Genel Bilgi
Kod | ELK231 |
Ad | Elektromekanik Kumanda Sistemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SERDAR KAŞIKCI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. SERDAR KAŞIKCI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrencilerin, kumanda devre elemanlarını ve çalışma prensiplerini tanıması, kumanda devre elemanlarını kullanarak; motorlarda yolverme, devir yönü değiştirme, düşük gerilimle yolverme devreleri yapabilmeleri ve elektrik motorları ile işletme kumandası yapabilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Kumanda giriş elemanları, kumanda çıkış elemanları, elektrik motorları koruma röleleri, elektrik motorlarının kumandası. Özel devre elemanlarına giriş. Kontaktörler, manyetik ve termal devre kesiciler, elektromanyetik elemanlar, Limit anahtarları, basınç anahtarları, zaman röleleri, termostatlar ve valfler. AC motorların kumanda ve kontrol özellikleri. Motorların çalıştırma, durdurma ve frenleme,devir yönü değişimi, düşük gerilimle yolverme teknikleri. Motor hız kontrol devrelerinin analiz edilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1-) Doç.Dr. Nuray AT, Doç.Dr. Hanife APAYDIN ÖZKAN, Prof.Dr. Ertuğrul YÖRÜKOĞULLARI(Ed.), Elektromekanik Kumanda Sistemleri, Anadolu Üniversitesi Yayınları(Yayın No:2779), Aralık 2018. 2-) Murat CEYLAN, Elektromekanik Kumanda Sistemleri ve PLC, Seçkin Yayıncılık, 2015.
Notlar
1-) Kumanda Sistemleri Ders Notu, Serdar KAŞIKCI. 2-) Otomatik Kumanda Ders Notu, https://www.kumanda.org/ders_notlari.htm
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kumanda ve koruma devre elemanlarını tanır. |
ÖÇ02 | Kumanda ve koruma devre elemanlarının projelerde kullanılan sembollerini çizer. |
ÖÇ03 | Kumanda elemanlarının montajını yapar. |
ÖÇ04 | Hareket sistemlerinde eyleyicileri tanır. |
ÖÇ05 | Otomasyon sistemine uygun algılayıcıları seçer. |
ÖÇ06 | Asenkron motorların yol verme, frenleme ve dönüş yönü değiştirme kumanda devrelerinin kurulum ve arıza tespitini yapar. |
ÖÇ07 | Doğru akım motorlarda yol verme, frenleme ve dönüş yönü değiştirme kumanda devrelerinin kurulumunu yapar. |
ÖÇ08 | İhtiyaca uygun basit kumanda devre tasarımları yapar. |
ÖÇ09 | Kumanda panosunda arıza tespiti için kontrol prosedürlerini açıklar. |
ÖÇ10 | Kumanda ve koruma devre elemanlarının arıza tespitini ölçüm cihazlarıyla yapar. |
ÖÇ11 | Kompanzasyon projesine uygun pano montajını yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve elektrik alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma bilgisi ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Pasif ve aktif devre elemanlarını tanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel analog ve sayısal elektronik devrelerinin çalışmasını açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alçak ve yüksek gerilim elektrik şalt elemanlarını tanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kumanda sistemlerinin temel kavramlarını ve elemanlarını tanır. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik enerjisinin üretimi, iletimi ve dağıtımı temel kavramlarını açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar destekli elektrik tesisat projesi çizer. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik makinelerinin kurulumunu ve bakımını yapar. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enerji panolarında arıza tespiti ve onarımı yapar. | 5 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Programlanabilir Kontrol cihazları ile temel otomasyon sistem tasarım ve uygulamaları yapar. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrikle ilgili Ölçüm cihazlarını etkin şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik devrelerinin çözümlemesini yapar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kontak, butonlar, anahtarlar, sınır anahtarları, röleler ve sembolleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Zaman röleleri, bimetal, termostat, paket şalter ve sembolleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kontaktörler, selenoid valfler, sigortalar, koruma röleleri, termistörler ve sembolleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Asenkron Motorlar | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Asenkron motorların kesikli ve sürekli çalıştırılması ve mühürleme. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Asenkron motorun paket şalterle kumandası ve zaman ayarlı çalışmasıyla ilgili kumanda devreleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Üç Fazlı Asenkron motorun yol verme, frenleme ve dönüş yönü değiştirme kumanda uygulamaları. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Dersle ilgili kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bir Fazlı Asenkron motorun yol verme, frenleme ve dönüş yönü değiştirme kumanda uygulamaları. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Çok devirli motorların kumandası | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
11 | Doğru akım motorları ve yol verme, kumanda uygulamaları. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
12 | Doğru akım motorları frenleme ve dönüş yönü değiştirme kumanda uygulamaları. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
13 | Endüstriyel otomasyon sistemlerinde kullanılan optik, manyetik sensörler ve kumanda sistemine bağlantıları. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Kumanda pano tasarımıyla ilgili temel bilgiler. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Merkezi reaktif güç kompanzasyonu için pano hazırlama | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersle ilgili kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersle ilgili kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |