Genel Bilgi
Kod | FENS220 |
Ad | Fen Öğretiminde Materyal Tasarımı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. PINAR FETTAHLIOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derskapsamında öğretim teknolojisi ile ilgilikavramlar, çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim teknolojilerinin öğretim sürecindekiyerive kullanımı, çalışma yaprakları, etkinliktasarlama, tepegöz saydamları, slaytlar, görsel medya (VCD, DVD)gereçleri, bilgisayar temelli internet ve uzaktan eğitim, görsel tasarım ilkeleri, Türkiye'de ve dünyada öğretim teknolojilerinin kullanım durumu konuları öğretilecektir. Ayıca öğrencilerden ilköğretim 5-8. sınıf fen bilgisi dersi programına uygun olacak şekilde öğretim teknolojileri yoluyla ikive üç boyutlu materyaller tasarlamaları beklenmektedir.
Dersin İçeriği
Eğitim materyali, teknolojive öğretmen, Teknolojive iletişim, Eğitim ve öğretim teknolojileri, Öğretim araçgereçlerini etkilikullanmak,Öğretim materyalinin seçimi, Materyal tasarım ve hazırlama ilkeleri, İnternet ve eğitim amaçlıkullanımı, Uzaktan eğitim, Gerçek nesne ve modeller, Yazılıgereçler (kitap, broşür)ve görsel basılı materyaller (resim, fotoğraf, tablo, çizim), Çeşitli pano ve tahtalar, Tepegöz ve saydamlar, Ses ögeleri (kaset, CD, sesçıkaran nesneler), TV ve video, Bilgisayar destekli öğretim, Bilgisayar temelli öğretim
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Aydemir, M. (2018). Uzaktan eğitim program, ders ve materyal tasarımı. Eğitim Yayınevi.
Notlar
Seferoğlu, S. S. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğretimde kullanılan araç-gereçleri tanır |
ÖÇ02 | Öğretim araç-gereçlerinin etkili kullanım ilkelerini ifade eder |
ÖÇ03 | Fen ve Teknoloji dersi 4-8. sınıf seviyesinde kullanılabilecek, öğrenciyi etkin hale getirmeye yönelik bir materyal tasarlar. |
ÖÇ04 | Tasarladığı materyalin derste nasıl kullanılacağını açıklar |
ÖÇ05 | Fen Bilimleri dersi 6-8. sınıf seviyesinde kullanılabilecek materyalleri tanır |
ÖÇ06 | Öğretimde öğretim teknolojilerini kullanmanın önemini ifade eder |
ÖÇ07 | Uzaktan eğitim ve bilgisayar destekli eğitimi açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İngilizce´´yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | tanışma | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Temel kavramlar, öğretim hedefleri ve araç seçimi. Eğitim materyali, teknoloji ve öğretmen. İletişim, eğitim ortamı tasarım | İlgili bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
3 | Öğretim araç-gereçlerini etkili kullanmak. Öğretim materyalinin seçimi. Materyal tasarım ve hazırlama ilkeler | İlgili bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Öğretim teknolojileri kullanımı. Uzaktan eğitim. İnternet ve eğitim amaçlı kullanım | İlgili bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Gerçek nesne ve modeller, Yazılıgereçler (kitap, broşür)ve görsel basılı materyaller (resim, fotoğraf, tablo, çizim), Çeşitli pano ve tahtalar, Tepegöz ve saydamlar | İlgili bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Ses ögeleri (kaset, CD, sesçıkaran nesneler), TV ve video, Bilgisayar destekli öğretim, Bilgisayar temelli öğretim | İlgili bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Gestalt ilkelerine göre Tasarlanmış materyal tanıtımı | İlgili bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | 5E öğrenme modelinin giriş aşamasına göre Tasarlanmış materyal tanıtımı-I | 5-8. sınıf fen bilimleri ders kitaplarınıve öğretim programını inceleme, bir materyal tasarlamak için gerekli malzemeleri tedarik etme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | 5E öğrenme modelinin giriş aşamasına göre Tasarlanmış materyal tanıtımı-II | 5-8. sınıf fen bilimleri ders kitaplarınıve öğretim programını inceleme, bir materyal tasarlamak için gerekli malzemeleri tedarik etme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | 5E öğrenme modelinin giriş aşamasına göre Tasarlanmış materyal tanıtımı-III | 5-8. sınıf fen bilimleri ders kitaplarınıve öğretim programını inceleme, bir materyal tasarlamak için gerekli malzemeleri tedarik etme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | 5E öğrenme modelinin giriş aşamasına göre Tasarlanmış materyal tanıtımı-IV | 5-8. sınıf fen bilimleri ders kitaplarınıve öğretim programını inceleme, bir materyal tasarlamak için gerekli malzemeleri tedarik etme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | 5E öğrenme modelinin giriş aşamasına göre Tasarlanmış materyal tanıtımı-V | 5-8. sınıf fen bilimleri ders kitaplarınıve öğretim programını inceleme, bir materyal tasarlamak için gerekli malzemeleri tedarik etme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | 5E öğrenme modelinin giriş aşamasına göre Tasarlanmış materyal tanıtımı-VI | 5-8. sınıf fen bilimleri ders kitaplarınıve öğretim programını inceleme, bir materyal tasarlamak için gerekli malzemeleri tedarik etme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | 5E öğrenme modelinin giriş aşamasına göre Tasarlanmış materyal tanıtımı-VII | 5-8. sınıf fen bilimleri ders kitaplarınıve öğretim programını inceleme, bir materyal tasarlamak için gerekli malzemeleri tedarik etme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları-II | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |