Genel Bilgi
Kod | FENZ216 |
Ad | Fen Öğretim Programları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. BETÜL KARADUMAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Fen Bilgisi öğretmen adaylarına program geliştirmenin ve öğretim programlarının temel ilkeleri ve tarihsel gelişimi kavratılarak, geçmişten günümüze fen bilgisi öğretim programlarını ve güncellenen ilkokul ve ortaokul Fen Bilimleri Programının içeriği tanıtılacaktır. Öğretmen adaylarının güncellenen program temel alınarak Fen Bilimleri öğretimi uygulamalarının planlanması ve uygulanması hakkında gerekli bilgi ve becerileri kazanmaları sağlanacaktır.
Dersin İçeriği
Öğretim programının tanımı,program geliştirmenin ilkeleri, program geliştirmede yaklaşımlar, program geliştirme süreci,Fen bilimleri öğretim programlarının gelişimi ve bileşenleri
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yok
Kaynaklar
Kuramdan uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme, Özcan Demirel. Pegema Yayıncılık Developing the curriculum, Peter F. Oliva. Pearson.
Notlar
MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı İlköğretim kurumları Fen Bilimleri Dersi (3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar) öğretim Programı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Program geliştirme ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Program geliştirmenin ilkelerini açıklar |
ÖÇ03 | Program geliştirmede temel yaklaşımları açıklar |
ÖÇ04 | Program geliştirme sürecini açıklar |
ÖÇ05 | Fen Bilimleri öğretim programının gelişimi ve bileşenlerini açıklar |
ÖÇ06 | Geçmişteki ve günümüzdeki Fen Öğretim Programlarını karşılaştırır. |
ÖÇ07 | Farklı değişkenler açısından Fen Öğretim Programının bileşenlerini analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | 5 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İngilizce´´yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | 5 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve planlamanın yapılması | ders izlencesinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Program geliştirmede temel kavramlar | temel kavramlarla ilgili okumalar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
3 | Eğitim programı tasarımı modelleri Program geliştirmenin planlanması | Eğitim programı tasarımı modelleri Program geliştirmenin planlanması ile ilgili okumalar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
4 | Hedef- Hedef yazma. | hedeflerle ilgili okumalar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
5 | İçerik geliştirme | İçerik ile ilgili okumalar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
6 | Öğrenme yaşantıları, değerlendirme. | öğrenme yaşantıları ile ilgili okumalar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
7 | Programın denenmesi ve değerlendirilmesi Programa süreklilik kazandırılması | Değerlendirme ile ilgili okumalar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Fen Bilimleri Öğretim Programının Temelleri | Fen öğretim programları ile ilgili okumalar. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | 3.ve 4. Sınıf öğretim programlarının incelenmesi | 2018 Fen Bilimleri Öğretim programının çeşitli bileşenler açısından analizi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | 5.ve 6. Sınıf öğretim programlarının incelenmesi | 2018 Fen Bilimleri Öğretim programının analizi. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | 7.ve 8. Sınıf öğretim programlarının incelenmesi | Ödev: Fen Bilimleri Öğretim programının çeşitli bileşenler açısından analizi. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
13 | Değerlendirme | Ödev: 2018 Fen Bilimleri Öğretim programının analizi. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
14 | öğretim programlarının karşılaştırılması | Ödev: 2018 Fen Bilimleri Öğretim programının çeşitli bileşenler açısından analizi. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
15 | Fen Bilgisi öğretim programlarının karşılaştırılması | Ödev:2018 Fen Bilimleri Öğretim programının çeşitli bileşenler açısından analizi. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |