Genel Bilgi
Kod | ELK240 |
Ad | Pano Tasarımı ve Montajı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SERDAR KAŞIKCI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, kumanda projesine uygun çeşitli elektrik panolarının tasarımı ve uygulamasının yapılabilmesini; pano testleri ve pano üzerinden arıza tespiti yapılabilmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Panoyu montaja hazırlama, pano içi bağlantılar, kumanda devre elemanları, asenkron motor kumanda teknikleri, asenkron motor yol verme ve frenleme devreleri, endüstriyel sayaçlar ve montajı, dağıtım panoları, kompanzasyon panoları, pano testleri, panoyu devreye alma.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Pano Tasarım ve Montajı, Mustafa AYDIN
Notlar
Pano Atölyesi, EBA Elektrik-Elektronik Teknolojisi Alanı Yayını, 2020
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Alçak gerilim panoları teknik şartnamesine göre pano projesi çizer. |
ÖÇ02 | Projeye uygun pano seçimi yapıp montaja hazırlar. |
ÖÇ03 | Pano malzemelerini tanır ve montajını yapar. |
ÖÇ04 | Şalterler, kumanda devre kontrol elemanları ve pano tipi ölçüm cihazlarını tanır ve montajın yapar. |
ÖÇ05 | Kontaktör, röle ve koruyucu elemanları tanır ve montajını yapar. |
ÖÇ06 | Pano kablo montajını yapar. |
ÖÇ07 | Asenkron motor kontrolüne yönelik kumanda projelerini okuyarak ve uygun pano tasarımını yapar. |
ÖÇ08 | Bakır bara montajı yapar. |
ÖÇ09 | Kompanzasyon panosu yapar. |
ÖÇ10 | Panoda programlanabilir denetleyici(PLC) beslemesi, çevre birim bağlantıları ve montajını yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve elektrik alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma bilgisi ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Pasif ve aktif devre elemanlarını tanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel analog ve sayısal elektronik devrelerinin çalışmasını açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alçak ve yüksek gerilim elektrik şalt elemanlarını tanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kumanda sistemlerinin temel kavramlarını ve elemanlarını tanır. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik enerjisinin üretimi, iletimi ve dağıtımı temel kavramlarını açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar destekli elektrik tesisat projesi çizer. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik makinelerinin kurulumunu ve bakımını yapar. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enerji panolarında arıza tespiti ve onarımı yapar. | 5 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Programlanabilir Kontrol cihazları ile temel otomasyon sistem tasarım ve uygulamaları yapar. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrikle ilgili Ölçüm cihazlarını etkin şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik devrelerinin çözümlemesini yapar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Pano projeleri | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Pano seçimi ve montaja hazırlama | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Bağlantı elemanları, kablo kanalları, taşıyıcı raylar ve klemensler | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Şalterler | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Kumanda devre kontrol elemanları | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Ölçü aletleri | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Kontaktörler ve röleler. | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ders kaynaklarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Koruma röleleri ve sigortalar | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Pano kablo montajı | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Asenkron motor kontrolü ile ilgili otomatik kumanda devreleri | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Asenkron motor yol verme, frenleme ve dönüş yönü değiştirme kumanda devreleri | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Bakır bara montajı | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
14 | Kompanzasyon panoları | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Programlanabilir lojik denetleyici(PLC) ve Montajı | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,08 | ||
AKTS | 4 AKTS |