ondalık, onaltılık) açıklar ve dönüşümlerini yapar. |
ÖÇ04 | Lojik kapıların temel işlevlerini açıklar ve uygun devrelerde kullanır. |
ÖÇ05 | Boolean cebirinin temel kurallarını ve teoremlerini kullanarak mantıksal ifadeleri sadeleştirir. |
ÖÇ06 | Karnaugh haritalarını kullanarak mantık ifadeleri sadeleştirir ve devre tasarımı yapar. |
ÖÇ07 | Kod çözücüler, kodlayıcılar, multiplexer ve demultiplexer devrelerinin çalışma prensiplerini açıklar. |
ÖÇ08 | Yarım ve tam toplayıcı, çıkarıcı ve karşılaştırma devrelerinin mantığını açıklar. |
ÖÇ09 | Compare the advantages and disadvantages of logic circuit technologies such as TTL and CMOS. |
ÖÇ10 | Sayısal devrelerin kurulumunu simülasyon araçları veya laboratuvar ortamında gerçekleştirir. |
ÖÇ11 | Sayısal devre tasarımının günlük yaşamda teknolojik gelişmelere etkisini anlayıp bu alandaki yeniliklere açık olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve elektrik alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma bilgisi ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Pasif ve aktif devre elemanlarını tanır. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel analog ve sayısal elektronik devrelerinin çalışmasını açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alçak ve yüksek gerilim elektrik şalt elemanlarını tanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kumanda sistemlerinin temel kavramlarını ve elemanlarını tanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik enerjisinin üretimi, iletimi ve dağıtımı temel kavramlarını açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar destekli elektrik tesisat projesi çizer. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik makinelerinin kurulumunu ve bakımını yapar. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enerji panolarında arıza tespiti ve onarımı yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Programlanabilir Kontrol cihazları ile temel otomasyon sistem tasarım ve uygulamaları yapar. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrikle ilgili Ölçüm cihazlarını etkin şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik devrelerinin çözümlemesini yapar. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Analog ve Sayısal Kavramlar | Ders bilgi paketinin incelenmesi | |
2 | Sayı Sistemleri | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | |
3 | Lojik Kapılar 1 | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | |
4 | Lojik Kapılar 2 | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | |
5 | Lojik Kapılar 3 | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | |
6 | Boolean Matematiği 1 | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | |
7 | Boolean Matematiği 2 | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | |
8 | Ara Sınav | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | |
9 | Karnaugh Haritaları | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | |
10 | Lojik Devrelerin Tasarlanması 1 | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | |
11 | Lojik Devrelerin Tasarlanması 2 | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | |
12 | Kodlayıcılar ve Kod Çözücüler | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | |
13 | Veri Seçiciler ve Veri Dağıtıcılar | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | |
14 | Aritmetik Mantık Devreleri | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | |
15 | Lojik Devre Teknolojileri (TTL, CMOS) | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |