Genel Bilgi
Kod | ELT289 |
Ad | Güç Elektroniği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SERDAR KAŞIKCI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Ali Samet SARKIN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrencilerin, güç elektroniği ile ilgili temel kavramlar ve güç yarı iletkenlerini kavraması, doğrultma devreleri, kıyıcı devreleri, evirici devreleri, frekans çevirici devrelerinin çalışması ve kullanım yerlerinin kavranması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Temel Güç Elektroniği elemanları, güç elektroniği elemanların kontrolü ve korunması, güç elektroniği elemanların kullanıldığı temel güç elektroniği devreleri, kontrollü ve kontrolsüz devreler, AC-DC dönüştürücüler, DC-DC dönüştürücüler, DC-AC eviriciler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Güç Elektroniği (4. Basımdan Çeviri), Muhammad H. Rashid, Nobel Yayınevi, 2015.
Notlar
Ders Notları, Serdar KAŞIKCI.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Güç elektroniği ile ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Güç elektroniğinin uygulama alanlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Yarı iletken güç anahtarlarının çalışması ile ilgili ilkeleri açıklar. |
ÖÇ04 | Yarı iletken güç anahtarlarının tetikleme devrelerini kurar. |
ÖÇ05 | Yarı iletken güç anahtarlarının sağlamlık testini yapar. |
ÖÇ06 | MOSFET ve IGBT'nin karakteristik özelliklerini kıyaslar. |
ÖÇ07 | Doğrultma devrelerinin çalışma karakteristiklerini ve işleyişini açıklar. |
ÖÇ08 | Doğrultmaç devrelerinin kurulumunu yapar. |
ÖÇ09 | DC-DC dönüştürücü devrelerinin çalışma karakteristiklerini ve işleyişini açıklar. |
ÖÇ10 | DC-DC Dönüştürücü devrelerin analizini ve kurulumunu yapar. |
ÖÇ11 | Frekans dönüştürücülerinin çalışma karakteristiklerini ve işleyişini açıklar. |
ÖÇ12 | Yarıiletken elemanların ve devrelerin korunması ile ilgili yöntemleri temel seviyede açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektronik Teknolojileri ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektronik teknolojileri için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektronik teknolojileri ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektronik teknolojileri ile ilgili problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Elektronikle ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Elektronikle ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili kullanarak Elektronik Teknolojileri ile ilgili bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektronik cihazlarda meydana gelebilecek arızaları tespit ederek arızaları giderir. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mikrodenetleyici ve PLC ile sistem tasarımı yaparak, programlar ve uygulamalar geliştirir. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik devrelerinin çözümlemesini yapar. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik Motorları ve Sürücü sistemleri ile program tasarımı yaparak uygulamalar geliştirir. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel analog ve sayısal elektronik devrelerinin çalışmasını açıklar. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve elektronik alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Güç elektroniğinin temel kavramları | Kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Tristörler | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Triyak ve Diyak | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | FET, Mosfet ve diğer güç yarıiletkenler | -Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Bir Fazlı Kont rolsüz Doğrultucu Devreleri Bir Faz lı Kontrollü Doğrultucu Devreleri | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Soru-Cevap |
6 | Bir Fazlı Kont rolsüz Doğrultucu Devreleri Bir Faz lı Kont rollü Doğrultucu Devreleri uygulamaları | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Soru-Cevap |
7 | Üç Fazlı Kontrolsüz /kontrollü Doğrultucu Devreleri | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | 1-7 haftalardaki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Düşürücü ve yükseltici kıyıcıları | Önceki ders notlarınınn ve ders kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Gerilim Beslemeli Eviriciler, Akım Beslemeli Eviriciler | Önceki ders notlarınınn ve ders kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Doğrudan Frekans Dönüştürücüleri | Önceki ders notlarınınn ve ders kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | DC Ara Devreli Frekans Dönüştürücüleri. | Önceki ders notlarınınn ve ders kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Regülatörler, invertörler | Önceki ders notlarınınn ve ders kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Redresörler, UPS | Önceki ders notlarınınn ve ders kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Evirici, Kıyıcı, Dönüştürücü uygulamaları | Önceki ders notlarınınn ve ders kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarının ve ders norunun tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarının ve ders notunun tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 112 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,48 | ||
AKTS | 4 AKTS |