Genel Bilgi
Kod | EM511 |
Ad | Mathematical Modelling and Optimization |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ALİ KOKANGÜL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Matematiksel programlama teknikleri hakkında ayrıntılı bilgi vermek ve bu teknikleri LINDO paket programı yardımıyla uygulama yeteneği kazandırmak.
Dersin İçeriği
Kısıtlayıcısız optimizasyon problemlerinde kullanılan matematiksel modeller, Kısıtlayıcılı matematiksel modelleme yöntemleri, tek değişkenli kısıstlayıcısız optimizasyon problemlerinde kullanılan sayısal yöntemler, tek değişkenli kısıtlayıcılı optimizasyon problemlerinde kullanılan sayısal yöntemler, çok değişkenli kısıtlayıcısız optimizasyon problemlerinde kullanılan sayısal yöntemler, çok değişkenli kısıtlayıcılı optimizasyon problemlerinde kullanılan sayısal yöntemler, proje sunumları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
INTRODUCTION TO OPERATIONS RESEARCH, SEVENTH EDITION, Hillier/ Lieberman
Notlar
Operations Research. Murthy, P.R.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gerçek hayattaki herhangi bir problemin matematiksel modelini kurabilme |
ÖÇ02 | En uygun matematiksel modelleme yaklaşımının seçimi |
ÖÇ03 | Modelin geçerliliğinin test edilebilmesi |
ÖÇ04 | Çözüm türetme, uygulama ve LINGO paket programını kullanabilme yeteneğinin kazandırılması |
ÖÇ05 | Modelin bilgisayar paket programında çözüm türetmek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yapar, alanla ilgili bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bu bilgiyi değerlendirir, yorumlayıp uygular. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endüstri Mühendisliğindeki güncel teknik ve yöntemler ve bunların sınırları için detaylı bilgi sahibi olmak | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endüstri Mühendisliği alanındaki güncel değişiklikleri ve uygulamaları takip eder ve gerektiğinde bu yenilikleri inceler ve öğrenir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirebilme/önerebilme, sistem, parça veya süreç tasarımları için yeni çözümler önerebilme yeteneğine sahip olma | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Endüstri Mühendisliği problemlerini tasarlayabilme, problemlerin çözümü için yeni yöntemler geliştirebilme ve uygulayabilme | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analitik modelleme ve deneysel araştırma kurma ve uygulama becerisi ve bu süreçte ortaya çıkan karmaşık konuları analiz etme/çözme | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çok disiplinli takımlarda çalışma, liderlik rolü ve sorumluluk alma ve karmaşık problemlere çözümler geliştirme | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sınırlı kaynakları kullanarak bilgiyi bilimsel metotlarla tamamlayabilme ve uygulayabilme becerisi ve kendi alanındaki bilgilerle çeşitli disiplinlerden gelen bilgileri bütünleştirebilme | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı iletişim için en az Avrupa Dil Portföyü B2 Düzeyi'nde yabancı dil kullanabilme | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Araştırma bulgularını ulusal ve uluslararası ortamlarda sözlü veya yazılı olarak sistematik ve açık bir şekilde sunabilme | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması süreçlerinde ve mesleki etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurma |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Matematiksel programlamaya giriş | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Optimizasyon problemlerinde kullanılan matematiksel modeller | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kısıtlayıcısız optimizasyon problemlerinde kullanılan matematiksel modelleme teknikleri | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kısıtlayıcılı matematiksel modeller | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Tek değişkenli kısıtlayıcısız optimizasyon problemlerinde kullanılan sayısal yöntemler I | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Tek değişkenli kısıtlayıcılı optimizasyon problemlerinde kullanılan sayısal yöntemler II | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Çok değişkenli kısıtlayıcısız optimizasyon problemlerinde kullanılan sayısal yöntemler I | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çok değişkenli kısıtlayıcısız optimizasyon problemlerinde kullanılan sayısal yöntemler II | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Çok değişkenli kısıtlayıcılı optimizasyon problemlerinde kullanılan sayısal yöntemler I | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Çok değişkenli kısıtlayıcılı optimizasyon problemlerinde kullanılan sayısal yöntemler II | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Matematiksel modelleme uygulamaları I | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Matematiksel modelleme uygulamaları II | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Proje sunumu I | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Proje sunumu | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |