Genel Bilgi
Kod | EM0033 |
Ad | Tamsayılı ve Hedef Programlama |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi EBRU YILMAZ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, çeşitli problemlere ilişkin tamsayılı ve hedef programlama yaklaşımları ve ilgili çözüm teknikleri hakkında ayrıntılı bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
Doğrusal programlama, tamsayılı programlamaya giriş, tamsayılı programlama problemlerinin formülasyonu, sırt çantası problemi, tamsayılı programlama modellerinin çözümü, dal-sınır algoritması, hedef programlama türleri, hedef programlama problemlerinin formülasyonu, hedef programlama modellerinin çözümü.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Hillier, F. S., and Lieberman, G. J. (2001). Introduction to Operations Research, Seventh Edition, McGraw-Hill, New York, NY, 1214 pages. 2. Öztürk, A. (2009). Yöneylem Araştırması, Ekin Yayınevi, Bursa. 3. Winston, W. L. (2004). Operations Research Applications and Algorithms, Fourth Edition, Brooks/Cole Cengage Learning, Printed in Canada.
Notlar
1. Hillier, F. S., and Lieberman, G. J. (2001). Introduction to Operations Research, Seventh Edition, McGraw-Hill, New York, NY, 1214 pages. 2. Öztürk, A. (2009). Yöneylem Araştırması, Ekin Yayınevi, Bursa. 3. Winston, W. L. (2004). Operations Research Applications and Algorithms, Fourth Edition, Brooks/Cole Cengage Learning, Printed in Canada.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hizmet ya da imalat sistemlerinde karşılaşılabilen doğrusal programlama problemlerini formüle eder. |
ÖÇ02 | Hizmet ya da imalat sistemlerinde karşılaşılabilen doğrusal programlama modellerini uygun çözüm yöntemleri ile çözer. |
ÖÇ03 | Hizmet ya da imalat sistemlerinde karşılaşılabilen tamsayılı programlama problemlerini formüle eder. |
ÖÇ04 | Tamsayılı programlama modellerinin çözümü için dal-sınır algoritmasını kullanır. |
ÖÇ05 | Hizmet ya da imalat sistemlerinde karşılaşılabilen hedef programlama problemlerini formüle eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yapar, alanla ilgili bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bu bilgiyi değerlendirir, yorumlayıp uygular. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endüstri Mühendisliğindeki güncel teknik ve yöntemler ve bunların sınırları için detaylı bilgi sahibi olmak | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endüstri Mühendisliği alanındaki güncel değişiklikleri ve uygulamaları takip eder ve gerektiğinde bu yenilikleri inceler ve öğrenir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirebilme/önerebilme, sistem, parça veya süreç tasarımları için yeni çözümler önerebilme yeteneğine sahip olma | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Endüstri Mühendisliği problemlerini tasarlayabilme, problemlerin çözümü için yeni yöntemler geliştirebilme ve uygulayabilme | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analitik modelleme ve deneysel araştırma kurma ve uygulama becerisi ve bu süreçte ortaya çıkan karmaşık konuları analiz etme/çözme | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çok disiplinli takımlarda çalışma, liderlik rolü ve sorumluluk alma ve karmaşık problemlere çözümler geliştirme | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sınırlı kaynakları kullanarak bilgiyi bilimsel metotlarla tamamlayabilme ve uygulayabilme becerisi ve kendi alanındaki bilgilerle çeşitli disiplinlerden gelen bilgileri bütünleştirebilme | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı iletişim için en az Avrupa Dil Portföyü B2 Düzeyi'nde yabancı dil kullanabilme | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Araştırma bulgularını ulusal ve uluslararası ortamlarda sözlü veya yazılı olarak sistematik ve açık bir şekilde sunabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması süreçlerinde ve mesleki etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurma |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Doğrusal programlama | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
2 | Doğrusal programlama için örnekler | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | Doğrusal programlama ve çözüm yöntemi | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | Tamsayılı programlamaya giriş | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
5 | Tamsayılı programlama problemlerinin formülasyonu | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | Tamsayılı programlama için örnekler | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
7 | Tamsayılı programlama modellerinin çözümü | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
8 | Ara sınav | Ara sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Dal sınır algoritması | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | Dal sınır algoritması için örnekler - I | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
11 | Dal sınır algoritması için örnekler - II | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Hedef programlama türleri | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Hedef programlama problemlerinin formülasyonu | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
14 | Hedef programlama için örnekler | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
15 | Hedef programlama modellerinin çözümü | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl sonu sınavı | Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl sonu sınavı | Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |