Genel Bilgi
Kod | ELK236 |
Ad | Elektrik Tesislerinde Güvenlik ve Koruma |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SERDAR KAŞIKCI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, elektrik tesislerinde topraklama ve koruma sistemlerinin önemini ve işlevinin kavranmasını sağlamak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Elektrik tesislerinde topraklama sistemlerinde kullanılan temel kavramlar, topraklama ve topraklayıcı çeşitleri, elektrik akımının insan vücudu üzerindeki etkileri, can ve mal kaybına yol açabileceği durumlar, elektrik tesislerinin korunması ile ilgili genel kavramlar, güç sistemlerinde primer ve sekonder koruma bölgeleri, primer ve sekonder koruma rölelerinin tanıtılması, aşırı akım, kısa devre, toprak kaçağı, diferansiyel koruma, transformatör zati koruması, mesafe koruma rölesi ve uygulamaları, İhbar röle sistemlerinin çalışma prensipleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1-) Prof.Dr. İsmail KAŞIKÇI, Elektrik Tesislerinde Güvenlik, Koruma ve Uygulama Esasları, Birsen Yayınevi, 2018 2-) Elektrik Tesislerinde Korunma Yöntemleri, MEGEP, https://hbogm.meb.gov.tr/MTAO/3ElektrikTesisatBilgisi/unite05.pdf
Notlar
T.C. Resmi Gazete, Elektrik Tesislerinde Topraklamalar Yönetmeliği, 21.08.2021, Sayı:24500.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Topraklama ve koruma sistemleri arasındaki fakları tanımlar. |
ÖÇ02 | Topraklamanın uygulama çeşitlerini ve yerlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Koruma sistemlerinin temel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ04 | Elektrik akımının insan vücudu üzerindeki etkilerini açıklar. |
ÖÇ05 | Topraklama ve koruma sistemi kurulumu ile ilgili basit problemler çözer. |
ÖÇ06 | İhtiyaca uygun sigorta ve koruma rölelerini seçer ve kurulumunu yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve elektrik alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma bilgisi ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Pasif ve aktif devre elemanlarını tanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel analog ve sayısal elektronik devrelerinin çalışmasını açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alçak ve yüksek gerilim elektrik şalt elemanlarını tanır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kumanda sistemlerinin temel kavramlarını ve elemanlarını tanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik enerjisinin üretimi, iletimi ve dağıtımı temel kavramlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar destekli elektrik tesisat projesi çizer. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik makinelerinin kurulumunu ve bakımını yapar. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enerji panolarında arıza tespiti ve onarımı yapar. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Programlanabilir Kontrol cihazları ile temel otomasyon sistem tasarım ve uygulamaları yapar. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrikle ilgili Ölçüm cihazlarını etkin şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik devrelerinin çözümlemesini yapar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Koruma Sistemlerinin Genel Prensipleri | Ders kitabının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Koruma sistemlerinin koordinasyonu ve seçicilik | Ders kitabının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Şebeke koruma sistemleri | Ders kitabının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Transformatör merkezlerinde arıza çeşitleri ve etkileri | Ders kitabının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Transformatör merkezlerinde koruma sistemleri, koruma teli, ark boynuzu, parafudr | Ders kitabının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Fider koruma sistemleri | Ders kitabının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Aşırı akım koruması, toprak koruması, termik koruma sistemleri | Ders kitabının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ders kitabının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Diferansiyel koruma, mesafe koruma ve gaz röleleri ile koruma sistemleri | Ders kitabının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Elektrik akımının oluşturduğu tehlikeler, insan vücudu üzerindeki etkileri | Ders kitabının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Topraklamanın tanımı ve topraklama tesislerinin görevleri | Ders kitabının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
12 | Topraklayıcı çeşitleri, topraklama sistemlerinde kullanılan tanımlar | Ders kitabının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Alçak gerilim şebekelerinde topraklama şekilleri | Ders kitabının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
14 | Yüksek gerilim tesislerinde topraklama hesaplamaları | Ders kitabının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Özel topraklama tesisleri | Ders kitabının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |