Genel Bilgi
Kod | FENZ210 |
Ad | Fizik 4 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Onur YALÇIN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Modern fiziğin konularını ve uygulamalarını açıklar. Modern fiziğin konularını ve uygulamalarına yönelik farklı örnekler verir. Modern fiziğin konularını ve uygulamalarını günlük yaşamla ilişkilendirir.
Dersin İçeriği
Özel Görelilik: Zaman Genişlemesi, Doppler Olayı, Uzunluk Büzülmesi, İkizler Açmazı.Görelilikli momentum, Kütle ve Enerji, Lorentz Dönüşümü,Dalgaların Parçacık Özellikleri: Elektromanyetik Dalgalar, Karacisim Işıması, Fotoelektrik olay,Işık nedir, X-ışınları, Compton Olayı, Çift oluşumu, Fotonlar ve kütleçekimi, Parçacıkların Dalga Özellikleri: De Broglie Dalgaları, Olasılık dalgaları, Bir dalganın betimlenmesi, Faz ve Grup hızları, Parçacıkların kırınımı, Kutudaki parçacık, Belirsizlik ilkesi ve Uygulamaları, Atom Yapısı: Çekirdekli Atom, Elektron Yörüngeleri, Atom tayfları, Bohr Atomu, Enerji Düzeyleri ve tayflar, Karşılığı bulunma ilkesi, Çekirdeğin hareketi, Atomun uyarılması, Lazer, Kuantum Mekaniği: Kuantum mekaniğine giriş, Dalga Denklemi, Schröedinger denklemi: zamana bağlı formu, Beklenen değerler, İşlemciler, Sonlu potansiyel kuyusu, Tünel olayı, Harmonik Salınıcı
Dersin Ön Koşulu
Bu ders için ön koşul yoktur
Kaynaklar
Beiser (1997). Modern Fiziğin Kavramları. İstanbul: Akademi yayın hizmetleri Fen ve Mühendislik için fizik; Raymond A. Serway, Robert J. Beichner; Çeviri, Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoglu (Palme Yayıncılık)
Notlar
Taylor ve Zafaritos (1996) Modern fizik. İstanbul: Arte Bilgitek Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Klasik fizik ile modern fizik (yada kuantum fiziği ) arasındaki farkı kavrar |
ÖÇ02 | Modern fizikte temel oluşturan kavramları açıklar. |
ÖÇ03 | Atom altı parçacıkları ve özelliklerini açıklar |
ÖÇ04 | Modern Fiziğinin temel matematiksel işlemlerini uygular |
ÖÇ05 | Modern fiziği diğer disiplinlerle ilişkilendirir. |
ÖÇ06 | Modern fiziğin yaşantımızdaki yerini ve önemini fark eder. |
ÖÇ07 | Modern fizik ve teknolojik uygulamalarına örnek verir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | 5 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İngilizce´´yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Özel Görelilik: Zaman Genişlemesi, Doppler Olayı, Uzunluk Büzülmesi | Konuya yönelik ilgili çalışmaların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
2 | Göreli momentum, Kütle ve Enerji, Lorentz Dönüşümü | Konuya yönelik ilgili çalışmaların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
3 | Görelilik konularına yönelik uygulamalar | Konuya yönelik ilgili çalışmaların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
4 | Dalgaların Parçacık Özellikleri: Elektromanyetik Dalgalar, Karacisim Işıması, Fotoelektrik olay, Işık | Konuya yönelik ilgili çalışmaların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
5 | Compton Olayı, Çift oluşumu, Fotonlar ve kütleçekimi | Konuya yönelik ilgili çalışmaların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
6 | Parçacıkların Dalga Özellikleri | Konuya yönelik ilgili çalışmaların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
7 | Kutudaki parçacık, Belirsizlik ilkesi | Konuya yönelik ilgili çalışmaların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Atom Yapısı: Çekirdekli Atom, Elektron Yörüngeleri, Atom tayfları, Bohr Atomu, Enerji Düzeyleri ve tayflar | Konuya yönelik ilgili çalışmaların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
10 | Karşılığı bulunma ilkesi, Çekirdeğin hareketi | Konuya yönelik ilgili çalışmaların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Problem Çözme |
11 | Atomun uyarılması, Lazer | Konuya yönelik ilgili çalışmaların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
12 | Kutudaki parçacık, Sonlu potansiyel kuyusu | Konuya yönelik ilgili çalışmaların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
13 | Harmonik Salınıcı | Konuya yönelik ilgili çalışmaların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Problem Çözme |
14 | Tünel olayı | Konuya yönelik ilgili çalışmaların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
15 | Genel tekrar ve konulara yönelik uygulamalar | Konuya yönelik ilgili çalışmaları yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,04 | ||
AKTS | 3 AKTS |